Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ombouw V 36 marklin

Gestart door erik de noorman, 22 december 2014, 23:01:23 PM


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Daar gaat hij den Erik, zal weer meer dan de moeite worden, iets om te volgen...

Succes Erik

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Märklin C-rail modulebaan met Arduino

erik de noorman

De draad weer opgepikt en opnieuw begonnen. Ik was niet tevreden van mijn eerste brouwsel.



De deuren van het motorcompartiment waar de roldeuren moeten komen uitgefreesd. Al de overbodige treden enz. weggesneden.



Kader gemaakt en roldeuren geplaatst in de open gefreesde ruimte. De roldeuren zijn gemaakt van stukjes golfplaat van Auhagen.



Al het overbodige zoals treden enz. weggesneden en de openingen en gaatjes opgevuld. En een nieuw frontrooster geplaatst (ben ik nog niet tevreden over).



De kap staat in de grondverf en  nu volgt veel schuurwerk en verdere correcties.

erik de noorman

 Het eind resultaat. Ik ben niet 100% tevreden over de verlaag. Deze is te dik aangebracht. Volgende keer beter.







Erik.

Gerolf

Lijkt een leuk model. Detailfoto's ?  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

heeft deze nu eigenlijk in compleet donker groen gereden of altijd in 2 tinten groen?
de Lima versie heb ik hier, compleet groen. En heb de Lenz voor ombouw, maar wil deze dan graag juist...
Greetz

Thommy

Herwig

#10
aan Thommy,
NMBS-type 231.001:

Uw en mijn Lima-versie is éénkleurig groen.       ( en... rijdt uw exemplaar ? )

Zie MSM 153-blz. 9:      MTE (MiniTrainExpo) levert een Fleischmann in   "two-tone" ,   licht & donker groen, met rood onderaan + zwart dak en wielen  (4-kleurig dus ...)
Citaat:     "In 1954 werd de loc in twee-kleuren groen geschilderd"

Maar...werd hij/zij (de loc) later éénkleurig, voor enkele resterende jaren ?
In het boek Max Delie     "NMBS-kleuren"   gaat het van type 230 meteen naar type 232.  Niks 231. In dit boek toch niet.

erik de noorman

In MSM 53 staat een artikel over de ombouw van de Duitse Lenz V 36 uitvoering naar een type 231.001.
Volgens het artikel kreeg de loc in 1952 het nr. 231.01. Twee tinten groen en een enkele koplamp vooraan en achteraan.
In 1954 werd de loc omgenummerd naar het nr. 231.001 en in 1957 werd hij vermoedelijk volledig in het groen geschilderd. Hij kreeg terug 2 koplampen vooraan en achteraan.
In 1963 werd er nog een aanpassing gedaan aan het frontrooster zoals bij het type 84 en kreeg de loc vooraan een gele rand aan het rooster en achteraan een gele band.
De loc die ik heb omgebouwd is een Märklin zoals de loc in 1954 is geschilderd met twee koplampen vooraan en achteraan.
De loc rijdt prima.
Detail foto's volgen zoals door Gerolf gevraagd.

Erik.

Thommy

Citaat van: Herwig op 19 januari 2016, 19:43:25 PM
aan Thommy,
NMBS-type 231.001:

Uw en mijn Lima-versie is éénkleurig groen.       ( en... rijdt uw exemplaar ? )

Zie MSM 153-blz. 9:      MTE (MiniTrainExpo) levert een Fleischmann in   "two-tone" ,   licht & donker groen, met rood onderaan + zwart dak en wielen  (4-kleurig dus ...)
Citaat:     "In 1954 werd de loc in twee-kleuren groen geschilderd"

Maar...werd hij/zij (de loc) later éénkleurig, voor enkele resterende jaren ?
In het boek Max Delie     "NMBS-kleuren"   gaat het van type 230 meteen naar type 232.  Niks 231. In dit boek toch niet.

ja mijn Lima rijdt zelfs goed... Het is natuurlijk een rangeerlocje, maar reed vroeger perfect met een wagon of 5 over de clubbaan (geraak er de laatste jaren niet meer).
Was ook al een ander type motor die daarin lag dan het oude model anker motor.
Greetz

Thommy