Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Neerpelt

Gestart door DelticPower, 09 mei 2006, 21:09:47 PM

DelticPower

Hallo allemaal, naar aanleiding van de vragen over het sporenplan van Neerpelt hier de wegwijzer uit de jaren 80. Vlgs mij was er toen nog geen reizigersvervoer, ofwel was dit net weer opgestart.
imghttp://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/neerpelt.jpg /img
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
imghttp://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg/imgGroeten van Jan

DelticPower

En om meteen maar door te gaan. Bij het rijden van Budel naar Neerpelt zag ik altijd bij Hamont het gras een halve meter hoog staan, en in de verte een watertoren (denk ik). Heb wel een sporenplan van Hamont. Wat is daar geweest? een depot of rangeerterrein? Wie maakt mij wijzer?


Groeten van Jan

geremila

Bedankt Jan!!!! an ik weer wat verder denken. Ik had wel een groter emplacement verwacht? Of ontbreekt er nog een stuk?

greets,

Geraardsbergen en bijhorende bundels lijkt mij heel wat groter en meer spelplezier of ben ik verkeerd. Ik bekijk het eens wat wauwkeuriger allemaal...
groetjes,

Mike

geremila

Ben ook wel benieuwd wat er in hamont was?
citaat:
Geplaatst door DelticPower

En om meteen maar door te gaan. Bij het rijden van Budel naar Neerpelt zag ik altijd bij Hamont het gras een halve meter hoog staan, en in de verte een watertoren (denk ik). Heb wel een sporenplan van Hamont. Wat is daar geweest? een depot of rangeerterrein? Wie maakt mij wijzer?


Groeten van Jan


groetjes,

Mike

DelticPower

@Geremila.

Hallo Mike, deze situatie is van na de modernisering van de seingeving. Plaatsing lichtseinen op doorgaande sporen. Misschien dat er vroeger nog meer sporen hebben gelegen, maar dat durf ik niet te zeggen. Geheugen wordt met de jaren wat minder.

Groeten van Jan

Tom

citaat:
Geplaatst door geremila

Bedankt Jan!!!! an ik weer wat verder denken. Ik had wel een groter emplacement verwacht? Of ontbreekt er nog een stuk?

greets,

Geraardsbergen en bijhorende bundels lijkt mij heel wat groter en meer spelplezier of ben ik verkeerd. Ik bekijk het eens wat wauwkeuriger allemaal...

Eenvoud siert. [;)]
maar spelmogelijkheid is belangrijk.
Tom

tonycabus

Er was toen in Neerpelt reizigersverkeer naar Antwerpen (bovenste tak links) en Hasselt (onderste tak, ook links). De baan die in MTE in Blankenberge tentoongesteld staat geeft dit ook weer.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

DelticPower

Hallo Tony, In de begin dat ik er kwam was er geen reizigersdienst. Alleen goederen. Ook nog de oude armseinen. Later zijn de perrons opgehoogd en is de reizigersdienst weer opgestart. Het deed mij altijd aan het tv-programma "Wij Heren van Zichem" denken.[:)] De vrachtdocumenten moesten we op kantoor afgeven. In het meest rechtse kantoor zat de stationschef, met zijn mooie paarse pet, en strak in het pak. Wij moesten altijd bij de onderchef zijn. Ook in zijn mooie pak, maar meestal in zijn overhemd. Het kantoor ernaast was een grote ruimte waar de klerken werkten in stofjas aan mooie grenen tafeltjes met een schuiflade. Het was alsof de tijd had stilgestaan.
Heb er nog steeds mooie herinneringen aan.
Later in de 80er jaren is de personentreindienst weer begonnen, kwamen er lichtseinen en werd alles moderner.
Het meest in m'n herinnering is het frietekot bij het station. De man die daar in stond keek zo scheel dat je niet snapte hoe hij het zout op de friete kon schudden. Maar die was ontzettend lekker.[:D]
Je kunt het nog steeds een beetje aan mijn omvang zien.[:D][:I][:D]
Groeten van Jan

geremila

Enig idee waar de tak boven rechts vroeger naartoe ging? Ik meen te zien dat dit vroeger niet doodlopend was maar een doorgaand spoor (was dit het begin van de ijzeren rijn??)
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Er was toen in Neerpelt reizigersverkeer naar Antwerpen (bovenste tak links) en Hasselt (onderste tak, ook links). De baan die in MTE in Blankenberge tentoongesteld staat geeft dit ook weer.

groetjes,

Mike

geremila

ja dat klopt maar een baan moet ook nog wat spelelement met zich meedragen... Heb jij misschien een suggestie in keuze Neerpelt of Geraardsbergen of in aanvulling van spelelement....,
citaat:
Geplaatst door Tom

citaat:
Geplaatst door geremila

Bedankt Jan!!!! an ik weer wat verder denken. Ik had wel een groter emplacement verwacht? Of ontbreekt er nog een stuk?

greets,

Geraardsbergen en bijhorende bundels lijkt mij heel wat groter en meer spelplezier of ben ik verkeerd. Ik bekijk het eens wat wauwkeuriger allemaal...

Eenvoud siert. [;)]
maar spelmogelijkheid is belangrijk.

groetjes,

Mike

DelticPower

@Geremila.
Hallo Mike, de onderste spoor rechts gaat naar Hamont - Budel - Weert (ijzeren rijn). Het bovenste spoor rechts was de oude gesloten lijn naar Achel - Valkenswaard - Eindhoven. (Later Geldrop). Er was in mijn tijd een stootjuk ingezet en werd gebruikt als opstelspoor.
Stonden meestal Ferrywagons. Later is de rest van de spoorlijn opgebroken.
Groeten van Jan

geremila

Bedankt voor de info Jan
citaat:
Geplaatst door DelticPower

@Geremila.
Hallo Mike, de onderste spoor rechts gaat naar Hamont - Budel - Weert (ijzeren rijn). Het bovenste spoor rechts was de oude gesloten lijn naar Achel - Valkenswaard - Eindhoven. (Later Geldrop). Er was in mijn tijd een stootjuk ingezet en werd gebruikt als opstelspoor.
Stonden meestal Ferrywagons. Later is de rest van de spoorlijn opgebroken.
Groeten van Jan

groetjes,

Mike

Tom

Ik denk echt dat je het speelelement in Neerpelt echt niet mag onderschatten: goederentreinen wisselen van een Duitse naar een Belgische loc en omgekeer, rangeringen van goederentreinen, de reizigerstreinen op de goede weg leiden of wegstellen of samenstellen,...
Maar je kan bv. Neerpelt aanvuleen met een depot(je), bovenleiding plaatsen dan opent er zich direct een hele poort met het electrische tractie,...
Of je kan bv. Neerpelt onderdeel maken van een grote baan met een groter station waardoor een grootste spelmogelijkheid ontstaat.
Hier zijn enkele voorbeelden gegeven ik weet niet naar wat uw voorkeur gea of wat de beschikbare ruimte is maar als er nog vragen zijn stel ze dan gerust.
Tom

geremila

Ja klopt Tom, leuke idee?n trouwens. Maar wat betreft wat ik wil en wat ik beschikbaar heb moet je anders maar eens mijn thread herbegonnen lezen van vorig jaar november in de rubriek nieuwkomers
citaat:
Geplaatst door Tom

Ik denk echt dat je het speelelement in Neerpelt echt niet mag onderschatten: goederentreinen wisselen van een Duitse naar een Belgische loc en omgekeer, rangeringen van goederentreinen, de reizigerstreinen op de goede weg leiden of wegstellen of samenstellen,...
Maar je kan bv. Neerpelt aanvuleen met een depot(je), bovenleiding plaatsen dan opent er zich direct een hele poort met het electrische tractie,...
Of je kan bv. Neerpelt onderdeel maken van een grote baan met een groter station waardoor een grootste spelmogelijkheid ontstaat.
Hier zijn enkele voorbeelden gegeven ik weet niet naar wat uw voorkeur gea of wat de beschikbare ruimte is maar als er nog vragen zijn stel ze dan gerust.

groetjes,

Mike

DelticPower

@Geremila.
Hoi Mike als je je e-mailadres naar me mailt, stuur ik je een copy van het ontwerp Neerpelt in MSM 19.
Groeten van Jan