Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

overdenking: de start van een modelbaan

Gestart door diesels, 20 december 2004, 08:20:56 AM

depovero

Goeienavond treinliefhebbers in het klein,

Effe niet op het Z-forum bezig, en ik lees deze interessante discussie. Tof, hoor.

Kleine vraag, zou over een model in 1/10 of 1/5 - hangt van de finale schaal af - een artikel kunnen gezet worden in ons allerliefste [:-)]
MSM magazine geschreven worden? Een ideetje als vele anderen.

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

Toen Spoorweg Jounaal zich nog bezighield met modelspoor heeft hier een artikel over gestaan, dacht ik. Als ik me goed herinner was het in de reeks van Ger Moes met als titel 'waar zijn we nu mee bezig'
Anderzijds wordt het inderdaad misschien tijd om het eens te "herhalen" in MSM...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

françois

Heeft er iemand ervaring met software om een baan te ontwerpen? Welk product is een aanrader en hoeveel kost het ongeveer? Wordt daarin ook rekening gehouden met flexibel spoor (in mijn  geval Peco en Tillig)? Wat met klimspiralen?  

Groeten, Fran?ois.
 

quf

De meest gekende zijn wel Wintrack en Winrail. Beide gemakkelijk te bedienen. Wintrack is populairder dan Winrail, is ook krachtiger, zeker op op gebied van 3D (tekening in drie dimenties) maar is ook duurder.Spiralen zijn gemakkelijk te maken in Winrail (dat ik zelf gebruik). Men hoeft enkel de diameter en het stijgingspercentage in te geven samen met het te overbruggen hoogteverschil en het programma doet de rest. De verschillende spoormerken bevinden zich in bibliotheken die regelmatig worden aangevuld of aangepast. Bij Wintrack bestaat dit ook allemaal. Als je beiden vergelijkt met een wagen, dan is Winrail een middenklassewagen terwijl Wintrak een luxewagen is.

Groeten

Frank

françois

Bedankt Quf, al had ik beter eerst eens onder "algemeen/baanontwerp" gekeken vooraleer vragen te stellen die al beantwoord zijn...
Sorry en groeten,
Fran?ois.