Lopi V4 : schokkend rijgedrag, soms slaat lok op hol...

Gestart door eve, 12 december 2014, 16:09:41 PM

D_Loc

Ik heb ook een drietal B-Models 55/1800 en daarvan rijdt NMBS 5523 goed, de CFL 1817 acceptabel en de CFL 1812 ronduit slecht.

Daarom, en mede op verzoek van het bekende Cargobedrijf ;), ook eens deze instellingen geprobeerd met helaas wisselend resultaat:


  • NMBS 5523 (MSM-Loc) -> Loopt slechter na de aanpassing deze heb ik weer terug gezet naar de oorspronkelijk instelling (hij reed al goed dus geen probleem)
  • CFL 1817 -> Deze loopt aanzienlijk beter na de aanpassing
  • CFL 1812 -> Reed al belabberd maar reed na de aanpassing nog slechter. Waarschijnlijk te wijten aan adaptiv control. Ik vermoed dat er wat aanloopt in de loc want op lage snelheid rijdt die met horten en stoten. Ik hoor overigens niets aanlopen maar je hoort wel dat de motor moeite heeft en met de adaptiv control werd dat nog duidelijker hoorbaar.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

eve

Dus voor 2 van de drie loks is er geen probleem.

CFL 1812 : ik zou de decoder eruit halen, dummy erin, op een testovaal zetten, rijden op DC en zien en horen wat hij doet.
Een lok die analoog slecht rijdt maak je nier beter rijden in digitaal.

Erik

ERVIN

Ook even mijn bevindingen maken , na een avondje van zeer intensief rijden met de aangepaste locs.

De Reeks 55 van B-Models deed het slecht , schokkerig rijgedrag , zowel bij lage als bij gemiddelde snelheid , ook ging de loc er soms spontaan als een raket vandoor , dit duurde dan enkele seconden om terug in zijn " normale" ingestelde snelheid verder te rijden , ook tijdens het afremmen versnelde hij soms nog even , met de aanpassingen en na meerdere uren zware goederentreinen aan zijn haak , moet ik vaststellen dat al deze problemen van de baan zijn.
Hij trekt nu mooi op , remt mooi af en de raket is ook verdwenen , dus bij mijn model is dat prima gegaan.

De Heljan locs deden het , naar mijn gevoel , al erg goed , de Crossrail zoemde mooi , maar als je er met je neus ging bijhangen dan zag je dat hij een beetje schokte  ,maar verwaarloosbaar , de Ascendos reed wel goed, maar toch hoorde je de motor niet soepel draaien , met de 40KHz nu naar 20KHz te zetten , doen ze het allebei stukken beter , ze zoemen beide boterzacht , en van schokken is geen sprake meer.

Je mag gerust weten dat ik , vooral bij de B-Models , uren en uren ben bezig geweest met de instellingen aan te passen , niets hielp , maar toen mijn " huis-tuner" vandaag op bezoek was , stelde hij mij bovenvermelde instelling voor met het gekende resultaat.

Maar blijkbaar gaat deze instelling dan toch niet voor alle locs , maar ik zou het toch maar eens proberen!! ;)

D_Loc

Ik heb inmiddels de 1812 wat nader bekeken. Eerst in de loc, daar kan ik op het eerste geen problemen ontdekken. Ik heb niet de hele loc gesloopt maar gewoon even laten rijden zonder kap en goed geluisterd of er wat aan liep, dit lijkt niet het geval.
Daarom maar gepoogd de draaistellen te openen en dit is zowaar gelukt met de truc uit het topic voor het verbeteren van de stroom afname (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=20647.0).
Ik heb alle assen er uitgehaald en de motor even laten draaien en hij loopt dan als een zonnetje. Blijkbaar ontstaan de slechte rijeigenschappen door het wringen van de tandwielen in het draaistel. Daarnaast is men erg karig geweest met het vet, tandwielen staan bijna droog. Mogelijk is dat de oorzaak
Ik denk dat ik maar een tubetje Teflonvet ga halen en de boel ga smeren.
Wordt vervolgd...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

De boel gesmeerd en de draaistellen weer dicht geklikt maar de loc rijdt nog net zo belabberd.
Ik ga er verder geen tijd meer insteken.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Huugooke

Daar gaat mij een lichtje op:
heb je die tandwielen goed bekeken? Waren die niet gebarsten? Dat komt wel eens voor met inderdaad die gevolgen.
Het is niet altijd op het eerste zicht merkbaar, het tandwiel staat dan op een plekje open, zodat de worm of ander wieltje op die plaats "hikt".

Huugooke

Wat dan weer geen verklaring is voor het op hol slaan.

ERVIN

@Huugooke , dat op hol slaan had , denk ik , te maken met die 40KHz die nu verlaagd is naar 20KHz. ;)

Mijn loc doet het nog altijd prima nu.

Rangeerduivel

Die 5515 van B-models van mij slaat ook af en toe op hol,en het lijkt mij ook dat dit pas gebeurt nadat de loc effe zonder stroom heeft geweest(bvb op een wisselpuntstuk),dus de stroomafname zou beter kunnen voor een locje van 311€!
Doch toen hij nagelnieuw was deed zich dat niet voor...ouderdomsziekte? ;D

;)

ceuleer

Citaat van: ceuleer op 12 december 2014, 18:32:57 PM
Goeie tip Erik.
Ik ga het eens proberen met een loksound V3.5, daar kan je kiezen tussen 15 en 30 kHz.
Wanneer ik de snelheid op 1 zet, dus zeer traag kruipen, dan schokt de loc, zet ik hem op 2 dan schokt hij niet, duw ik dan de rangeerfunctie in, dan wordt de snelheid weer gehalveerd naar 1, en dan schokt hij ook niet.  ???
Dus met de frequentie ga ik eens experimenten.

Ik heb nog eens getest met de loksound V3.5.
Eerst heb ik de PWM Frequency eens op 15 kHz gezet, maar dat gaf geen verschil.
Blijkbaar schokte hij toch ook wanneer ik op snelheid 2 reed, en met rangeerfunctie op (snelheid 1 dus) schokte hij dus toch.
Ik heb er een zelfde loc met lokpilot V3 achter laten rijden op snelheid 1, en die schokt dus niet, en de V3.5 moest ik op snelheid 3 zetten om even hard(stil) te rijden. Dus de minimum snelheid ligt te laag, daarom schokt hij.
Met de LokProgrammer heb ik de beginsnelheid verhoogd in "change decoder settings", in de "speed table" op het eerste vierkantje geklikt, dit is dus "index 1", en de waarde in "value" op 3 gezet, dan getest, het was nog niet goed op snelheid 1.
De waarde "value" dan op 4 gezet, terug getest, en nu rijdt hij even snel als de lokpilot wanneer ze beiden op snelheid 1 staan (laagste snelheid in het Ecos scherm), en het schokken is gedaan.  :)
Na elke aanpassing niet vergeten te klikken op "write decoder data" om de instellingen aan te passen in de decoder.
Wanneer ik de Lokpilot uitlees, staat de beginwaarde van index 1 op waarde 3. Die waarde heb ik om te testen eens op 1 gezet, en raar maar waar, de loc rijdt nog trager, en zonder schokken.
Dus conclusie, de ene motor zal minder mooi draaien dan de andere denk ik dan.
Maar het schokken van de loc met de V3.5 loksound is weg, en hij rijdt nu iets sneller op snelheid 1 dan voor de aanpassing.
Dus probleem opgelost.

grz,
Gunter