Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

workshop bomen bouwen door Jos Geurts

Gestart door eddy, 05 december 2014, 09:32:58 AM

doomslu

Er zaten er daar enkele serieus met de handen in het haar precies.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

centauri167

Citaat van: doomslu op 27 april 2015, 19:44:58 PM
Er zaten er daar enkele serieus met de handen in het haar precies.  ;D

Op foto 29 stond er alvast iemand op die de demo best nog eens zou bijwonen want het was precies een beetje teveel van het goede ...   ;D

Cozzy

Zal als eerste de spits afbijten en voorzichtig mn eerste probeersels hier tonen...

Is het leuk om doen?  ....Ja  8)
Is dit voor verbetering vatbaar?  ....zeer zeker  :-[
Gewoon verder blijven oefenen  ::)

Maareuh... hieronder dus een impressie van mn eerste boompjes:


Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

loebaske

Voor een beginner meer dan geslaagd, goed bezig Tom.. is altijd plezant om te zien dat men er iets mee doet na een cursus/workshop

PeterVG

Aha, leuk om zien Tom
Je kleur van groen vind ik goed getroffen. Welke vezeltjes heb je gebruikt?
Ik werk met Noch donkergroen maar voor een spar vind ik deze veel te licht.
De den vind ik zeer goed geslaagd voor een eerste exemplaar.
De rechtse spar vind ik het best geslaagd. Al zou ik deze iets dikkere takken geven.


Cozzy

@ Eric: Thanks!

@ Peter: Bedankt!
Het groen komt uit een spuitbus uit de Brico. Voor de den vind ik deze kleur idd het best passen, voor de andere bomen ga ik nog wat moeten uitzoeken. De kleuren van de stam vind ik nog wat te donker en eentonig bruin, moeten ook nog gedrybrushed worden. Volgende nog wat aanpassen.  ;)

Voor de Spar heb ik de Wooly gebruikt (meteen in de groene kleur aangeschaft - maar maakt ni echt uit) en dan vezeltjes van 6mm van Noch - Wildgras en zelf geknipte 2mm vezels van een pruik. Vervolgens alles op kleur met Brico groen

Bij de middenste spar (eerste boompje ooit!) had ik voegpasta gebruikt als basis voor de stam en dan zaagsel maar dat vond ik wat dik; vervolgens aan een nieuwe begonnen (de rechtste) met enkel zaagsel en lijm en dat zag er beter uit. Alleen heb ik daar de takken niet meegepakt uit vrees dat het weer te dik ging zijn...

De Den is qua opbouw het best in balans van de drie, ben ik met je eens.
Op naar de volgende (loof)boom!

Heb jij al een boompje klaar gekregen?

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

grove den

Hallo Tom,

Super!
Zeker voor een eerste keer!
Maar voor de sparren zou ik toch proberen alleen de 6 mm vezeltjes te gebruiken. Dus geen klein/kort geknipte wooly vezeltjes als basis  waar later dan de 6 mm grasvezeltjes aan "vastgeplakt"worden....
Hier een plaatje van de mogelijke stappen tot het maken van een H0 sparretje:


en van dichtbij- het zijn wel wat grotere sparren- kan het er dan zo uitzien:


Jos

loebaske

Dank u Jos, dat is een handige tip, heb de workshop niet kunnen deelnemen, met deze tip geraak ik ook verder....

just4fun

Da's een heel duidelijke tekening, Jos, dankuwel.
Die lucht van bovenaf, komt die uit de luchtkwast of een spuitbus?
En zo'n workshop (ik heb hem niet kunnen volgen), is die in een artikel(lenreeks) te gieten?

Paul


Michael

Die lucht van bovenaf maakt niet uit als je maar gedoseerd spuit zodat niet alle vezels op de grond liggen. Als je de lucht dus maar goed kan regelen.
Verder zijn er van de hand van Jos al tig artikels geschreven in MSM, kwestie van even zoeken via de site van Patrick.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Cozzy

Hallo Jos,

Thanks voor de comment!
Heb bij het maken eea door mekaar gegooid blijkbaar ::) , bedankt voor de tips en de handige verduidelijking op foto  :).
Even nog een vraagje: gebruik jij voor de den Coarse of Fine Turf?
Ik had Coarse genoteerd maar begon te twijfelen toen ik het boompje aan het bestrooien was...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Martin Welberg

Fine turf op de dennen, gezeefde coarse op andere bomen..of blaadjes  ;)

grove den

#87
Idd Martin...op de "dennen"= sparren!!= Picea abies strooi ik fine turf en voor een superresultaat dit ook nog eens mbv een "fijn"theezeefje!
Voor de grove dennen= Pinus sylvestris  ver/gebruik ik gezeefd( grove meelzeef) coarse turf van Woodland...
op de onderstaande foto : in het midden een spar en links en rechts de grove dennen...


Jos

ps de "lucht" van bovenaf kan zowel uit een spuitbus komen als de luchtkwast ...maar een stel goede longen en stevige  mondspieren kun je  ook al heel ver komen! Wel uit de buurt van de nevel diep  in ademen!;-)

PeterVG

#88
Tom vroeg wat ik tot nu toe gebakken heb.
Vanavond nog wat geëxperimenteerd om de kleur van de boom naar mijn zin te krijgen.


Dit is het beste resultaat tot nu toe.
Een volgende boom ga ik meer takken trachten te geven die ook wat luchtiger zijn.
Wat de kleur betreft ben ik tevreden. Deze past mooi bij mijn achtergrond.
De takken van de bevezelde boom heb ik met het luchtpistool gespoten met tinten olijf van prodecor.
Onderaan Sienna om dode stukken in de boom te accentueren.
Als laatste stap een weinig T46 turf van woodland met hulp van een fijne zeef.
Jos beveelt hier echter T45 aan maar ik vond een meer donkere tint beter passen bij mijn achtergrond.

Martin Welberg

Ben beter met grasjes dan met pinus of wat dan ook  :P

De 0,5 en 1mm vezels doen het ook wel aardig op naaldboompies..