Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

3D printer

Gestart door Huugooke, 19 december 2014, 12:22:58 PM

Huugooke

Hebben ze bij Velleman nu een andere 3D printer of is die weer in prijs gedaald?

dani

gedaald wegens groot volume verkoop
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

De 2: de oude is gedaald in prijs en een nieuwe op komst (of die is er al) die 2 materialen kan verwerken zodat er ook (oplosbare) steunstructuren mogelijk zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 19 december 2014, 12:49:07 PM
De 2: de oude is gedaald in prijs en een nieuwe op komst (of die is er al) die 2 materialen kan verwerken zodat er ook (oplosbare) steunstructuren mogelijk zijn.
Die laatste staat nu inderdaad ook bij Conrad sterk afgeprijsd.
Dit?
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1188100?WT.mc_id=gshop&gclid=CMbovdSI0sICFYbItAodzmQAqQ&WT.srch=1

Steam.N

Heeft iemand hiermee al ervaring opgedaan?
Wat is de Z-resolutie?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske

ohhh dat is maar rommel, zeer groof geprint, goed voor een vaasje of zo te maken

dani

Z resolutie bij de K8200 is geloof ik 0,2mm dus vrij grof.
Met aangepast firmware kan je dat waarschijnlijk wel wat  verbeteren, maar dan nog , mechanisch geen hoogvlieger
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

De K8200 was mijn eerste 3D printer. Ik heb veel werk gestoken om degelijk te kunnen printen met die machine.
Andere Z-as (trapezium spindle), andere printkop, andere extruder (zelf ontworpen), T2 belts en pulleys enz ...
Ik kan nu gemakkelijk op 0.05mm per laag printen. Onlangs verkeerslichten in H0 zitten printen, is nu een "aangename" printer om mee te werken. Ondertussen die K8200 gebruikt om enkele andere printers te printen, waaronder een EcksBot. (www.eckertech.com  => plannen en instructies zijn gratis te downloaden, zelfs de originele Solidworks files)

Gisteren voor het eerst zo'n K8400 (nieuwe Velleman printer) in handen gehad (van een vriend). Print "van de fabriek uit", toch net iets aangenamer dan de K8200. Jammergenoeg heeft dat ding standaard geen heated bed, en is die 2de printkop ook een extra optie ... (printplaat is wel voorzien voor heatbed aan te sluiten)
Als je zou moeten kiezen tussen en K8200 & K8400, zou ik toch voor de K8400 gaan dus ...
Maar als je graag knutselt, kan zo'n Velleman printer een goeie basis vormen, die je dan zelf helemaal aanpast naar je eigen noden en wensen ...

De software op zich, maakt ook een enorm verschil. Al snel was ik erachter dat die Repetier software, een "gedrocht" was, ben daarna overgestapt op Cura. Die is gewoon pakken sneller, print "logischer" (met betere resultaten als gevolg en kortere printtijden, voor identiek dezelfde STL files als die ik door Repetier jaagde)
In't begin na montage, rustig de tijd nemen om de printer goed te calibreren, heeft ook een enorme invloed op het uiteindelijke resultaat. Alles is dus eigenlijk afhankelijk van je eigen inbreng en doorzettingsvermogen.
Ik durf stellen dat mijn omgebouwde K8200 even goed print (zelfs beter) als de duurdere Makerbots enz.
Al doende leert men trouwens, ben nu bijna een jaartje met 3D printers bezig, en als ik m'n eerste prints vergelijk met nu, kan je heus niet geloven dat ik nogsteeds dezelfde machines gebruik.
Kunnen tekenen in een (3D) CAD pakket is uiteraard ook gewenst. (tenzij je alleen dingen van thingiverse wil gaan printen)
Ikzelf kan goed uit de voeten met Solidworks. 's nachts een idee hebben, in de voormiddag beetje tekenen, en in de (late) namiddag dat "nachtelijke idee" al in je handen kunnen houden, dat is pas rapid prototyping :-)

Ondertussen ben ikzelf nu op een dusdanig "niveau", dat ik zelf m'n 3D printers ontwerp.
Al enkelen gebouwd en verkocht, printen zowieso beter/sneller/nauwkeuriger dan zo'n Velleman kit.
Laatste ontwerp was er eentje die 55x55x55 cm als build-volume heeft. Bij zo'n groot build-volume zijn er toch andere factoren die parten spelen. Zo MOET ik in een gesloten kast printen, anders zijn die grote prints niet om aan te zien.
Volgende printer zal een Delta printer worden :-)
Ook 3D scannen doe ik zelf (met een goedkoper kinect sensor van Xbox), zodat er al diverse familieleden/vrienden ondertussen de revue gepasseerd zijn in 3D :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


loebaske

Bedank voor de info Kris, jammer dat je geen tijd heb om 3D print te maken, je zou anders VEEL werk hebben, zoals je verkeerslichten en dan uiteraard seinen in HO zijn een hebbeding voor veel modelbouwers  ;) ;)

dani

dat 3D scannen dat interesseert me ook wel, zeker met de Kinect  module.  Heb je daar een beschrijving van Kris ? 
Anders zal ik wel eens moeten gaan google'en...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Tjah als je dat machien zo moet verbouwen om er proper werk mee te doen... In een Kever kun je ook de motor van een ferrari kwijt...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

Citaat van: conducteur op 23 december 2014, 10:59:33 AM
Tjah als je dat machien zo moet verbouwen om er proper werk mee te doen... In een Kever kun je ook de motor van een ferrari kwijt...

Een kever kost dan ook mindr dan een ferrari.
Ik denk dat zelfs met de verbouwingen, de K8200 van Kris nog goedkoper zou kunnen uitkomen dan de duurdere modellen die  "af fabriek" fijner werk produceren.

Kris is natuurlijk ook niet de eerste de beste hobby'ist...  die zou zelfs een motor van een BR232 loko in een kever kunnen lepelen :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur


Voila nog een leuke printer waar niet aan moet gesleuteld worden om iets deftig te kunnen doen van David (180*180*180mm)...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

ik zou zeggen  "direkt kopen" !!!!  als je er de centen voor hebt.

Ik wou geen 3000 euro neertellen voor een 3D printer waarvan ik niet eens wist hoe vaak en waarvoor ik heb zou gaan gebruiken, gewoon om de technologie te leren kennen en te experimenteren.   Vandaar mijn keuze voor Velleman.  Voor alledaagse simpele voorwerpjes voldoet die bij  mij   "out of the box".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Ik heb alvast twee pakken 3D papier gekocht! Werd hier op de markt aangeboden.