Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

AM 96

Gestart door TBCédric, 08 december 2014, 14:25:35 PM

Steam.N

Veel succes, Cedric !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 16 augustus 2016, 06:56:49 AM
Veel succes, Cedric !

Bedankt Jean!! Je mag btw deze week nog een mailtje verwachten.  ;)

Vandaag was ik van plan om mijn ADx terug opnieuw te printen. Daar ik nu een oplossing voor heb (redelijk tijdelijk) wou ik deze herdoen. Alles ging goed, de basis was in orde en alles lag mooi op de plaat. Een uurtje later kom ik kijken en wat blijkt. Één hoek stond beetje omhoog. Ik denk dat ik ofwel te weinig spray of mijn bed een beetje te warm heb gezet. Deze keer direct stoppen en eens nagedacht wat ik nu ging doen. Uiteindelijk is dat het onderstel van de ADx geworden. Deze is in lagen van 0,15 geprint omdat het dan exact 2 uur duurde. Dus 0,05 fijner dan de bovenbouw, die ik nu wat aan het opwaarderen en spuitklaar te maken voor een voorlopige zwarte laag.

De trein staat een beetje hoog op zijn poten door het gebruik van de vreemde I11 bogie's van LS Models. Normaal moet ik volgende week mijn bestelde bogie's van Heris ontvangen, die ik mooi ga superen.

Hoe dan ook, hier de foto's:


Onderstel afgewerkt
by Tren di Cédrico, on Flickr


Onderstel afgewerkt
by Tren di Cédrico, on Flickr


Onderstel afgewerkt
by Tren di Cédrico, on Flickr


Onderstel afgewerkt
by Tren di Cédrico, on Flickr

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Er zijn nogal wat correcties nodig, maar het is al een goeie start, Cedric.

Het valt me wat tegen dat je de laagjes zo goed ziet.
Heeft dat te maken met de beperkingen van de techniek, of gaat het om instellingen en je normale leerproces?

Heb je al geprobeerd om de ribbeltjes wat weg te schuren? 
Kwestie dat je een idee hebt of het overál kan (met behoud van alle details), en de tijd die je nodig hebt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Er zijn zeker nog verbeteringen aan te brengen.

Die laagjes, dat komt doordat ik ze nog niet heb geschuurd en ik momenteel ze op 0,20 mm print. Dit omdat de printer voor mijn onderstel, nog niet zonder problemen heeft geprint.

Ik heb mijn koevanger gisteren geprint in laagjes van 0,04 mm. Ik kan nog tot 0,005 mm maar 20 minuten <-> 2 uur... voor 2 stuks. Stel uw voor dat ik dan mijn AM96 in die fijnheid zo printen. Dan kom ik op 68 uur voor één print, non-stop.

De ribbeltjes weg schuren, zou enkel meer kwaad dan goed doen. Daarom heb ik eens geprobeerd mijn ribbels weg te werken met een filler.
Dat gaat goed. En het is handiger om dat weg te schuren en zo een egale oppervlakte te verkrijgen.  Goh, bij sommige dingetjes moet je oppassen waar je het gaat aanbrengen en waar niet. Voor de rest is dat allemaal in orde.

Vandaag probeer ik mijn twee andere onderstellen te printen. Relatief duren ze beide zo'n 4 uur. Of iets minder.  Morgen ga ik zien of ik mijn twee andere kappen kan printen. Indien deze dan zijn gelukt, ga ik wel zien om zondag mijn andere kap opnieuw te printen.

En zodra ik mijn PVA heb ontvangen, ga ik ook de interieurs printen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Is dat 3D-print-materiaal dat je voor je onderstel gebruikt voldoende slijtvast? 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 19 augustus 2016, 12:48:09 PM
Is dat 3D-print-materiaal dat je voor je onderstel gebruikt voldoende slijtvast?

Hoe bedoel je?

Op dit moment wordt hij gewoon geprint als test en vooral kosmetisch. Als de prijs meevalt, zal ik van alles een mal maken en laten afgieten. Bovenbouw in kunststof en onderstel in aluminium.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Citaat van: TBCédric op 19 augustus 2016, 12:50:26 PM
Citaat van: Steam.N op 19 augustus 2016, 12:48:09 PM
Is dat 3D-print-materiaal dat je voor je onderstel gebruikt voldoende slijtvast?
... zal ik van alles een mal maken en laten afgieten. Bovenbouw in kunststof en onderstel in aluminium.

In dat geval zal het wel ok zijn, zeker ...
Ik had het over het slijten van het 3D-printmateriaal op de punten waar de assen in de onderstellen clicken
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 19 augustus 2016, 13:33:13 PM
Citaat van: TBCédric op 19 augustus 2016, 12:50:26 PM
Citaat van: Steam.N op 19 augustus 2016, 12:48:09 PM
Is dat 3D-print-materiaal dat je voor je onderstel gebruikt voldoende slijtvast?
... zal ik van alles een mal maken en laten afgieten. Bovenbouw in kunststof en onderstel in aluminium.

In dat geval zal het wel ok zijn, zeker ...
Ik had het over het slijten van het 3D-printmateriaal op de punten waar de assen in de onderstellen clicken

Daar heb ik nog geen ervaring mee. De bogie's van LS Models hebben zo'n uitstekend deel en die ga ik dus zeker niet gebruiken. Hoe het filament en de bogie's zich zullen gedragen, dat is een punt dat ik pas later een antwoord op zal kunnen geven.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Cedric,

Misschien een domme vraag van mijnerzijds, maar waarom de kappen in 3D prints maken.
Ik heb al prachtige kappen gehad van bv. Stefan Appelmans voor bv. een Brossel, een reeks 75 diesel en een type 99 stomer.
Zelfs David (Goover) heeft me een prachtige kap laten zien van een diesel reeks 66/71.
Ik weet dat er in Duitsland een hobbyist/kleinserie maker is die enkel kappen maakt van uitstekende kwaliteit voor een vrij lage prijs.

Dat soort kappen heeft een uitstekend vlak oppervlak met zeer fijne details.
Met vriendelijke groeten
Peter

2012

het begint er allezins goed op te gelijken, mooi werk.
Maar inderdaad, nog zeer goed die lijnen te zien, nog veel werk aan om het toonbaar te maken, ik volg deze topic allezins met veel spanning verder  ;D

OlivierV

Ik zou bougies toch niet printen hoor. Tenzij je ze van messing aspotten voorziet ..., dat is op z'n minst slijtvaster te noemen dan plastic of printsel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Peter, leg eens uit? Ik snap je niet helemaal.

Voor het uiteindelijke product ben ik dus (zoals al een paar keer gezegd  ;) ) van plan om na alle prints één keer goed te hebben geprint in 0,20 millimeter, ik deze allemaal in 0,10 of 0,08 ga printen om dan die af te werken en er een professionele silicone mal van laten maken. Dan laat ik de bovenbouw gieten in kunststof en de onderbouw in messing, maar eerder aluminium wegens de kosten. Maar deze moet ik nog allemaal eens goed bekijken.  De koevanger is in 0,04 mm geprint. Deze duurde voor 2 stuks zo'n 20 minuten. Ik kon ook in 0,005 printen, maar dan zou het voor twee stuks, 2 uur duren. Ze wegen in totaal 1 gram.

Kurt: Bedankt! De lijnen zijn inderdaad nog goed te zien. Maar eenmaal ik mijn printer en het printen onder de knie heb, zullen fijnere prints gemaakt worden, maar deze duren langer. En als er zoals nu af en toe eentje durft fout te gaan en je hebt al zo'n lange tijd geprint, is dat dubbel zo rot én dubbel zoveel tijd verspilt.

Olivier, de bogie's ga ik ook niet printen hoor! Ik ga ze aankopen bij Heris en deze dan superen en aanpassen naar mijn eigen normen en waarden.

Intussen de kap geplamuurd en geschuurd. Maar het schuurwerk is nog niet optimaal om het zo te zeggen...


kleurtje en plamuur
by Tren di Cédrico, on Flickr


kleurtje en plamuur
by Tren di Cédrico, on Flickr


kleurtje en plamuur
by Tren di Cédrico, on Flickr

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Cedric, mijn kommentaar is/was niet negatief bedoeld hoor, maar ik weet uit ondervinding dat er blijkbaar Hobbyisten/kleinserie firma's
prachtige kappen kunnen maken die gegoten zijn in resin??
Die gieten volgens mij deze kappen af in zelfgemaakte mallen aan een vrij goedkope prijs.
Met vriendelijke groeten
Peter

TBCédric

Citaat van: Peter op 22 augustus 2016, 12:56:13 PM
Cedric, mijn commentaar is/was niet negatief bedoeld hoor, maar ik weet uit ondervinding dat er blijkbaar Hobbyisten/kleinserie firma's
prachtige kappen kunnen maken die gegoten zijn in resin??
Die gieten volgens mij deze kappen af in zelfgemaakte mallen aan een vrij goedkope prijs.

Ik nam het ook niet direct negatief op, daar je daarvoor altijd positief reageerde, uw laatste bericht is ook niet negatief dus...  ;)
Wel zo iets ben ik ook van plan, maar wel in kunststof i.p.v. resin.
Alleen ben ik nu nog op zoek naar een bedrijf dat deze in mijn plaats aan goede prijs wilt doen. Daar ik in die stage niets mispeuter.


Intussen zijn mijn bestelde bogie's, zo'n 12 stuks aangekomen. Wat ik wel had gedacht was dat ze voorzien waren van wieltjes. Helaas is dat niet en moet ik nog eens achter wieltjes zoeken. Ik dacht ergens een site te hebben gezien.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

philippe_007

Zaterdag keus genoeg in houten