Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De teloorgang van de handleiding

Gestart door eve, 22 november 2014, 21:57:40 PM

eve

Verleden woensdag, op de maandelijkse modelspoorbabbel, vroeg een bevriend modelspoorder me om hulp. Hij kocht een rijtuig van BRAWA en een set voor de sluitverlichting, maar hij kon ze niet monteren bij gebrek aan handleiding. Hij heeft onvoldoende kennis van LED's en weerstanden om tot een goed resultaat te komen.
Ja, wat helpt (?) RTFM als er geen M is ?
Dus ik op onderzoek... BRAWA is nu toch niet een "low-cost"-merk.
De feiten : dit is het onderwerp in kwestie. Gewoon een catalogusafbeelding.



Op de zwarte balk na "INFO" klikken we op "MODELLDETAILS"



Dat is duidelijk : voor binnenverlichting en sluitsignalen voorbereid.
Verder klikken op "PRODUKTEMPFEHLUNGEN"



Zo hebben we alles. Kopen die handel, uitpakken en eerst de handleidingen lezen. Voor de set 2216 is dat snel gedaan : daar zit niets bij. Dus kijken in de papieren bij de 40651.



De "Zug-Schlussbeleutung" 2216 staat er wel bij, maar de volgende tekst gaat over 2212. Geen woord over de 2216. Maar er staan nog tekeningen op het papier.



Gevonden! Zou je denken. Je ziet op de tekening 2 stripjes in te pluggen op de aangegeven plaats. Maar dat is ook alles. Hier is een foto van die stripjes :



Er staat dus geen teken op van wat nu plus of min is : het rode streepje is van mij ! De aansluitdraden zijn allemaal even lang : 68 mm. En als je er niets van kent eindigt hier het verhaal. Of je gaat naar de maandelijkse modelspoorbabbel.

Er staat op het papier nog een tekening :



Dit is het aansluitplan voor 2212. Je herkent daar rechts een bruggelijkrichter met links ernaast een regelbare weerstand. De 2216 aansluiten tussen de regelbare weerstand en de LED's , of tussen de bruggelijkrichter en de regelbare weerstand zou gaan, als je de juiste polariteiten kan vinden. En je 2212 hebt gekocht. Maar BRAWA rept daar met geen woord over. Niet plezant.

Erik

(Ik heb een oplossing hoor...)

dani

tja, sommige fabrikanten gaan er gewoon van uit dat we allemaal experten zijn in electriciteit en electronica, terwijl er toch ook mensen zijn die daar niks of weinig van kennen, en dat ook niet nodig hebben in het dagdagelijkse leven.

Anderzijds is de vraag, hoe gedetailleerd ga je in een (in)bouwbeschrijving ?   Aan de ene kant zou het gewoon "plug and pplay" moeten kunnen zijn, anderzijds is het er neit makkelijker op geworden met AC / DC  en analoog / digitaal en al de precieze details die men tegenwoordig wil.  Sluitlichten / frontlichten, binnenverlichting, dimbaar, egaal...     40 jaar geleden waren mensen tevreden met 2  ordinaire lampjes in een wagon, en er was licht.   Niet realistisch, maar wie kon dat schelen ?  Licht was licht.    Nu moet het allemaal waarheidsgetrouw zijn, en er gelikt uit zien.  Daar hangt een prijskaartje aan, maar ook een technische moeilijkheidsgraad.   En daar gaat het vaak mis, de fabrikant maakt assumpties over de kennis en kunde van zijn kopers.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

#2
Tja, dit Brawa model is niet bepaald het eenvoudigste om binnen- en sluitverlichting in te plaatsen.
Heeft er al eens iemand geprobeerd de draadjes aan de stroomstrips te solderen "ZONDER" de ramen en/of de zetels te beschadigen.
Op Duitse forums zijn hierover al meerdere diskussies geweest.

Ps vergeet ook niet dekast op de draaistellen te verlagen als je niet de kleinste boogstraal hebt op je baan.Anders staan die wagens te hoog en hebben ze de neiging tot schommelen

Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Citaat van: Peter op 23 november 2014, 11:16:23 AM
Tja, dit Brawa model is niet bepaald het eenvoudigste om binnen- en sluitverlichting in te plaatsen.
Heeft er al eens iemand geprobeerd de draadjes aan de stroomstrips te solderen "ZONDER" de ramen en/of de zetels te beschadigen.
Op Duitse forums zijn hierover al meerdere diskussies geweest.

Ps vergeet ook niet dekast op de draaistellen te verlagen als je niet de kleinste boogstraal hebt op je baan.Anders staan die wagens te hoog en hebben ze de neiging tot schommelen



Dan mocht BRAWA toch wel een inspanning leveren om een en ander te verduidelijken.
Of mag je BRAWA enkel kopen met een getuigschrift of diploma richting elektronica op zak ?

Erik

Havoc

Is inderdaad een handleiding die niet echt veel zegt. Ik ken iets van elektronica maar moet toch in mijn (weinige) haar krabben. Wat met nummer 3 bvb? En volgens het ene plan heeft dat sluitlicht geen draden maar in het echt wel? Ik moet ook regelmatig plannetjes maken voor onze installateurs en je moet dat echt doen alsof het voor niet al te snuggere kinderen is die enkel swahili begrijpen waar ik niets van ken. Dat is geen verwijt maar gewoon realistisch. Soms moeten die onder tijdsdruk met een klant die over de schouder meekijkt met een horloge in de hand iets doen. En zelfs onder die omstandigheden moet een plan leesbaar en begrijpbaar zijn.

Als je plastic smelt voor het gesoldeerd is staat je bout waarschijnlijk niet heet genoeg. Lijkt een contradictie maar is het niet. Het is vooral als je te lang moet verhitten om je soldeer te smelten dat alles te warm wordt.

Langs de andere kant vind ik het niet normaal dat je voor zoiets moet solderen. Zoals Dani zegt, je kan niet verwachten dat je klanten alles kunnen. En zoiets solderen is gevorderd solderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Wat Brawa betreft: hun modellen zijn super

MAAR.....

Het inbouwen van een decoder in de meest loks is voor veel modelspoorders een hopeloze zaak en die laten het dan, ofwel door iemand in hun klub (als ze al lid zijn natuurlijk) ofwel door de handelaar (die dat meestal door een gespecialiseerd iemandà voor een zacht prijsje laat doen.
Het basis princiep is blijkbaar: als je geen 3 handen en vier ogen hebt  .....begin er dan niet aan.
En dit terwijl het toch veel eenvoudiger zou kunnen. (ineens met decoder"en geluid) kopen maar dat is veel duurder.
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Peter op 23 november 2014, 11:48:34 AM
Wat Brawa betreft: hun modellen zijn super

MAAR.....

Het inbouwen van een decoder in de meest loks is voor veel modelspoorders een hopeloze zaak en die laten het dan, ofwel door iemand in hun klub (als ze al lid zijn natuurlijk) ofwel door de handelaar (die dat meestal door een gespecialiseerd iemandà voor een zacht prijsje laat doen.
Het basis princiep is blijkbaar: als je geen 3 handen en vier ogen hebt  .....begin er dan niet aan.
En dit terwijl het toch veel eenvoudiger zou kunnen. (ineens met decoder"en geluid) kopen maar dat is veel duurder.

+1