Semi-scratchbuild: Belgische Staat stoomloc type 10 in N

Gestart door Michiel, 05 december 2014, 19:28:18 PM

erik de noorman

Ja juist .  Voor mijn type 1 en nog te bouwen type 10 maak ik gebruik van de S3/6. En voor mijn type 36 heb ik een ex br 52 (type 26 nmbs) gebruikt van FL. Daar zijn de cylinderblokken met een schroefje vastgezet en demonteerbaar zodat je deze een beetje schuin kan zetten. Je moet maar eens naar mijn handtekening gaan daar staan foto's van de verbouwing van mijn type 1 en 36.

Erik.

Michiel

Oude BR52's zijn in schaal N ook gemakkelijk te vinden voor een schappelijke prijs. Goed om weten. Bedankt!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Vandaag heb ik de dubbelzijdige printplaat ontvangen. En deze avond al even tijd gevonden om te beginnen met de omloopplaat nogmaals uit te snijden. 't Ziet er niet professioneel uit, maar het komt goed (hout vasthouden). Om te zeggen, 't is weekend en we hebben weer wat uurtjes knutseltijd in 't vooruitzicht.  8)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Citaat van: Michiel op 12 december 2014, 21:10:00 PM
...'t is weekend en we hebben weer wat uurtjes knutseltijd in 't vooruitzicht.  8)

Succes, en veel foto's  ;)

Na enkele andere draadjes te hebben gelezen ga je enkel nog knutseltijd hebben als je je niet met de trein hoeft te verplaatsen  ::)  - Sorry!  :-[

Groetjes, Peter


Gerolf

Veel knutselplezier met het nieuwe plaatje
Denk er om dat er fotogevoelige lak op zit: met wat aceton te verwijderen als je er iets aan wil solderen ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Fotogevoelige lak werd al gedetecteerd en verwijderd daar waar nodig met aceton. Jouw tip van een paar jaar geleden ben ik niet vergeten.  ;)

De nieuwe omloopplaat is uitgesneden, en past net iets strakker dan de eerste. Dus meteen ook beter. Ik heb de ketel iets ingekort want het was 3mm te lang (voorheen verkeerd gecompenseerd), en de delen aan elkaar gesoldeerd. Een paar pijnpunten zou ik nu willen aanpakken voordat ik verder ga:
- Het soldeerwerk is nogal slordig geworden, want verkeerd aangepakt. Dat zou ik over willen doen, maar dan met een betere techniek.
- De bufferbalk staat scheef, en dat gaat me steeds meer ergeren. Dus eens met een tang onderhanden nemen.
- De omloopplaat staat lichtjes bol, maar dat zou goed moeten komen wanneer de ketel wordt bevestigd.

Voor de rest, ziet het er prima uit om op voort te borduren...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts


Michiel

De buffer staat iets rechter, de ketel werd uit elkaar gehaald, en met een aangepaste methode weer in elkaar gesoldeerd. De uitlijning is iets beter en het gesmos met soldeer zit nu aan de binnenkant. Het ziet er een stuk beter uit, en het is meteen een stuk steviger. Ik ben gelukkig en kan beginnen met het plannen van de volgende fase.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Voor de verdikking van de rookkast werd een extra strip koper om de ketel gelegd, en vastgesoldeerd.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TBCédric

Amai Michiel,

Is wel al een mooi staaltje modelbouw/scratch-building! Ben benieuwd hoe je de rest gaat vormen. Ik dacht eerst dat de rokerskast wat te lang was (leek mij toch), maar met die verdikking ziet het er al prima uit! Ik lees met plezier verder (en ga mijn niet nuttige reacties het zwijgen opleggen.  ;) )
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michiel

Dank je Cedric. Ik volg jouw "Computer Aided Construction" ook. Goed bezig!  ;)

Ondertussen nog even tijd gehad om nog verder te werken aan de rookkast. De voorplaat werd uitgesneden, op de ketel gesoldeerd en bijgevijld. De indruk is niet slecht. Het beestje begint al een beetje "te smoelen".

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hopelijk kan ik vandaaag nog wat verder prutsen aan deze locomotief. Vanochtend bezig geweest met het spelen met de vorm van de cabine. Het is een beetje schatten en schieten, want ik heb geen dwarszicht op dit plan, en moet gevoelsmatig de vorm van de cabine afleiden van foto's...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

Michiel, het is een geweldige baan, zeer goed, de plooien zijn uitstekend. Good luck.

Citaat van: Michiel op 14 december 2014, 09:52:16 AM
Hopelijk kan ik vandaaag nog wat verder prutsen aan deze locomotief. Vanochtend bezig geweest met het spelen met de vorm van de cabine. Het is een beetje schatten en schieten, want ik heb geen dwarszicht op dit plan, en moet gevoelsmatig de vorm van de cabine afleiden van foto's...
(...)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

Knap bezig, Michiel !
Hoe ga je de raampjes in de cabine propertjes maken?  Benieuwd ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }