Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lopi V4 : schokkend rijgedrag, soms slaat lok op hol...

Gestart door eve, 12 december 2014, 16:09:41 PM

eve

In een bevriend Cargobedrijf in de buurt waren er problemen met het rijgedrag van loks, allen uitgerust met een ESU Lopi V4. De eigenaar heeft getracht eea op te lossen door allerlei instellingen te wijzigen. Zonder succes. Tot wanhoop van de bezitter.

We hebben vandaag op eenvoudige wijze de PWM-frequentie van 40 kHz naar 20 kHz gebracht (adaptiv control aanvinken !) : alle problemen van de baan...
Het mag ook eens simpel zijn.

Erik

eric


eve

Neen. Een B-Models, 2 Heljans. Maar met een Piko zou dat ook lukken.

Erik

ceuleer

Goeie tip Erik.
Ik ga het eens proberen met een loksound V3.5, daar kan je kiezen tussen 15 en 30 kHz.
Wanneer ik de snelheid op 1 zet, dus zeer traag kruipen, dan schokt de loc, zet ik hem op 2 dan schokt hij niet, duw ik dan de rangeerfunctie in, dan wordt de snelheid weer gehalveerd naar 1, en dan schokt hij ook niet.  ???
Dus met de frequentie ga ik eens experimenten.

Grz,
Gunter

PeterC

Citaat van: ceuleer op 12 december 2014, 18:32:57 PM
Goeie tip Erik.

Inderdaad, ik heb een omgebouwde Marklin met hetzelfde probleem.  Eerstdaags eens testen...
Groetjes, Peter


Huugooke


eve

Citaat van: ceuleer op 12 december 2014, 18:32:57 PM
Goeie tip Erik.
Ik ga het eens proberen met een loksound V3.5, daar kan je kiezen tussen 15 en 30 kHz.
Wanneer ik de snelheid op 1 zet, dus zeer traag kruipen, dan schokt de loc, zet ik hem op 2 dan schokt hij niet, duw ik dan de rangeerfunctie in, dan wordt de snelheid weer gehalveerd naar 1, en dan schokt hij ook niet.  ???
Dus met de frequentie ga ik eens experimenten.

Grz,
Gunter

Ik denk dat dit niet opgelost geraakt door het halveren van de PWM-frequentie.
Het schokkend rijgedrag dat wij observeerden lag in het lager midden- en midden-snelheidsgebied en bij het afrijden van een helling.
En het op hol slaan : totaal buiten controle !
Door de decoder meer tijd te geven om het motorsignaal uit te lezen en te interpreteren krijg je terug een gecontroleerde regeling.

Erik

eve

Citaat van: Huugooke op 12 december 2014, 18:41:44 PM
En probeer ook eens met dat "asymmetrisch signaal"

Ik begrijp niet waar dat op slaat. Of heb je daar goede ervaringen mee ?

Erik


eve

#9
Als ik dat lees ging het over een geluidsprobleem.

Erik

Huugooke

Citaat van: eve op 12 december 2014, 19:39:30 PM
Als dat lees ging het over een geluidsprobleem.

Erik
Dan heb ik het niet goed uitgelegd. Die lok was niet vooruit te krijgen. Reed in het beste geval heel traag en schokkend.
In de Ecos "asymetrisch signaal" aangeduid en rijdt nu als een droom!

eve

Citaat van Hugoooke uit zijn openingsbericht :
Het hele digitale gebeuren begint me stilaan wreed te irriteren!
Ik heb een tijd geleden mijn spaarvarkentje moeten openbreken voor een ECOS, denkende dat nu alle compabiliteitsproblemen zouden opgelost zijn.
Dacht ik.
Een Trix type 201 gekregen (tja een mens verjaart al eens hé). Het ding rijdt als een koffiemolen, het geluid klinkt zo vals als een kat, pas na een tijdje rondjes is er beterschap (nee, er zit niets vast, hij is goed gesmeerd).
Zet je alles af en het spel begint opnieuw.
Aangesloten op een z21: hij rijdt als een droom, maar er komt geen piepje uit!
Er blijkt een Lopi 2 in te zitten, met een 8-polige connector. Je zou denken dat ESU zijn eigen materiaal toch kent.


Het gaat bij ons NIET over een Lopi 2, niet over een Lopi met geluid en niet over een lok die niet vooruit te branden is.
Maar driewerf bravo Hugooke dat je dat gevonden hebt om uw probleem op te lossen.

Erik

Huugooke

Wat niet wil zeggen dat het het proberen niet waard is.

Huugooke

En als de tip helpt, een flesje "Liebfraumilch" wil me altijd smaken. :)

eric

#14
Citaat van: eve op 12 december 2014, 18:03:46 PM
Neen. Een B-Models, 2 Heljans. Maar met een Piko zou dat ook lukken.

Erik

Ga ik eens proberen met een paar Piko's die de zelfde kuren verkopen.
Bedankt voor de tip. ;)

ps

Het Trix probleem van de 59 (201) heb ik anders opgelost dan Hugo.