Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nieuwe dienstregeling 14 december 2014

Gestart door Michiel, 12 december 2014, 09:45:22 AM

Chrisrail

#45
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

OlivierV

Citaat van: Chrisrail op 30 januari 2015, 17:44:13 PM
Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:37:48 PM
maar ja, dan sta ik daar in Merelbeke te Schilderen.

Oei, nen graffitie spuiter?  :o

Da mag nie zulle menneke.  >:( >:( >:(

;)
Ik neem mijn penseel, doek, ezel en verf wel mee.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Chrisrail

#47
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

Sprekend: Acht op de tien treinreizigers ontevreden over nieuwe dienstregeling NMBS

Wat nu, wanneer de dagelijkse gebruiker niet tevreden is?
Loopt men zo niet het risico om z'n klanten te verliezen in plaats van er bij te winnen?

Zal weer uitdraaien in een fijn "Zwarte-Piet doorspelen"-spelletje.

Spijtig, een gemiste kans, zeker als er vanaf een "blanco"blad vertrokken wordt zoals aangegeven in het artikel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Anarchy

8/10 ontevreden. Een peiling van 7000 reizigers tov een totaal van 700000 per dag. Een steekproef dus ...

Michiel

Ik zou die getallen toch met een korreltje zout nemen. Meestal zijn het de klagers die zullen reageren. Reizigers die geen nadeel hebben en geen klachten, zullen niet makkelijk reageren. En, wat ik hier via het forum heb begrepen, is dat het nieuw spoorboekje eerder een besparingsoefeing was met als doelstelling: hetzelfde aanbod met minder ingezet materieel, met behoud van dienstverleing naar de grootste bulk van de reizigers.

Berichten in de media zijn dikwijls belanden met een hoop sensatiezucht; zelfbehoud van journalist en pers, ten koste van de waarheid.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Is inderdaad maar een penetratie van 1% op de globale reizigerscapaciteit van de NMBS. Dus ja een steekproef, maar wel een die iets laat zien zoals elke steekproef een tendens aangeeft.

Hoeveel % wil zelfs niet antwoorden als je een petitie afneemt?
Laat nog dat men hierbij een grotere meerderheid aan ontvredenen heeft gevonden dan het effectieve gemiddelde omdat die de kans schoon zagen om hun ongenoegen te uiten, dan nog is een cijfer van 80% sprekend.

Er is geen rook zonder vuur.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Mij lijkt het toch een beetje vroeg om in het zog van sentsatie klagers gelijk te gaan geven. Er zitten zeker nog kinderziektes in het spoorboekje, maar de NMBS is al begonnen met het aanpassen daar waar het wringt, en ingegaan op een aantal constructief geformuleerde verzoeken. Het wordt wel beter, en misschien worden dan die 0,1% van de klagers ook een beetje stiller?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ward

Er moest bespaard worden van de overheid, wel dat is nu gedaan..
Nu de nieuwe dienstregeling.. Dat reizigers zeggen dat ze langer onderweg zijn, das maar half waar..
Ze zijn nu op hetzelfde uur thuis als vroeger, al is de effectieve reistijd verbeterd..
Zoals gezegd, en gebleken uit andere draadjes op het forum, zijn het vooral diegene die niet tevreden zijn die van zich laten horen.
Als ik kijk naar de gemiddelde stiptheid hier rond Sint-Niklaas, is die er wel fors op vooruit gegaan..
Capaciteit is in 95% van de gevallen in orde, en de stukken dat er echt mensen moeten rechtstaan gaat dan ook over beperkte trajecten (bv. Haacht tot Mechelen), waardoor het economisch onverantwoord is daar een treinstel extra voor te voorzien voor een hele dag..
Nu ja, persoonlijk is het voor mij als bestuurder een hele verbetering dat we hier en daar wel wat extra buffertijd hebben..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Michiel

Citaat van: ward op 03 februari 2015, 11:44:24 AM
...Nu de nieuwe dienstregeling.. Dat reizigers zeggen dat ze langer onderweg zijn, das maar half waar..
Ze zijn nu op hetzelfde uur thuis als vroeger, al is de effectieve reistijd verbeterd...

Ik vrees dat de reistijden een stuk langer zijn geworden. IC treinen stoppen nu bijna overal, en blijven bij elke stop 2 minuten extra wachten. Reistijden zijn met gemak verdubbeld! Maar de meeste reizigers hebben nog steeds een oplossing om van hun A naar hun B te reizen.

Ik ben niet ontevreden, alhoewel ik er nu 20 minuten effectieve reistijd heb ipv 10 minuten, en maar 1 trein per uur. Voor hetzelfde geld had ik geen trein meer! Ik kan me dus nog organiseren om met de trein te blijven reizen. De auto vermijd ik liever als de pest, want dat is minstens een uur taffelen per rit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Michiel,
Om hoe laat nam jij vroeger een trein in Eigenbrakel naar Sint-Job (reisinfo heb je eerder in dit draadje vermeld) die er maar 10' over deed?
Beste leek me de P7722 van 7u01->7u16 (15' dus) en er was ook een P om 7u59 die er 19' over deed.
De kadans elk uur was altijd 19 minuten (u14->u33), behalve 7u15-7u33... 18'
dus 7u01, 7u15, 7u59, 8u14, 9u14

Vandaag:
P-treinen doen er 18' over (vertrek om 6u54, 7u54)
de kadans elk uur is 17 minuten (u17->u34)
dus 6u54, 7u17, 7u54, 8u17, 9u17 (en er zijn nog reisopties, maar die duren effectief langer, en zijn niet rechtstreeks)

IC-treinen stoppen nu overal zeg je? Ja bv. op L66 waar de L-trein nu een IC-label heeft gekregen...
En de IC van Dendermonde stopt nu bijkomend in Jette
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Hallo Stefan,

Een IC (inter-CITY) is bijvoorbeeld Charleroi-Luxemburg via lijn 124 en lijn 26, die ook stopt in achtereenvolgend de "steden" zoals ...Lillois, Eigenbrakel(ok), Waterloo, Sint-Genesius-Rode, Linkebeek, Sint-Job, Diesdelle, Boondaal, Etterbeek .... In de twee volledig verlaten haltes zoals Holleken en Den hoek stopt deze intercity nog niet, maar voor de rest overal. IR lijkt me een beter dekkende naam zijn voor deze trein, niet?

Ik nam oorspronkelijk de P-trein Schaarbeek-Charleroi om 17u43 in Sint-Job naar Eigenbrakel: snel en handig met enige korte stop in Waterloo. Deze trein is nu vervangen door de P-trein Luxemburg-Eigenbrakel van 17u48, en stopt bijna overal behalve Holleken en Den Hoek, met extra 2 minuten per stop. De stilstand per station samen is alleen al 6 minuten extra reistijd. De exacte tabeltijden heb ik niet, maar in praktijk neemt hetzelfde traject merkbaar meer tijd in beslag. Mogelijk dat een verdubbeling van de reistijd wat overdreven is, maar 50% extra reistijd lijkt me wel een eerlijke schatting.

Nu, nogmaals, ik klaag niet. Ik ben gelukkig dat er nog een trein rijdt tussen m'n werk en thuis, en de tijd van deur tot deur is nog betrekkelijk kort.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Citaat van: Michiel op 03 februari 2015, 10:38:35 AM
Ik zou die getallen toch met een korreltje zout nemen. Meestal zijn het de klagers die zullen reageren. Reizigers die geen nadeel hebben en geen klachten, zullen niet makkelijk reageren. En, wat ik hier via het forum heb begrepen, is dat het nieuw spoorboekje eerder een besparingsoefeing was met als doelstelling: hetzelfde aanbod met minder ingezet materieel, met behoud van dienstverleing naar de grootste bulk van de reizigers.

Berichten in de media zijn dikwijls belanden met een hoop sensatiezucht; zelfbehoud van journalist en pers, ten koste van de waarheid.

Als dat de opzet is dan weet je op voorhand dat het niet beter gaat zijn. Als je bespaart op inzet materieel dan ga je minder dienstverlening doen, je kan hetzelfde peil niet houden. Als je al op voorhand een deel van het publiek in de kou zet, dan weet je dat er reactie gaat komen.

Probleem is dat er veel mensen geen alternatief hebben en dat er nooit een deftige enquete zal komen. Wie wil nu in zijn blootje gezet worden?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

'k Dacht dat ik vanmorgen op nen beestenwagen zat ipv nen trein. Slechts 2 aan mekaar gekoppelde am96 voor nen trein van Brussel naar de panne op half 8 in Schellebelle. Onnozel niet te doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Onlangs zij men broer die in Gent studeert dat ze de Knokke/Blankenberge met één AM96 hebben gedaan en naar Bl'ge moest je overstappen in Brugge  ::)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum