De dikte van de flenzen van rollend materiaal voor gelijkstroomsystemen.

Gestart door eve, 05 december 2014, 16:20:56 PM

eve

Eens gemeten :



Van links naar rechts : 0,6 mm, 0,7 mm, 0,8 mm, 0,9 mm. Toevallig (?) van heel recent naar minder recent in dezelfde volgorde.

Erik

Klaas Zondervan

Een flensdikte van 0,6 is volgens NEM te weinig. Hoewel ik geen probleem zie als de maat tussen de wielen maar goed is.

loebaske

Heb er ook geen problemen mee, zeker als ik nog (gelukkig) met code 100 rails gebruik.....

Klaas Zondervan

Ik zie niet wat de railhoogte met de flensdikte te maken heeft.

Geert

Wat is nu juist de flensdikte? En waarom moet de maat tussen de wielen goed zijn?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Flensdikte is de maat T in deze norm: http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf
Maat B tussen de wielen moet goed zijn om te zorgen dat het wiel in wissels aan de goede kant van het puntstuk passeert.

Herwig

bericht #5:  volgens deze tekening hoor je de flensdikte te meten in de helft van de flenshoogte (*) . Lijkt met lastig met een schuifmaat:  beetje hoger of lager en je krijgt andere cijfers nĂ  de komma ... ?
( en niet tegen het wielloopvlak aan ... ? )

Klaas Zondervan

De dikte hoor je te meten vlak voor de afronding tussen flens en loopvlak. De maatstreep voor T is dezelfde maatstreep waar je ook K meet. Is inderdaad een beetje lastig meten, maar met een beetje gevoel de schuifmaat hanteren, en dan vind je de juiste plek wel.

Herwig

Bruikbaar instrument is misschien een   "antiek"   meetpassertje. Maar wie heeft zoiets (nog) in de lade liggen ?
(behoorde o.a.  tot het atelier van een ambachtelijke (brandkast)sleutelmakerij...)