Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

AM 96

Gestart door TBCédric, 08 december 2014, 14:25:35 PM

TBCédric

In Houten kan en kom ik niet vaak...  :-[
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

philippe_007

Meestal gaan er wel enkelen van de club, eens mooi vragen hè  :)

Svendw

Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

TBCédric

Leuven nadert, dus ook mijn deadline.

Zelf heb ik het wat druk gehad. Omdat ik toch op een manier mijn project moet financieren, heb ik na lange en moeilijke zoektocht eindelijk iets gevonden. Het is niet de beste of tofste job, maar ik krijg betaalt en het valt al bij al nog mee.

Het gaat krap worden, maar er zal sowieso wat toonbaars zijn. Of het rijdend zal zijn, dat is een andere zaak.
Paar dagen geleden zag ik een bericht passeren op een Facebookgroep waar iemand 9 weken heeft moeten wachten op zijn bestelling bij Hollywood Foundry. Al de producten worden met de hand gemaakt en ook custom. Daar vrees ik nu voor dat ik ook 9 weken moet wachten. Hoe dan ook, ik ga ze komende week bestellen en ik zie wel of ze er op tijd geraken.
De pantografen zijn intussen ook al onderweg en omdat het een bi-courant model is zullen ze er beide opkomen.

Binnen nu en twee weken zou heel mijn stel geprint moeten zijn. Dan wordt hij naar de spuiterij gestuurd om een mooie afwerking te krijgen. Dat houdt in:

  • zijkanten van prints effen maken
  • primer
  • hun goede kleuren en mooi strak afgeplakt en gespoten
  • Decals met al de nodige beschrifting
  • een matte vernislaag voor de rubberen band na te bootsen en de rest een glanzende, toch niet te glanzende vernislaag

Zelf ben ik de printplaatjes nog aan het afwerken qua tekening. Het moet wel direct goed zijn. Als alles volgens plan gaat, zouden deze in de loop van komende week al dan niet de week daarna gemaakt worden.

En als laatste rest me dan de ramen. Ik was van plan om ze uit te frezen, maar ik denk dat ik het met een vacuümvormer ga regelen. Nu nog eentje vinden. Ik zit zelf te denken aan een fablab, maar vind maar een fablab dat niet vol is, binnen bereik en dat zo'n vormer heeft.

Hoe dan ook, hier de foto's:













En een kijkje hoe het er binnen aan toe gaat.  ;D

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

SuSke

We duimen mee met je mooie project Cédric, maar het zal inderdaad krap in tijd worden.
Succes nog.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jurgen

Ik blijf het nog altijd stilletjes volgen.

Wat ik mij ondertussen wel afvraag, hoeveel geld heb je hier al ingestoken? Zonder dan nog maar aan de werkuren te denken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

TBCédric

Citaat van: SuSke op 17 september 2016, 01:05:59 AM
We duimen mee met je mooie project Cédric, maar het zal inderdaad krap in tijd worden.
Succes nog.

Bedankt! En inderdaad: Zéér krap!   ;)

Citaat van: Jurgen op 17 september 2016, 11:40:35 AM
Ik blijf het nog altijd stilletjes volgen.

Wat ik mij ondertussen wel afvraag, hoeveel geld heb je hier al ingestoken? Zonder dan nog maar aan de werkuren te denken.

Buiten mijn printer valt het al bij al goed mee qua geld. Ik denk intussen dat ik er al 100 euro heb in gestoken, maar met de aandrijving wordt dat bedrag wel verdubbeld. Het spuitwerk zal me een Duvel kosten, printplaatjes  ook niet echt veel en dan zeker nog zo'n 15-20 euro voor de roosters.  Het stel zal dus rond de 200-250 euro kosten als prototype.

En werkuren, als je mijn tekenwerk erbij rekent: 100-300 uur mag je toch wel rekenen. Heb het wel niet echt bijgehouden.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Werkuren? Daar zit een hoop "leergeld" bij  ;)

Citaat van: TBCédric op 17 september 2016, 12:43:27 PMen dan zeker nog zo'n 15-20 euro voor de roosters.

Helaba - ik lees hier mee, hé  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 18 september 2016, 00:09:38 AM
Werkuren? Daar zit een hoop "leergeld" bij  ;)

Citaat van: TBCédric op 17 september 2016, 12:43:27 PMen dan zeker nog zo'n 15-20 euro voor de roosters.

Helaba - ik lees hier mee, hé  ::)
Inderdaad wel wat leergeld en tijd.  :)
Ik dacht dat ik het zo had gelezen. Het kon meer kosten, maar dat wil ik gerust voor betalen. Kwaliteit kost geld!  ;)

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Het was minder, maar ik wil gerust mijn prijs verdubbelen  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 18 september 2016, 00:16:42 AM
Het was minder, maar ik wil gerust mijn prijs verdubbelen  ;D
Dat moet niet hoor! Maar kan er u altijd ene trakteren in Leuven.  ;D  ::)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Is toegestaan  ;)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Om verschillende redenen heb ik  besloten mijn standje op ModelspoorExpo op te zeggen en niet meer van plan ben om in grote oplage uit te brengen.
Een paar van deze redenen zijn:
- Te hoge kosten
- Te groot risico
- Een onrendabel resultaat waardoor de winst om zo meer en nieuwe producten te ontwikkelen en te maken heel wat minder wordt, en voor de koper het een zéér duur stel zal worden.

Toch zal ik met het prototype te zien zijn, al zal dat wel te bezien zijn op de forumstand van MSM.
Eenmaal dit treinstel afgewerkt is en perfect functioneert, zal er een mogelijkheid zijn om op aanvraag en ook personaliseerbaar een treinstel te kopen en te maken. Helaas niet LS Models kwaliteit, maar toch zo dicht mogelijk.
Omdat we onze verassing niet op tijd klaar zullen hebben voor Leuven en we toch niet verder gaan om weeldegelijk een bedrijf op te richten, zal ik mijn volgend project binnen twee uurtjes uploaden.
Bedankt voor de mensen die steun en hulp hebben gegeven. Het is niet op de voorziene manier, maar we gaan toch door.

En hierbij kan ik ook mijn volgend project tonen, heb toch geen belofte als bedrijf dus hierbij:  ;)  :o

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Snobby Crash

Dat snap ik nu niet hè Cédric...
Je begint met iets, pakt er groots mee uit... en nu opeens haak je af.
Dat zou niet erg zijn, en je eerlijkheid is een mooie troef, maar waarom
kom je dan nu alweer met een groot ander project op de proppen terwijl
je het eerste project nog niet klaar hebt ?

Heb je enig idee hoe de andere fabrikanten nu in hun vuistje lachen ?

Hopelijk heb je voor jezelf toch enige lessen geleerd !

Geert