Ook aangestoken door de microbe van "het natuurlijke vuil"

Gestart door SuSke, 12 december 2014, 13:48:47 PM

Rangeerduivel

Knap werk Frans,
naar mijn mening
goed;Ketelwagen
beter;Ferrywagon
best;FAS
Tof dat er iemand toch de moeite genomen heeft om het logo op de ferrywagon terug wat zichtbaar te maken! :D
Ik vind de ketelwagen 'maar goed' omdat de penseelstreken daar een beetje opvallen,
maar we weten allen ;voetballen vanachter den draad...!
Beschouw het niet als kritiek,mijn mening is geen evangelie ::)

;)

SuSke

Ge hebt gelijk Rudy, maar dat is ook het moeilijke van ketelwagens. Die airbrush zal ik toch eens in gang moeten trappen  ;)
gelukkig is het allemaal acryl, warm water en een stevige borstel en 't is weer weg ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


TBCédric

Indien er iemand nog voorbeelden nodig heeft:  (Moest iemand dit lezen maar niet reageert of andere, laat me dan gewoon weten of de foto's zichtbaar zijn. dank bij voorbaat.  ;)  )

Modelspoorforum by Cédric Rail, on Flickr

Modelspoorforum by Cédric Rail, on Flickr

Modelspoorforum by Cédric Rail, on Flickr

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Die ketelwagons zijn knap gedaan Eric!

Trouwens, heb je de wielen geschilderd?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Dank u Cedric voor de foto's, ja mag altijd via mail foto's doorsturen, hou van het grote voorbeeld...

Yep Olivier, de wielen zijn ook behandeld, nadien wel het loop oppervlak gekuist, doe dit trouwens altijd ook al zijn de wagons niet vervuild..bedank voor de reactie

TBCédric

Citaat van: loebaske op 12 april 2015, 15:08:36 PM
Dank u Cedric voor de foto's, ja mag altijd via mail foto's doorsturen, hou van het grote voorbeeld...

Yep Olivier, de wielen zijn ook behandeld, nadien wel het loop oppervlak gekuist, doe dit trouwens altijd ook al zijn de wagons niet vervuild..bedank voor de reactie

Stuur me een mailtje en dan stuur ik al mijn foto's door. Indien andere interesse hebben, idem dito.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

loebaske

#22
Krijg vaak de vraag, hoe doe je het, ga proberen hier wat uitleg te geven..

het chassis geef ik een wash van grijs, nadien wat dry brush met bruin, en dan met wat roest kleur om te eindigen met zwarte dry brush 



Bij de verdere afwerking kan je de nodige vet sporen aanbrengen



Alles hangt wel af welk wagon je gaat weatheren, in het geval van Zacs wagons is die meestal tamelijk zwart, toch laat ik die wat grijs, reden is dat je op een zwart schassis weinig of niets van details ziet. Vergeet diverse kranen en zo te voorzien van de juiste kleur...



Bij sommige (lees veel) fabrikanten bestaat een ketelwagon uit meerdere delen, deze zijn niet altijd netjes afgewerkt, je kan beter wat bijwerken voor je die gaat weatheren, je kan deze licht bijvijlen en als finish je railgom gebruiken of heel fijn chuurpapier, wat ik over het hoofd heb gezien is de schijf langs beide zijden, beter wat bij werken met een vuller en bij schuren.



de bogie behandel ik op de zelfde manier, licht washen met grijs, wash van licht bruin om nadien dry brushen met roest op de plaatsen waar roest zich vormt, als laatste een wash van zwart aanbrengen...
Bij sommige wagens is de bovenkant van de bogie zichtbaar in de bochten, behandel die dan ook langs de bovenzijde..
Hier enkele voorbeelden;



Dat zijn enkele tips, iedereen moet voor zich zelf uitmaken wat mooi is...


ERVIN

Verdorie Loebaske , je bent erg goed bezig hoor man!!  ;)

Goede tips , die ik hier zeker ook nog eens ga toepassen.

loebaske

bedankt Erwin, is om die reden dat ik het heb gepost, hoe meer mensen er iets aan hebben, hoe beter ik me voel  ;)

SuSke

Straks zien we geen enkele propere wagon meer op de rails, alleen van die viezerikken  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johnnytrein

Ja en dan komt er een fabrikant en die produceert en levert dan wasstraten om al die vieze wagons en loc's te reinigen. :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Val-Rikard


Gerolf

Alweer een heel interessante foto-met-commentaar-reeks, Eric. Bedankt  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske