Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Markenburg lasercut electriciteitshuisje

Gestart door mdvholland, 23 november 2014, 16:49:04 PM

mdvholland

Op de modelspoorexpo in Leuven raakte ik in gesprek met Mark van 't Hoff, de man achter fa. Markenburg uit Waalwijk. Sinds 2,5 jaar maakt hij fraaie lasercut gebouwen en toebehoren voor N-spoor en h0. Ik vroeg of hij ook kans zag om zijn producten in Z schaal aan te bieden.

Met de kanttekening dat dat mogelijk niet goed uitpakt voor de bakstenen, wilde hij wel eens een poging wagen met een bescheiden huisje. Dat werd het "electriciteitshuisje met puntdak" uit de serie Rodenbachstraat.



Binnen twee weken had hij een eerste lichting gemaakt en kreeg ik mijn bestelling thuis. Ik ben er mee aan de slag gegaan en wil hieronder graag mijn bouwervaringen delen.

Ik ben dan toch maar wel zo voorzichtig geweest eerst eens het huisje geheel te bouwen en dan pas wat hier te posten... Daarom kan ik alvast verklappen dat ik zeer content met deze kit en mijn bouwresultaat.


Stieven76

Dat is in Z? Ziet er alleszins knap uit..
Zet er eens een suikerklontje tegen?  ;D ;D Benieuwd naar de verhouding.
Toen ik op de expo Jean zijn N gebouwen in het echt zag viel pas echt op hoe klein het is, Z is nog veel kleiner, al is het moeilijk te zien op de foto.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mdvholland

Thanks  :)

Terwijl ik wachtte op de toezending, ben ik op het web als eens op zoek gegaan.
In Waalwijk, in de Rodenbachstraat zelf, vond ik het gebouwtje niet. Wel in de omgeving, in de buurt van Elsendorp. Ik vond een fraai plaatje op het web:



Maps.google vind m ook, inmiddels wat  "versierd" met posters. Misschien een ideetje om ook eens na te maken, maar niet bij deze eerste..



Toen kwam de post!

Het kitje komt netjes verpakt in een hersluitbaar zakje.



(wordt vervolgd - etenstijd!)


mdvholland

De kit bestaat uit 6 onderdelen, 5 van gelaserd karton en 1 uit gelaserd (?) doorzichtig plastic.

Speciaal voor Stieven een muntje er naast  ;D

De gebruiksaanwijzing kun je downloaden van de website  (http://www.markenburg.nl/nl/attachment.php?id_attachment=27 )



Nog even ingezoomd op de fraaie! bakstenen muurtjes:



De basis bestaat uit beige karton, goed passend. Wel zijn de muurdelen wat fragiel rond de ronde ramen in de kopgevels en bij de zijgevel met de twee deuren. Ik gebruikte bindan-RS, een soort houtlijm / boekbinderslijm speciaal voor kartonnen kits. Maar teveel maakt de wandjes zacht, wat ongunstig kan uitpakken voor stevigheid en vormbehoud. Het is zaak er zo weinig mogelijk van te gebruiken.



In het zakje en op het kartonvel met de muren vind je een bruin/zwarte poeier terug, waarschijnlijk gevolg van het laseren. Ik heb het met een oud (kinder) tandenborsteltje voorzichtig wat verwijderd. De bakstenen zijn wel wat kwetsbaar, dus je moet dat voorzichtig doen of wellicht achterwege laten  :-[



De muurtjes kennen aan de bovenkant een sierrand, die wordt opgebouwd door twee lagen steenstrips -op elkaar- op de bovenkant van de muur te plakken. Dit is een precair klusje. Anders dan voorgesteld in het bouwbeschrijving, heb ik ervoor gekozen om de grote muurdelen eerst nog even vast te laten zitten, de sierranden er op te plakken en dan pas de muurdelen los te snijden.

De kleuren van het huisje en in het bijzonder de bakstenen muren zijn in mijn ogen perfect. De kleur van de ("metalen") deuren kon me wat minder bekoren. Ik heb ze daarom geschilderd met Revell Aqua Color Matt Bronzegrün 36165. De waarschuwingsdriehoeken op de deuren kregen een tipje gele verf en met wat "Eisen" kleurige Revell werden deurklinken gesuggereerd.



De raamkozijnen en het "glas" breng je aan op de muurlaag, waarna het geheel op het betreffende basismuurdeel wordt geplakt. De passing is prima.

Markenburg gaat ervan uit dat de ronde ramen diagonaal kruisende raamstijlen hebben. Op het voorbeeld nabij Elsendorp blijkt volgens de foto dat de raamstijlen horizontaal/verticaal staan. Ik heb daarom het raamdeel een achtste slag gedraaid. Om passing op het basismuurdeel te verzekeren moest ik daarom wel een extra stukje aan de bovenkant van de cirkel afsnijden.



Het dak is makkelijk aan te brengen. Het is in principe vlak. Op de foto, alweer, is te zien dat er ter hoogte van de laatste pannen een kleine knik is in de dakhelling. Door aan de achterkant van elke dakpannenplaat voorzichtig een randje in te kerven, kon ik het dak onderaan licht buigen zodat ook dit typische kenmerk wordt nagebootst.

Onderstaande foto maakte ik nog binnen. Zoals te zien is moet ik een volgende keer wat voorzichtiger zijn met de muren, er zit wat slijtage op de onderste rijen bakstenen en op de hoeken. Afijn, weer en wind hebben hun tol geëist, zou dat een verklaring kunnen zijn?  ::)


Voor deze foto ging ik vandaag naar buiten. Ernaast zie je een electriciteitshuisje van Artitec (gebashed van een N-schaal kitje dat werd ingekort). Ik vond die altijd erg geslaagd, maar hij oogt nu ineens wat lomp  :o


Nog even de fraaie kopgevel met ronde ramen en minuscule, maar geheel doorzichtige ventilatiesleuven:




Kortom: een fijn kitje, heerlijk om te bouwen en een resultaat dat een plekje verdiend op elke Z-baan naar - laten we zeggen - Benelux-voorbeeld. Misschien is er ook wel een heel aardig Maria-kapelletje van te bashen.

Voor Mark van 't Hoff was dit een pilot. Eventuele nieuwe / grotere kits zijn afhankelijk van de interesse in dit eerste setje. Wellicht is het een idee om met Z-spoorders samen te bekijken welk gebouw (station?) het meest aansprekend is en daar Mark over te benaderen? Ben wel benieuwd of daar interesse in bestaat.

vriendelijke groet
Matthijs

mahtoska1

Mooi bouwverslag. Het huisje ziet er zeer mooi uit.
De interesse bij mij is er in ieder geval.
Wat is de prijs voor deze set?

mdvholland

Ha Pieter, alleszins 'democratisch' denk ik: € 12,99 .  Verkrijgbaar bij een aantal dealers, in Houten op de beurs of per post, komen er wel wat verzendkosten bij.

groet
Matthijs

mahtoska1

Zeer interessant.

Ik ben ook eens op http://www.markenburg.nl/ gaan kijken.

De dakbedekking (Hollandse pannen en kruis pannen) en metselverbanden (Vlaams verband) interesseren mij wel. Kunnen we hier iets verkrijgen?
Verder zijn er nog wel enkele gbouwen die mij interesseren.