zelf wissels maken; printplaat en afsandhouders gezocht

Gestart door krisds, 27 november 2014, 12:40:49 PM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Hoedje af.....zou het zelf niet willen aanbeginnen  ;)

jean-luc


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

krisds

Het is blijkbaar al even geleden, maar onlangs ben ik aan een "engelsman" begonnen. Alles liep redelijk vlot tot het monteren van de wisseltongen;
engelsman 1 by kris ds, on Flickr
Omdat de wisseltongen zo kort zijn kan je niet zomaar solderen zoals bij een gewoon wissel. Het geheel moet flexibeler zijn, maar toch goed aansluiten aan de andere onderdelen van de wissel. Na enkele pijnlijke en onsuccesvolle probeersels met ronde draad om de tongen te fixeren kwam ik bij een plat stukje fosforbrons uit van 1mm breed en 6mm lang. Dit wordt gesoldeerd aan de onderkant van de wisseltong. Een rond gaatje an 1,1mm geeft voldoende weerstand en speling. Een kant heb ik de stukjes vastgesoldeerd aan de dwarsligger om te veel beweging en kortsluiting te voorkomen.
engelsman 2 by kris ds, on Flickr
Hier nog een van de eerste probeersels, stukje fosforbrons aan de linkerkant, nog niet gesoldeerd, ronde stukjes draad rechts
engelsman 3 by kris ds, on Flickr
Hier al deels op zijn plaats, Het fosforbrons is aan de onderkant van de dwarsligger gesoldeerd. Aan de linkerkant kwamen er dus ook stukjes fosforbrons aan te pas. De groene aanslag verraad iets over mijn trage werktempo :)
Ten slotte het eindresultaat voor het toevoegen van balsahouten dwarsliggers.
Engelsman 4 by kris ds, on Flickr

Steam.N

Ziet er goed uit, Kris.
Uit ervaring weet ik dat een engelsman bouwen geen sinecure is.
Chapeau !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB


Klaas Zondervan

Een Engelsman bouwen is inderdaad geen sinecure. Het is mij één keer gelukt, bij de tweede poging.
Ik bouw mijn wissels altijd direct op de locatie. De eerste heb ik domweg uit de plaat gezaagd, nieuw stuk erin en tweede poging.
Ik kan niet goed zien wat bij jou de wisselhoek is. Ik had hem op 1:5 gebouwd, en de tongen uit één stuk, dus zonder scharnierpunten .
Als je het wissel slanker maakt worden de tongen langer en wordt de bouw ook wat eenvoudiger.

jean-luc

Goed bezig Kris
Straks staat er bij mij ook nog een Engelse op de planning.
Het gebruik van fosforbrons in inderdaad een goede oplossing.
Bedankt!   :)

krisds

Ik heb dus blijkbaar een 1:4 "engelse wissel" gebouwd, de volgende zal 1:5 zijn, dat gaat hopelijk iets makkelijker. Ik heb hierna nog een driewegwissel en 3 gewone wissels in de planning staan, dan zal het even gedaan zijn met "trackwork"

Klaas Zondervan

Die van mij was 1:5, dat vond ik eigenlijk nogal kort. Slanker was makkelijker geweest, maar dat paste niet in de geometrie omdat al mijn gewone wissels ook op 1:5 waren gebouwd.