Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Direhoeks rekenen

Gestart door Dirkh, 22 december 2014, 22:06:56 PM

Dirkh

Hoi,

waar zitten de wiskunde knobbels hier, voor het dak van de kerktoren moet ik schuine platen snijden om dat dak te kunnen maken. Het is echter al zolang geleden dat ik nog wiskunde nodig heb gehad dat even alle formules vergeten zijn.

De tekening van het dak



ik zou dus de afmetingen van de verschillende stukken moeten kunnen berekenen. Doordat die in beide richtingen onder een hoek staan kom ik er niet uit.

Dirky

als de toren gewoon 4-kant is:

De onderkanten:
basis 32mm , boven 24mm , hoogte 5,66mm

de spitsen:
basis 24mm. hoogte 33,24mm

Dirkh

autocad ? of kan jij zo snel rekenen. ;D

Nog een probleempje erbij, blijkbaar door al die verdiepingen zit er en een afwijking op de toren en is die niet meer mooi vierkant. Stom van mij maar ik zit er nu mee en merk het nu pas.  >:(
En om die toren helemaal terug te gaan maken zie ik niet zitten.  :(
Het val niet op maar de zijden zijn 32.5 - 30 - 32.5 - 31.5 dus zwaar ernaast gewerkt ergens aan 1 zijde, de bedoeling was van op 32,5 op 31 uit te komen.
Er komt aan het dak overal een oversteek van 1 mm langs elke kant. Dus het grondvlak van het dak wordt dan 34,5 - 32 - 34,5 - 33,5 . Om het wat moeilijker te maken. Ik hoop maar dat door het dak die fout niet te hard zichtbaar gaat worden. :-\
Dus moet ik eigenlijk voor elke kan andere stukjes gaan maken. :(

marc goovaerts

Hallo Dirk,

Geen autocad aan boord, wel Illustrator, waardoor ik het zonder rekenen ook kan vinden...


dani

formule hebben ??

voor de bovenste driehoek :  12mm (24/2) breed bij 31mm (35-4) hoog
voor de onderste driehoek : 4mm bij 4mm
Stelling van Pietje Agoras: 

Schuine zijde = vierkantswortel van de som der kwadraten van de rechthoekszijden.

Dus =   
** grote schuine zijde =   V(31x31 + 12x12) = V(961+144) = V(1105) =  33.24154 mm
** kleine schuine zijde =   V(4x4 + 4x4)       = V(16+16)     = V(32)     =  5.65685 mm




Niet dat ik het meteen weer beter wil weten, maar gewoon om de formule even op te frissen :-)   Dan heb je er nog wat aan ook voor de toekomst, beter dan gewoon zomaar wat cijfertjes naar je kop te gooien vind ik persoonlijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

Bedankt Danny, dat was ik dus aan het zoeken. nu kan ik verder.

dani

succes ermee Dirk, ik kijk uit naar het resultaat..

Persoonlij zou ik het in 3 keer doen...

Maak eerst de spits voor 1 kant en lijm die samen.  (kleine en grote punt)
Meet en maak dan de spits voor de overliggende zijde van de toren.

Monteer die 2 vorolipge (bvb met elastiekjes of zo) en teken dan op een stuk papier de vorm af van de 2 die je nog moet maken.

Zo denk ik dat je de beste pasvorm gaat krijgen en zal het verschil in afmeting minst opvallen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik zou eerst een dak uit dun karton plooien. Dan kun je zien of het past en waar je eventueel iets moet corrigeren.

Dirkh

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 december 2014, 23:49:23 PM
Ik zou eerst een dak uit dun karton plooien. Dan kun je zien of het past en waar je eventueel iets moet corrigeren.

Klaas, het was de bedoeling om eerst een mal uit karton te maken. Zomaar direct in de platen snijden ga ik niet doen. Ik had al een poging gedaan maar het is gemakkelijker als je al bijna de juiste afmetingen hebt daarom de vraag om de berekening.

Dani, goede tip van eerst die twee delen te maken en de andere nadien te laten inpassen. Ik ga dus eerst de twee kanten maken die even groot zijn maken en dan de scheve proberen in te passen. Ik ga wel de zijkanten schuin moeten aanvijlen om alles schoon te laten aanpassen. Dat gaat weer een prutse werkje worden, waarschijnlijk met veel gevloek en bijbehorende krachttermen. ;D

Misschien deze avond er eens aan beginnen als ik terug ben van gasthuisberg.

Alvast allemaal bedankt voor de berekeningen en de tips. Hopelijk maak ik er nu ook nog iets mooi van.

SuSke

Citaat van: Dirkh op 23 december 2014, 09:48:40 AM
...
Hopelijk maak ik er nu ook nog iets mooi van.

Daar wordt niet aan getwijfeld Dirk, we weten dat je het kan dus kijken uit naar het resultaat (met referentieklontje ;) )
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.