Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Drukste station in België

Gestart door janieburton, 25 november 2014, 02:11:32 AM


SuSke

Conclusie i het artikel is een duidelijk voorbeeld van de "kip of het ei"-problematiek.
Eerst aanbod voorzien om verbruik te genereren of wachten op gebruikers alvorens het aanbod uit te breiden  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

centauri167

De trein is geen metro die om de haverklap stopt, kleine stations met amper reizigers kan men beter schrappen om zo de rest van de dienstverlening te verbeteren of ten minste te behouden met al die besparingen.
Het is wel positief dat de grote stations nog steeds extra reizigers aantrekken.

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

centauri167

Mooie reportage van Humo over deze idyllische stopplaats, maar zo'n haltes kunnen ze voor mijn part beter afschaffen.

OlivierV

Citaat van: centauri167 op 27 november 2014, 18:40:42 PM
Mooie reportage van Humo over deze idyllische stopplaats, maar zo'n haltes kunnen ze voor mijn part beter afschaffen.
Weer 11 auto's meer op de weg is dan een beter alternatief?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

centauri167

Citaat van: OlivierV op 27 november 2014, 19:59:19 PM
Citaat van: centauri167 op 27 november 2014, 18:40:42 PM
Mooie reportage van Humo over deze idyllische stopplaats, maar zo'n haltes kunnen ze voor mijn part beter afschaffen.
Weer 11 auto's meer op de weg is dan een beter alternatief?

Dat van die 11 auto's is een veronderstelling die niet echt opgaat als je de reportage goed hebt gelezen maar soit.

Mijn punt is dat een goed openbaar vervoer veel auto's kan uitsparen, maar behalve de prijs en het comfort is ook de snelheid van belang en treinen die continu stoppen aan haltes waar geen of amper reizigers opstappen gaat hier weinig goed aan doen. En in een tijd waar er op alles moet bespaard worden kan men de centen die er nog over zijn voor het openbaar vervoer zeker beter besteden.

Aan de kust erger ik me soms ook hard aan de vele overtollige haltes van de kusttram die soms op enkele honderden meters van elkaar afliggen, resultaat is dat het zoveel langer in beslag neemt met de tram als met de auto.

stefanic

Citaat van: centauri167 op 27 november 2014, 20:38:29 PM
Mijn punt is dat een goed openbaar vervoer veel auto's kan uitsparen, maar behalve de prijs en het comfort is ook de snelheid van belang en treinen die continu stoppen aan haltes waar geen of amper reizigers opstappen gaat hier weinig goed aan doen. En in een tijd waar er op alles moet bespaard worden kan men de centen die er nog over zijn voor het openbaar vervoer zeker beter besteden.

Aan de kust erger ik me soms ook hard aan de vele overtollige haltes van de kusttram die soms op enkele honderden meters van elkaar afliggen, resultaat is dat het zoveel langer in beslag neemt met de tram als met de auto.
Inderdaad: Het treinaanbod opstellen is een evenwichtsoefening tussen 2 uitersten:
1) laat alle treinen die nu rijden, OVERAL stoppen. Iedereen heeft een ruim aanbod, overstapmogelijkheden legio etc, MAAR iedereen is langer onderweg, en dan krijg je klachten als 'in de tijd van de stoomtrein waren we sneller...'
2) schaf alle prutstreintjes en haltes af en laat wat meer IC's rijden (vroeger en later, meer verbindingen op een lijn etc) en laat de lokale bedieningen over aan DeLijn, TEC, MIVB: de grote groep van reizigers zal tevreden zijn, want sneller en ruimer aanbod, maar de reizigers van die kleinere stations...
80% van de reizigers stapt op in 80 stations (van meer dan 500!) Sluit pakweg 200 stations, en je raakt misschien 5% van de reizigers, maar 95% krijgt meer en sneller aanbod.

Gisteren was er in de pers wat tumult over Melsele dat zou dicht gaan. Een van de -jeugdige- reizigers: 'nu moet ik 1minuut fietsen tot het station, terwijl Beveren (het alternatief) 2km ver ligt'. Ja als DAT al teveel is.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

centauri167

Inderdaad, het is nooit leuk als juist jij getroffen wordt, maar het openbaar vervoer moet dringend anders worden geregeld.
Zaken als een belbus die geld opbrandt of treinhaltes waar amper mensen opstappen zullen moeten worden opgeofferd voor het algemeen nut.

Michiel

#9
Over 95% reizigers en 200 stations sluiten:
Men heeft al een paar honderd station tijdens een besparingsgolf gesloten: IC/IR plan jaren 80; vreselijk maar nodig. Men hanteerde toen dezelfde redenering: 95% van de reizigers krijgen een beter aanbod. Na deze ingreep kan je weer statistieken maken, en weer 95% van de reizigers bedienen. En na elke ingreep (200 stations sluiten) steeds zal je statistisch kunnen afleiden dat de meerderheid opstapt in de grote stations! DUH!

Over even lange reistijden in het stoomtijdperk:
Ik had een collega op het werk (nu net met pensioen) die in de jaren '60 dagelijks met de stoomtrein van Doornik naar Ukkel kwam: 2h30 enkele rit van deur tot deur. Vandaag (of eerder een paar jaar geleden) deed hij er, na alle modernisering van elektrificatie, daglichtsienen, elektronische seinhuizen, computergestuurde verkeersbeveiliging, TGV,... nog steeds 2h30 over van deur tot deur! Voor hem veranderde er op de keper beschouwd niets. (Voor de NMBS wel, want ze maakten vroeger miljarden verlies)

Ik denk dat met een mengeling van voldoende stoptreinen om de reizigers op te pikken, en voldoende sneltreinen om de "massa" van knooppunt tot knooppunt te brengen, een goed systeem is waar verder op geborduurd mag worden, en dat men geen station hoeft te sluiten, ook al brengen deze maar 5% van de reizigers aan. De landelijke reiziger is al heel zwaar gestraft geweest tijdens het IC/IR plan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Ik volg Michiel grotendeels.

Het dichtstbijzijnde station voor mij is Wichelen, dat is een 5km van hier en +-10minuten met de fiets of 5 minuten met de auto. Wordt enkel om het uur bediend en geen bediening tijdens het weekend. Dus in de week kunt ge tot in Brugge geraken, alsook tot in Mechelen als uiterste rechtstreekse punt van de lijn 53.

Je zegt dan leg bussen in. De Lijn is ook serieus aan het besparen en de bediening naar Gent aan de halte 1km van mijn deur is in de week nog net te doen, maar in het weekend al helemaal rampzalig (zondag zelfs ook niks).

Neem dan wat meer het openbaar vervoer zegt men, ja allemaal goed en wel, maar als ge 20km van een stad woont moet ge eerst al 10km naar Wetteren of Destelbergen gaan rijden en dan nog eens 20 minuten op de bus of een kwartier op de trein. Dan ben je al sneller met de auto...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Nu werk ik op 10 minuten auto-afstand van thuis. Met openbaar vervoer zou datzelfde mij zowat 55 minuten kosten. Op zich niet erg maar dan heb ik per dag anderhalf uur minder hobby-tijd... en dat kan niet hé!  :D

stefanic

Even nagekeken:
We hebben 558 stations
in 277 stations (49.7%) ervan stapt 95% van de reizigers op
in 281 stations (50.3%)stappen dus samen slechts 5% van de reizigers op
in de 113 kleinste stations (20% van onze stations) stapt amper 1% van ons cliënteel op

Allemaal mooi, die 'publieke dienstverlening', maar moet een grote groep van de reizigers een extra trein geweigerd worden, omdat dat materieel, personeel (en dus geld) moet ingezet worden voor een handvol reizigers elders. Op diverse lijnen liggen er kleine haltes zo dicht bij elkaar dat het bijna belachelijk is. Moet een groot station er verwaarloosd blijven uitzien omdat er wat pruts-stationnekes een hoog perron moeten krijgen. Moeten geld en middelen niet ingezet worden waar ze de gemeenschap het meeste kunnen opleveren? Maar inderdaad da's een keuze die de OVERHEID moet maken. En als zij beslissen dat leasingwagens of straaljagers financieren belangrijker is dan openbaar vervoer, moeten ze er ook de consekwenties van die keuze bijnemen. Het is een OF-verhaal, geen EN verhaal. EN besparen EN boeregat x ook blijven bedienen is niet mogelijk, tenzij we snoeien in het aanbod van de grote stations...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Stefan, jouw verhaal bijt langs twee kanten. Je (lees "de NMBS") viseert 1% van de reizigers die wat verder wonen en drijgen om niet meer bediend te worden wegens "te duur". Langs de ander kant worden er absurde kapitalen gestoken in een HSL lijn die ook maar 1% van de reizigers bedient (aktetas reizigers welliwaar). Waarom dan niet gewoon die mega-dure HLS installatie opdoeken? Heb je meteen veel meer bespaard.

Nee, deze 95% redenering gaat niet op. Je kan steeds blijven hameren op de kleintjes, totdat je niets meer over hebt behalve een handvol grote stations zonder reizigers, omdat men de toevoer van reizigers heeft afgesneden.

Het OF-scenerio bedenk je zelf. Men is niet verplicht om te kiezen. Men verkiest om te kiezen, en om met gemakkelijke slachtoffers de balans in evenwicht te brengen. Maar wat met die mega-waanzinnige presige projecten? Met 1 station van Luik kan men vele kleine stationnetjes vele jaren bedienen. Dan men bespaart waar het kan, niet waar het pijn doet. Dat zou mij verstandiger lijken. ;-)

(P.S. ik ben niet boos of gebeten, hoor. Niets persoonlijk bedoeld in bovenstaande  ;) )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nmbssncb

Citaat van: Dirky op 28 november 2014, 11:17:27 AM
Nu werk ik op 10 minuten auto-afstand van thuis. Met openbaar vervoer zou datzelfde mij zowat 55 minuten kosten. Op zich niet erg maar dan heb ik per dag anderhalf uur minder hobby-tijd... en dat kan niet hé!  :D

Is het velooke geen optie?  Houd je bovendien fit!

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============