Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

AM 96

Gestart door TBCédric, 08 december 2014, 14:25:35 PM

TBCédric

Goedemiddag.

Een even tussendoortje voor het leren.
Ik heb tijdens het middageten een denk ik redelijk goedkoop ideetje opgelopen dat samenwerking tussen verschillende mensen vergt en veel mensen die tp. V-VI rijden zullen bekoren.

Ik zat te denken om een 3D tekening te maken en zo een print te maken van de 96 (eventueel door shapesway). Nu wou ik het eerst door een clublid laten frezen in plasticard in verschillende delen maar toen dacht ik van : 'frezen zal misschien wat te ambetant zijn en voor de niet zo handig harry's voor stellen te schilderen en te plakken (onderdelen) kan ik toch beter een 3D print laten maken?'

Nu mijn oproep is: Is iemand geïnteresseerd in een AM 96 waarbij de kosten niet zo hoog zullen zijn (maar de qualiteit wel)?En zijn er mensen die de stellen zouden willen voorzien van een kleurtje en (moet niet dezelfde persoon zijn) van electriciteit, motor en licht. (David?)

Eventueel kan er dan nog een extra MSM-actie worden voorzien?

Dan denk ik dat we voor rond de 100-300 euro een stel zullen hebben. Wie er een wilt en mee zou willen werken (kees jan?) hoor ik graag. Ik kan eventueel aan de 3D tekeningen beginnen na mijn examens. Dat zal rond de 17 de zijn.

Ik hoor het wel.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michiel

Klinkt aardig maar toch nog een paar vraagjes:

- Een kap van een model is mooi, maar hoe zit het met de mechaniek en elentriek (motorisatie, overbrenging, koppeling, bevestigingen, contacten, decoders, printplaten, verlichting...)? Waar komt die vandaan? Aankoop of eigen productie?

- De mede-participanten, dragen die bij op basis van vrijwilligerswerk, of worden ze vergoed voor geinversteerde tijd en middelen? Hoe zit het met coordinatie, logistiek, administratie,...? Hoe wordt dat geregeld en/of vergoed?

- Heb je een bepaalde schaal in gedacht of is dat vrij?

- Zijn participanten meteen afnemers (productie voor eigen bediening) of gaat het om een productie naar derden; geïnteresseerde klanten?

- Wordt er vooraf geïnvesteerd, of wordt de koop (en dus betaling) bij aflevering van het kant-en-klaar en getest model afgehandeld?


- Naverkoopsdienst? Garantie en/of herstellingen bij een eventuele voorbetalingsysteem?

Ik weet dat ik streng klink, maar je gooit een project in "de groep" en dat wekt een hoop vragen op. Ik geef enkel maar men eerste bedenkingen, maar met alle respect voor het het nobel insitatief. Ik hoop dat je je idee kan ontwikkelen en dat het tot een mooie samenwerking mag komen.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TBCédric

#2
Citaat van: Michiel op 08 december 2014, 14:52:37 PM
Klinkt aardig maar toch nog een paar vraagjes:

- Een kap van een model is mooi, maar hoe zit het met de mechaniek en elentriek (motorisatie, overbrenging, koppeling, bevestigingen, contacten, decoders, printplaten, verlichting...)? Waar komt die vandaan? Aankoop of eigen productie?

- De mede-participanten, dragen die bij op basis van vrijwilligerswerk, of worden ze vergoed voor geinversteerde tijd en middelen? Hoe zit het met coordinatie, logistiek, administratie,...? Hoe wordt dat geregeld en/of vergoed?

- Heb je een bepaalde schaal in gedacht of is dat vrij?

- Zijn participanten meteen afnemers (productie voor eigen bediening) of gaat het om een productie naar derden; geïnteresseerde klanten?

- Wordt er vooraf geïnvesteerd, of wordt de koop (en dus betaling) bij aflevering van het kant-en-klaar en getest model afgehandeld?


- Naverkoopsdienst? Garantie en/of herstellingen bij een eventuele voorbetalingsysteem?

Ik weet dat ik streng klink, maar je gooit een project in "de groep" en dat wekt een hoop vragen op. Ik geef enkel maar men eerste bedenkingen, maar met alle respect voor het het nobel insitatief. Ik hoop dat je je idee kan ontwikkelen en dat het tot een mooie samenwerking mag komen.  8)

Bedankt om even mijn voeten op de grond te brengen. Daar zal ik dus na mijn examens of dit weekend eens naar kijken.
Ik heb zelf de bedoeling niet om winst ervan te maken maar wel naar derden te verkopen (en mijzelf  :P )

Bij treinstellen betaalt men zeer veel, vooral denk ik voor de tekenkosten (waarvan bij mij ze gratis zouden zijn), de motorisatie zal dezelfde zijn zoals in MSM 26 met de verbouwing van de I11 rijtuigen naar de AM 96 en schildering zal door mede-collega's worden gedaan en bij de aankoopprijs verrekend.

Moest het kunnen, zou ik al een onderneming opstarten met andere collega's maar ik zit op school, ben nog geen 18 en heb mijn bewijs van bedrijfsbeheer nog niet (ineens leerstof voor BEE aan het leren en ophalen  :D ). Wat mijn intentie was/is, is de schaal H0 maar indien vraag of veel vraag zou ik eventueel in andere schalen willen "produceren". Er zal niet (voorlopig) op voorhand worden gevraagd voor geld of geïnvesteerd. Het is momenteel een rondvraag en verder niets meer.

Dat kan allemaal samen worden uitgedokterd want ik ben in die  wereld niet goed thuis.
Daarom vraag ik er ook naar om te zien of er interesse is om dit allemaal op te starten maar zoals ik al zei, is dat voor na de examens. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

centauri167

Niet om negatief te zijn, maar ik denk dat dit project niet veel slaagkans heeft.

Hoe ga je bv. al de kosten financieren die je gaat maken voor de effectieve verkoop ? Dit bedrag volledig verhalen bij de voorinschrijving ? Hoe ga je de prijs van een afgewerkt model op voorhand schatten, dit zal toch voor velen belangrijk zijn. Het feit dat je minderjarig bent speelt ook niet echt in je voordeel. Net zoals de garantie die al is aangehaald.

TBCédric

Citaat van: centauri167 op 08 december 2014, 16:26:36 PM
Niet om negatief te zijn, maar ik denk dat dit project niet veel slaagkans heeft.

Hoe ga je bv. al de kosten financieren die je gaat maken voor de effectieve verkoop ? Dit bedrag volledig verhalen bij de voorinschrijving ? Hoe ga je de prijs van een afgewerkt model op voorhand schatten, dit zal toch voor velen belangrijk zijn. Het feit dat je minderjarig bent speelt ook niet echt in je voordeel. Net zoals de garantie die al is aangehaald.

Wel daarom denk ik eraan om vele dingen op mij te nemen en eventueel te werken met een erkend klein-serie fabrikant die een goede reputatie heeft. (Eventueel Goover Models als David zou willen). Maar zoals ik al zei, ik ga er eens goed over nadenken na mijn examens. Zoals ik al zei, het is gewoon een vraag om te zien hoeveel mensen er eventueel geïnteresseerd zouden zijn. Dan zal ik verder zien hoe alles verder moet en eventuele samenwerkingen met andere.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michiel

Cedric, ik denk dat dit project kan lukken wanneer je het écht klein bekijkt. Productie voor eigen consumptie. Zoals je nu doet, zoek naar geïnteresseerde modelbouwers met diverse disciplines om jullie eigen modellen te assembleren. De een tekent en maakt voor alle participanten de 3D-printmodellen, de ander koopt voor allemaal onderstellen en past ze aan, een derde zorgt vor de de digitalisate, een vierde spuit het model om... Het zal niet goedkoper worden dan een commercieel, serieproduct, maar je kan je gooien op modellen naar keuze. Zie het klein, en ik denk dat je een mooie basis hebt om iets concreets op te bouwen op basis van samenwerking. Je spaart hiermee uurloon uit, en alle financiele, statutaire en juridische ambras, en je wint ervaring. Mik te hoog, en ik vrees dat je snel zal merken dat je niet de middelen hebt om het project enige kans van leven te geven. Just my two cents.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

@ Cedric: waarom denk je dat een kleinserieproducent hier zou mee willen instappen? Op zich is dat al heel moeilijk daar zij alles officieel moeten doen en jouw inbreng dus moeilijk is.

Denk dat de optie van Michiel meer haalbaar is, al heb ik daar ook mijn twijfels bij.

bellejt

mss een rare aanvulling maar zou een ombouwproject van bestaande rijtuigen niet interessanter zijn ? Bv zoals indertijd jocadis deed voor de stuurstandrijtuigen.



Davy

Werd de AM96 niet aangekondigd door LS Models? of ben ik verkeerd!

Cedric, fijn te horen dat je zelf iets wilt ondernemen. Ook al lukt je project niet, blijven doorgaan met die houding.
Dan kom je een heel stuk vooruit in het leven ;)

Over dat 3D ontwerpen waar je mee bezig bent, ga NOOIT modellen of tekeningen verkopen op de markt dat je getekend hebt met een "niet" aangekocht tekenprogramma. Maar ik ben er zeker van dat je wel slim genoeg bent om dat te weten.
Zulke programma's zijn enorm duur voor vele van ons.

Succes met je project ;)

Houdini

Ik dacht ook dat LS models dit had aangekondigd. De vraag is natuurlijk....wanneer!?

Desalniettemin Cedric, zou ik wel geïnteresseerd zijn. Maar zoals anderen al gezegd hebben, wordt er best nog eens verder over nagedacht.
Als er al antwoorden zijn op enkele "standaardvragen" (garantie, kosten ...), denk ik dat je al meer mensen zal kunnen overtuigen. Wat betreft een kleinserie-fabrikant, zoals al terecht aangehaald, denk ik niet dat die daar 'gemakkelijk' mee weg kunnen. Tenslotte is het hen normaal wel meer (of beter gezegd 'ook') om bedrijfswinsten te doen, in tegenstelling tot jouw opzet.

centauri167

Citaat van: Huugooke op 08 december 2014, 18:18:37 PM
http://www.sunudiv.com/cfty/modifam96sncb.html

Ik zou het zelf niet kunnen, maar als ik die laatste foto bekijk, toch echt wel lelijk, vind ik alvast.

Houdini

Vind het persoonlijk ook niet veel. Chapeau voor het werk, dat wel. Iknzou het echter zelf ook niet kunnen.
Maar (ook al is het misschien noodgedwongen), vertrekt vanuit het verkeerde stel....je zou echt al moeten werken metI11-kes....

MARKLINRIJDER

Omdat mijn naam hier vermeld wordt even reageren.

Een beeldje van 5 jaar geleden, het kunnen er ook meer zijn, vanonder het stof gehaald:


Verder ben ik nooit geraakt en zal ik momenteel ook niet geraken.

Verder de foto's van het linkje van Hugo zijn een schaal N model.
Best te pruimen denk ik.
De vormgeving van de kop kon beter.

Grtjs,

David