Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Magic Sand

Gestart door Paulogic, 06 december 2014, 08:21:51 AM

Paulogic

Magic Sand - Ideetje

Modelleren met Magic Sand (of gelijkaardige)
Vastzetten met verdunde houtlijm zoals ballast.

Al iemand geprobeerd ?
mvg,
Paul(ogic)

loebaske


Rangeerduivel

Er wordt reeds een paar weken Sinterklaas-reclame hierover gemaakt op TV,

Kan wel intressant zijn als het niet te prijzig is...en duurzaam genoeg blijft na fixeren.
Zo op het eerste zicht lijkt het handig maar flauw materiaal.
Denk dat het een soort schuim is

;)

Huugooke

Het is zand dat door een speciale coating waterafstotend is gemaakt. Oorspronkelijk gemaakt om olievlekken op zee te bestrijden.
Om het toe te passen op modelspoor zie ik niet direct een voordeel. Maar ik sta open voor suggesties  ;D

Klaas Zondervan

Als het waterafstotend is kun je vastzetten met houtlijm wel vergeten.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 december 2014, 11:12:30 AM
Als het waterafstotend is kun je vastzetten met houtlijm wel vergeten.

Dat is wat ik bedoelde met'duurzaam genoeg blijven na fixeren'
Doch het kan zijn dat het zand niet verlijmd wordt,maar dat de houtlijm een soort cocon maakt waarin de zandkorrel gevangen zit.
Ballaststeentjes worden ook dikwijls gefixeerd met houtlijm,en in principe "kleeft" de houtlijm ook niet aan de steentjes,toch werkt het en wordt beenhard.
Een oppervlakte-ontspanner mag hier ook niet ontbreken

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 06 december 2014, 12:18:58 PM
....en in principe "kleeft" de houtlijm ook niet aan de steentjes,...
Daar zou je nog van staan kijken hoe goed dat kleeft.

philippe_007

Tje, dit komt omdat stenen poreus zijn, daardoor gaat de houtlijm hechten.

zoals ik het lees is er een coating aangebracht op het zand, van poreusiteit is er dus geen sprake meer...

Testen is de boodschap zou ik zeggen...


Rangeerduivel

Citaat van: milocomarty op 06 december 2014, 14:18:50 PM
Is dat dit spul  ??? http://www.maxxtools.be/nl/binnenspeelgoed/34269-kinetisch-zand-kinetic-sand-magic-sand-5-kg-7320581502018.html

Dat lijkt er inderdaad zeer sterk op Martin,
Op TV wordt het uiteraard in een speelgoedpakket gepresenteerd.

Maar in de informatie staat dat het stress verjaagt,en dat kan intressant zijn voor vele modelspoorders!  :D

Ook staat er dat het nooit uitdroogt,en dat zou wel eens problemen kunnen geven voor fixatie...

;)

SuSke

Het is een polymeer dat er voor zorgt dat de zandkorrels aan elkaar blijven hangen.
Houtlijm is eigenlijk ook een polymeer, dus zou houtlijm het zand kunnen "stabiliseren" maar dat is afhankelijk van welk soort polymeer men gebruikt heeft in het zand.
Of het echt iets is voor ons ?? ik betwijfel het.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

de vraag is dan misschien ook welke chemische (en stikkende, ongezonde) reakties krijg je met het verwerken ?

Groeten Peter ;)

Tim trein

Mijn dochtertje heeft dit van de sint gekregen ik natuurlijk is even gevoeld en bekeken maar er zit in mijn ogen geen korrel in en dus ook geen gelijkenis met ballast
Groetjes
Tim

Metpetergaathetbeter

en nu maar hopen dat Tim's dochter haar Magical Sand niet opeens weggetoverd wordt !  ;D