Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

3D printer

Gestart door Huugooke, 19 december 2014, 12:22:58 PM

MARKLINRIJDER

Paul,

Vraag nu niet het onmogelijke, iets dat niet in 2D geprint kan worden, moet je zeker niet in 3D proberen.   ;)

Grtjs,

David

conducteur

20% vanbinnen gevuld? Is dat niet meer dan bij het voorbeeld, Kris?  ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

Als ze mijne kop moeten vullen zal er toch een 3D printer moeten uitgevonden worden met
zagemeel zulle  ;D ;D ;D

Och 3D printers... zoals met alles zullen ze sterk verbeteren voor steeds meer betaalbare toestellen.
Echter denk ik dat het niet zo'n hype zal worden dat iedereen er eentje zal wilen. Ik denk dat het gros
van de 3D printfanaten zal bestaan uit 'haal van internet en print' en uit zij die zelf willen en kunnen ontwerpen.
Ik zie velen niet iets deftig zelf ontwerpen. Mijn neefje heeft ook een Velleman en meer dan een ovaal met de naam
van zijn vriendinnetje krijgt hij er niet uit hoor. Of natuurlijk de vele gratis downloads natuurlijk.

Ik zie toch meer in de lasergeactiveerde resinprinters dan in de filament printers. Ik heb hier al enkele voorbeelden
staan (gekregen) en die vind ik voor onze doeleinden nog niet goed genoeg. Zoals David zegt... een niet waterdichte vaas ...OK
mvg,
Paul(ogic)

sn00zerman

In een niet-waterdichte vaas, daar horen dan namaak-bloemen in te staan :-)

Kwaliteit van SLA printers is idd beter dan die plastic-spuitende printers ...
Maarja, dan blijft voor velen nogsteeds het struikelblok van het "ontwerpen" zelf.
Maar dit probleem heb je natuurlijk ook nog als je een CO2 CNC laser hebt of een CNC freesmachine enzo.
(gelukkig kan ik nogal goed uit de voeten met Solidworks, dus thingiverse heeft voor mij weinig meerwaarde)

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Citaat van: dani op 24 mei 2015, 16:59:47 PM
... ze worden alsmaar goedkoper ...

Klopt, maar waar blijven de printers die de fijne Z-resolutie geven voor de N-schaal ? ? ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

die zullen in het filament-segment nog lang achterwege blijven vrees ik , Jean...

zolang je een extruderkop gebruikt, zit je vast aan bepaalde laagdiktes die toch vrij grof blijven.

Plasma, poeder thermoharders  kunnen daar een oplossing bieden, maar (tot vervelens toe herhaald) aan veel hogere prijzen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Niet dat het dringend is  ;)
Maar met de huidige printers kan ik niet veel aanvangen.
Ik behelp me voorlopig met andere technieken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#53
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Citaat van: Chrisrail op 25 mei 2015, 16:26:40 PM
Citaat van: Steam.N op 25 mei 2015, 16:09:23 PM
Ik behelp me voorlopig met andere technieken.
Die je dan ook beheerst en toepast als de beste!!!! 8) 8) 8) 8)

Niet overdrijven, Chris  ;)
Ik probeer er mijn ding mee te doen, maar heb nog veel te leren !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dirver

Citaat van: sn00zerman op 05 januari 2015, 13:13:31 PM
@Dani, om 3D te scannen, gebruik ik Skanect. Ik heb diverse programmas geprobeerd, maar voor mij is dit het enige "bruikbare" met de minst stijle leercurve en prima resultaat :-)
http://skanect.occipital.com/ heeft me 99 euro gekost, nog nooit zoveel geld uitgegeven aan een officiële licentie van iets, maar ik vond het in elk geval de moeite waard !
(Je kan in elk geval al eens een probeerversie downloaden hé)
Als je nog een Kinect sensor moet aanschaffen, koop dan de kinect voor xbox360, NIET de kinect voor windows. (hoe onlogisch die keuze ook lijkt)
Bedankt trouwens voor het compliment van die motor in een Ferrari lepelen :-) (nuja, met de juiste "machinerie" is alles zo'n beetje mogelijk hé)

@Huugooke, wat moet je in godsnaam met 3D papier ? :-)

Ik heb destijds de overweging gemaakt tussen die K8200 (nu is er dus die K8400), en ineens een "sleutel-op-de-deur" (sleutel-vrije) oplossing ...
Als recht-geaarde zelfbouwer, doe mij dan maar die K8200 :-) (ik haal daar nu met gemak 0.06 mm uit als laagdikte)
die printer van bij David, als ik de resultaten zo zie daarvan, kan er daar hier en daar toch ook nog wat aan "gesleuteld" worden hoor.
Geen idee wat die kost, maar als die echt 3000 euro kost, kan je echt wel véél beter vinden, met een groter build-volume, waar niet aan gesleuteld moet worden.
Zoals Dani ook al aangaf, ik heb die K8200 gekocht om ervaring op te doen met 3D printing, zonder er ineens een boel geld tegenaan te gooien.
Als ik m'n eerste prints bekijk t.o.v. wat ik nu print (bijna een jaar later dus), heb ik een hele weg afgelegd, al zeg ik het zelf ...
Mijn prints op mijn goedkope machines, moeten heus niet onderdoen voor die prints van "3000-euro-printers" :-) Noem het dan maar een "zelfgebouwde" Ferrari, voor een fractie van de prijs :-)
De ene wil alles "kant-en-klaar", de andere wil zelf wat kunnen inbrengen. Zo ook met modelbouwers hé. Je hebt er die alles uit styreen weten te toveren, en anderen blijven eeuwig faller/vollmer/kibri enz ... bouwdozen kleven ...
Ieder z'n voorkeur dus ...
Bij m'n CNC machine enzo, heb ik ook een "bouwpakket" gekocht. De elektor profiler destijds. (ik had Ref 001, dus de allereerste die er ooit besteld/geleverd is geweest). Volgens sommigen ook "dikke brol",
en na enige maanden zag je de ene na de andere machine op marktplaats enzo verschijnen. Welnu, ik heb die machine nogsteeds, en doe er de gekste dingen mee. Ik gebruik die nogsteeds om printen te frezen,
en heb er zelfs een eifeltoren mee gemaakt die 60 cm hoog is, en gewoon is gefreesd in een stukje plexi van de Gamma ...
Ondertussen heb ik een 2de CNC, dat was een "gewone" tafel-bovenfrees van HBM (BF-25), die heb ik helemaal zelf omgebouwd naar CNC. Werkt even goed als zo'n dure Wabeco die ineens CNC zijn, maar bij mij dus wel voor een fractie van de prijs !
Nu is er nog behoefte aan een 3de CNC ... Gewoon omdat ik grotere stukken wil gaan frezen. Die machine wordt volledig zelfbouw !
Enige machine die ik "kant-en-klaar" gekocht heb, is m'n 50W C02 laser CNC, alhoewel ik het niet kon laten, en daar ook diverse aanpassingen aan gedaan heb :-)
Maar soit, we wijken af van het onderwerp ... back ontopic dus ...

Die K8400 heeft trouwens 0.1mm als "standaard" instelling, maar niets belet je om nog fijner te printen met die machine.
De K8200 was aangekondigd als 0.2 mm "standaard", maar het is echt maar een paar instellingen wijzigen om daar "fijner" mee te printen.
Om nou te stellen dat die alleen geschikt zijn voor "grof" te printen, zou ik ten stelligste willen tegenspreken. (ik print er ook gewoon H0 spulletjes op, die best mogen gezien worden)

Qua software om 3D te tekenen, da's altijd een persoonlijke keuze hé. Desondanks de populariteit van google sketchup, zou ik er toch ver weg van willen blijven ...
Er zijn betere alternatieven, zelfs gratis ...
Nuja, ik schiet graag met een kanon op een mug, dus ik gebruik gewoon Solidworks :-)
(ik ben zo'n type die voor simpele foto/video-bewerking, de complete Adobe Creative Suite gebruikt, lang leve licenties van de werkgever dus)
Zolang je 3D software STL kan exporteren, zit je goed !


groeten,
Kris

Kris,

En waarom dan beter de Kinect for Xbox360 ipv .. for Windows ? Volgens specs zou die van "... for Windows" dichter dan 40 cm kunnen scannen....

Mvg,
Dirk

Met de (model)trein was je er geweest !!

sn00zerman

Daar zit het hem nu precies ... die "dichter als 40 cm kunnen scannen" ... Iedereen denk dat dit beter is, maar eigenlijk zorgt dat ervoor dat een gescand object véél ruwer is. Ik heb een buste van mezelf geprint, en eentje van m'n vrouw. Die van m'n vrouw is gescand met een xbox kinect. Die van mij met een windows kinect.
Die van m'n vrouw ziet er véél beter uit. (nuja, kwalitatief hé, m'n vrouw ziet er zowieso beter uit als mij, maar het gaat niet over de "schoonheid" van het object, maar over de technische kwaliteit)
Met de xbox kinect kan ik ook tot 40 cm (en dichter) scannen, maar z'n "window" is iets kleiner, wat de kwaliteit alleen ten goede komt, en de error-correctie beter ...
Als je er op internet wat achter zoekt, vind je wel ergens een vrij technische uitleg hierover met voorbeelden ... (zit op m'n werk, heb niet zo direct links bij de hand)

De xbox kinect is trouwens véééééél goedkoper dan de windows versie :-)
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...