Welke weerstand voor Led's gebruiken

Gestart door Peter, 01 december 2014, 14:00:06 PM

Peter

Heb een aantal Led's liggen. ik dacht 1206.
Welke weerstand als voorschakeling gebruiken bij 16 volt AC en/of eventueel indien ik er gelijkrichter zou voorzetten
Bedankt alvast 
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Het getal 1206 zegt alleen iets over de afmetingen. Maar niets over de nominale stroom. Dus gewoon proberen. Begin met 1k en kijk wat er gebeurt.
Bij 16V AC is het altijd verstandig om een diode in serie te zetten, maar dat heeft geen belangrijke invloed op de te kiezen weerstandswaarde.

Peter

Op het stukje papier dat er bij zit staat Vf=3,0 - 3,4  en 5 - 25 mA
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Over de led valt dus 3V of iets meer. Bij 16VAC moet je rekenen met een topwaarde van de spanning van 22V. Over de weerstand komt dus 19V te staan. Bij een weerstand van 1k gaat er dus 19mA lopen, dat ligt binnen het aangegeven bereik. Maar die stroom loopt maar gedurende de helft van de tijd omdat de led maar in één richting geleidt. Er klomt dus wat minder licht uit dan wanneer je hem op gelijkspanning zou aansluiten.

Maar zoals ik zei, probeer het gewoon. Bereken of met een weerstand van 1k de stroom niet te groot wordt, kijk wat er gebeurt en kies zo nodig een grotere of kleinere weerstand.

Verder vraag ik me af waarom vragen over leds steeds weer opduiken. Zijn die dingen echt zo mysterieus dat het steeds opnieuw moet worden uitgelegd?

dani

pakweg 1,5 kOhm...


Vragen is soms makkelijker dan opzoeken, je krijgt vaak een beter / directer antwoord dan het allemaal zelf te moeten uitzoeken met risico dat je iets mist.  (ik bedoel dat niet negatief hee Peter !)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ik gebruik altijd deze site http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator
Die houdt zelfs rekening met de kleur van de led.

grt Piet.

Huugooke

Zoals ik al op je andere vraag antwoordde komt het niet zo nauw in het geval van onze digitale banen.
Achter de functieuitgang van een decoder zit toch gelijkspanning, en die hangt af van welke waarde je op je centrale hebt ingesteld.
Rekenende dat er zo'n 0,025 ampère max door die led mag lopen dan weet leert de wet van Ohm ons dat de weerstandswaarde wordt gevonden door de spanning te delen door de stroom; dus bijvoorbeeld 25 volt door 0,025 ampère is 1000 ohm.
Die 25 volt is hoog gegrepen, maar een Led geeft al goed licht bij 3 volt. Met een weerstand tussen 1000 en 1500 ohm zit je dus goed.
Als je met wisselstroom gaat werken is dat een ander paar broekspijpen.

2012

Citaat van: PietB op 01 december 2014, 19:55:48 PM
Ik gebruik altijd deze site http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator
Die houdt zelfs rekening met de kleur van de led.

grt Piet.
Hoi, ik heb eens gekeken naar die calculator, lijkt me handig, heb echter nog één vraagje, ik heb hier LED's liggen waar ik niks van afweet van gegevens, ik weet (en zie) enkel het kleur uiteraard, wat vul ik dan in bij "LED stroom (let op specificatie)" ?
Of is dat voor alle LED's gelijk ? Ik heb diverse groottes en kleuren liggen, dus ja, ik ben der nog niet helemaal met die calculator, of hebben die allemaal zelfde stroom ?

dani

een kleine investering  is een LED tester (kost zowat 6 a 8 euro)  daarmee kan je op makkelijke manier de stroom door je LEDS bepalen en ook de spanning meten.

Ik heb er zo eentje liggen en die heeft zijn geld al opgebracht.   Je steekt de LED in de gaatjes  van bvb de  2 mA en gaat zo naar 5 mA, 10 mA, 20 mA en zelfs tot 50 mA.   Zo kan je een idee krijgen bij welke STROOM de  LED de hoeveelheid licht geeft die jij wenst.

Terwijl je de LED test, meet je met de VOLTmeter (op DC bereik)  de spanning over de pootjes van de LED en je hebt de waarde van zijn Vf (forward drop).

Als je bvb bij 10 mA een Vf van 2,3 Volt meet, dan zijn dat de waarden waar je naartoe moet met je weerstand.

En dan de calculator gebruiken of gewoon "handrekenen".


Voeding :   16V  DC
Vf         :   2,3V DC
I           :   0,010 A  (10 mA = 10 duizendsten van een ampère)

U=IxR    dus   R= U / I   

R =  (16 - 2,3)  /  0,010  =  13.7/0,010  =   13,7 x 1000 / 100 = 13700 / 10 =  1370 Ohm.  Neem dan  1,5 KOhm
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: 2012 op 02 december 2014, 13:08:08 PM
....of hebben die allemaal zelfde stroom ?
Nee, ze zijn niet allemaal hetzelfde. Ruwweg heb je "gewone" leds, die nemen normala 20mA, en low current leds, die vinden 3mA al genoeg. Hierbij laat ik allerlei bijzondere leds even buiten beschouwing.
Een ledtester zoals Dani noemt is een handig ding, dan krijg je meteen al een idee welke stroom je het mooiste vindt voor jouw toepassing.

Maar verder vind ik dat er vaak veel te moeilijk wordt gedaan. Zoals ik al eerder opmerkte, begin gewoon met 1k, achter een gewone treintrafo, en kijk wat je er van vindt. Te helder? Dan een hogere waarde kiezen, te zwak? Dan een lagere waarde. Het is echt geen ruimtevaarttechnologie, het is helemaal niet nodig om de weerstandswaarde tot 3 cijfers achter de komma te bepalen.

Ga er gewoon eens mee experimenteren. Probeer eens wat verschillende weerstanden en meet hoeveel stroom er loopt. Zo krijg je een beter gevoel voor wat je aan het doen bent dan met zo'n ledcalculator.

2012

Gaan die dan niet kapot bij die testen op goed gevoel?

Klaas Zondervan

Nee, die gaan niet stuk. Bij een trafo die b.v. 16V geeft en een weerstand van 1k gaat er ongeveer 15mA lopen. Zelfs de low current leds die genoeg hebben aan 3mA gaan daar niet van stuk.

Peter

Dus als ik het goed begrijp Klaas, dan heb ik voor mijn zugzielanzeigers van EE-Designz om te beginnen genoeg om eerst 1 K ohm, en indien te helder, vervolgens 1,5 of eventueel 2 k ohm.
Mijn trafospanning ac is 16 volt en volgens de gebruiksaanwijzing van EE is de IF 20 mA en 3,10 volt.
Zit ik dan juist?

Met vriendelijke groeten
Peter

Bolje

Vergeet niet een diode in serie te zetten om DC te krijgen, zoals in de 1e reactie werd gezegd, dus ook de spanningsval over de diode te verrekenen.
Het gemakkelijkste is natuurlijk de DC spanning te meten.
Vele groeten,
Ronald

Klaas Zondervan

Peter, dat zou zo moeten werken.
Maar zit die weerstand nog niet ingebouwd? Ik heb op de website van Ee-designz gekeken, maar vind daar nergens handleidingen.