1ste bouwwerk : tunnelportaal

Gestart door BenoitL, 14 november 2014, 10:58:14 AM

BenoitL

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar hier is dan uiteindelijk toch een eerste bijdrage.

In mijn jeugdjaren had ik een N-schaal modelbaan (vnl. Arnold), maar echt veel is daar nooit van gekomen.
Recentelijk ben ik echter terug begonnen met de bouw van een fantasiebaan in 1/160.
Alhoewel het, qua geografie en tijdsperken, niet zal kloppen, is het toch de bedoeling het geheel zo realistisch mogelijk te maken.

Ik wil zoveel mogelijk zelf bouwen (gebouwen, wegen, bomen, enz...) en hierbij vinden jullie mijn eerste probeersel.
Als basis diende een stuk PVC schuimplaat uit de doe-het-zelf zaak. Daarin heb ik de steenstructuur gegraveerd. Daarna geschilderd met Humbrol 70 en opgevoegd met verdunde lichtgrijze acrylverf. Om de roetaanslag van de loks na te bootsen, nog verweerd met zwart pastelkrijt.
Het portaal oogt wat te hoog, maar hopelijk zal dit beteren éénmaal het geplaatst wordt, daar de onderste boordsteen deels onder het maaiveld zal liggen.

Graag jullie bemerkingen en tips.


dani

een zeer mooi portaaltje.   Ik ben er zeker dat daar wat werk in zit....   maar het resultaat is dan ook navenant mooi.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

#2
Het schilderwerk is heel mooi, strak en subtiel. De vorm van de tunnelingang is wat apart, maar in het buitenland vind je ze zo wel hier en daar. Het enige wat me echt opvalt is dat je met de kleuren de illusie wekt van baksteen, maar dat de onregelmatige vorm eerder natuursteen suggereert. Het contrast tussen vorm en kleur komt wat vreemd over. Maar voor de rest, erg aangenaam om naar te kijken.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Zelfde opmerking als Michiel, maar knap gedaan.
Ik vindt het schilderwerk zeker geslaagd, daar wil ik meer vaak zien. En leuk nog een N spoor der erbij.

BenoitL

Bedankt voor de commentaar.

Ik had er inderdaad niet bij stil gestaan dat bakstenen uniformer zouden moeten zijn.
Dus 2 oplossingen voor de volgende poging : of natuursteen kleur, of zeer regelmatige bakstenen graveren (zal wel niet makkelijk zijn, maar misschien vind ik daar wel een oplossing voor).

dani

een tip om regelmatige bakstenen te maken :  niet graveren maar induwen !

Je neemt een oud penseeltje, haalt de haren er uit... en het metalen hulsje dat je dan over houdt, vervorm je zodat het niet meer rond is, maar rechthoeking, de grootte van een baksteentje om 1:87.   
Daarmee duw je dan de steentjes in je schuimplaat en je hebt een egale bakstenen muur

Met het zelfde principe maar dan een vierkantje kan je ook een kassei weg of klinker weg maken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Benoit, een mooi resultaat !
Ik volg de anderen ivm de regelmaat van de baksteen-afmetingen, maar vind je schildering erg geslaagd.
De voegen inwassen ná het schilderen van de bakstenen is me zelf nooit gelukt.
Knap gedaan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

BenoitL

Citaat van: dani op 14 november 2014, 13:21:27 PM
een tip om regelmatige bakstenen te maken :  niet graveren maar induwen !

Je neemt een oud penseeltje, haalt de haren er uit... en het metalen hulsje dat je dan over houdt, vervorm je zodat het niet meer rond is, maar rechthoeking, de grootte van een baksteentje om 1:87.   
Daarmee duw je dan de steentjes in je schuimplaat en je hebt een egale bakstenen muur

Met het zelfde principe maar dan een vierkantje kan je ook een kassei weg of klinker weg maken.

Dani,

probleem is dat ik in 1/160ste werk en dan wordt het moeilijk om zo'n kleine rechthoek te plooien.
Daarenboven werk ik niet met klassieke schuimplaat (pluimkarton), maar met hardere PVC schuimplaat en persoonlijk lukt het me niet om er een duidelijke vorm in te drukken.
Omdat kasseien geen rechte hoeken hebben, ben ik er daar in pluimkarton wel in geslaagd met een aluminium buisje dat ik had liggen.

dani

ok, ik kon het maar voorstellen natuurlijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.