Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

"unieke" nummers

Gestart door TBCédric, 21 november 2014, 23:48:26 PM

TBCédric

Ik las de topic over de MSM loc 6322 en bijhorende wagens hoor ik de vraag over aparte, niet matchende nummers van wagons.

Ik weet dat sommige zich er hard aan ergeren of op letten maar toch vraag ik mij af waarom?
De nummers zijn zeer klein en als de wagens/rijtuigen rijden, dan zie je er zeker niets van.

Nu, waarom moet men allemaal verschillende nummers hebben in één stam? Kan iemand mij dat uitleggen?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Dan koopt ge niks dubbel ... en heb je ook een trein die net als in het echt uit volledig verschillende wagens bestaat.

Zelf ben ik ook zo, ik heb geen enkel rijtuig dubbel en de goederenwagens die ik dubbel heb kan ik ook op 2 vingers tellen (heb het nummertje wel stiekem een beetje aangepast dus alles verschillend).

Zoals je zelf zegt, in een voorbijrijdende trein zie je er geen drol van maar het is het gedacht dat telt. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

een keuze die je maakt, ik probeer dat ook zoveel mogelijk, jij vind dat niet belangrijk, iemand wel ! En als ze verschillende nr maken waarom niet allemaal verschillende kopen ? ::)

Metpetergaathetbeter


TBCédric

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 november 2014, 23:53:41 PM
een keuze die je maakt, ik probeer dat ook zoveel mogelijk, jij vind dat niet belangrijk, iemand wel ! En als ze verschillende nr maken waarom niet allemaal verschillende kopen ? ::)

Maar ik heb ook graag verschillende sets, maar soms moet je zo lang wachten (zeeer lang) op nieuwe nummers en er zijn nog andere maar die je dubbel hebt. Of als er een wagen of rijtuig limited edition is en maar 3 verschillende nummers bv. maakt en je hebt 4 of 5 rijtuigen nodig? Veranderd dan jullie state of mind? Mijn in ieder geval dan wel. (persoonlijke mening)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

ik probeer ze soms te ruilen met den diene met zijn 2vingers ;D

Metpetergaathetbeter

al mijn I6'en van Roco zijn verschillende nrs, degen die ik toch dubbel heb steek in verschillend treinen ! ::)

Klaas Zondervan

Het zal mij in ieder geval niet storen als er meerdere dezelfde nummers in een trein zitten. Zoals Cedric in de startpost stelt, als die trein voorbij rijdt zie je er toch niks van.

loebaske

Heb ik toevallig verschillende nr OK, voor de rest is geen kat die dat merkt als de trein STIL staat dat het verschillende nr zijn, je ziet nog geen verschil tussen een Piko en LS wagon  ;D
Natuurlijk moeten we allemaal niet het zelfde idee hebben, zou anders maar saai zijn !!

Gerolf

Je zou er op kunnen letten dat er geen dezelfde nummers aan elkaar gekoppeld zijn, maar verder zou ik niet gaan.
Locs met verschillende nummers vind ik dan nét iets belangrijker.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C.B.

Ik probeer toch zo weinig mogelijk dezelfde nummers te hebben.
Ik wacht nog liever op een model met een ander nummer dan deze meermaals met dezelfde nummer aan te schaffen.
Het gedacht telt inderdaad en een beetje ook beroepsmisvorming.

Trouwens , ik geef mijn wagens ook in het besturingsysteem , zodoende ik over een wagenlijst beschikt met verschillende nummers ....
ach ja ...  ;)
Groetjes.
Claudio.

Chrisrail

#11
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

TBCédric

Citaat van: Chrisrail op 22 november 2014, 11:11:03 AM
Citaat van: Gerolf op 22 november 2014, 09:48:15 AM
Locs met verschillende nummers vind ik dan nét iets belangrijker.

Je kan ook wanneer je twee locs hebt met het zelfde nummer bvb één met lege ertswagons in de éne richting laten rijden
en de andere met geladen ertswagons in de andere richting laten rijden.
Maar dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat ze niet alle twee op het zelfde tijdstip zichtbaar zijn. :-\
;)

Voor mij vind ik persoonlijk dat een lok een aparte nummer moet hebben omdat je die zeer goed ziet, ook al rijdt hij. Daar let ik wel op. Bij wagens en rijtuigen vind ik het minder belangrijk omdat de nummers toch al redelijk klein zijn en als je ze op een afstandje ziet en/of ze rijden zie je er niks van.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

SuSke

Mijn loc's hebben sowieso een uniek nummer. Elk nummer rijdt ook maar 1 keer op de sporen. Het vermijd ook dubbele aankopen en maakt het programmeren van de decoders iets gemakkelijker (4-cijferig nummer)  :)

Met de rijtuigen zou lukt het gedeeltelijk omdat je meestal per set kan kopen en dan heb je automatisch verschillende nummerreeksen.
Dat geldt zeker voor de LSM wagens  8)

Maar bij de goederenwagons zal het me worst wezen  ::). Daarvoor ben ik teveel een liefhebber van echte bloktreinen of lange gemengde goederentreinen. Moesten die allemaal een ander nummer hebben, ik had misschien maar 1/5 van wat ik nu heb  ;).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Ik volg ons Suske hierin... Voor goederentreinen liever een lange dan 't juiste nummerke erop ... Ze worden toch verweerd waardoor de nummers amper nog zichtbaar zijn. Voor rijtuigen varieerd dat, indien toch dezelfde nummers in dezelfde trein staan ze niet achter elkaar. Locs hebben allen hun unieke nummer.

Vraagje;
Als twee dezelfde nummers niet mogen voorkomen, komen waarschijnlijk hetzelfde model in een ander kleurstelling en/of fabrikant ook niet voor ? Stel je hebt een class66 in DLC uitvoering, dan komt diezelfde loc als Crossrail niet voor ... Beide zitten in 't zelfde tijdperk, of zover gaat die nummergekte niet
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC