Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Koppeling van digitale banen: elektrische konsekwenties?

Gestart door Michiel, 13 november 2014, 08:55:04 AM

Michiel

Dat zou handig zijn indien alle delen van de baan samen ontworpen en gebouwd werden, en aangestuurd worden met 1 besturingssysteem. Maar in dit geval worden de banen niet alleen aangestuurd met verschillende digitale centrales, maar ook de besturingssystemen en alle ander dingen eromheen (feedbacksysteem, bezetmeldersystemen,...) werden volledig onafhankelijk gekozen en gebouwd en ingesteld.

Dus, hoe kan men een baan met vb iTrain, Ecos en S88, koppelen met een baan met vb Lenz, Traincontroller en RS.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

ik weet niet hoe andere centrales het doen, maar op de ECOS 2 heb je een  "sniffer" ingang.

Die sluit je gewoon aan op de rails van bvb je MS1, MS2, 6021, ECOS1, TAMS, Intellibox , Uhlenbrock, ROco, Z21,.... of eender welke andere centrale.

De "ECOS leest dan mee"  op het binnenkomende digitale signaal, pikt de data pakketten (DCC of motorola) er uit, en verwerkt die vervolgens naadloos in zijn eigen  data stream.

Voorwaarde is wel dat de adressen/loks  in de ECOS gedefinieerd zijn.

Bij het ingeven van een loko, kan je op de Ecos een "sniffer" adres geven.  Dat hoeft neit hetzelfde te zijn, maar maakt het wel makkelijk.  Dan krijgt een lok met adres 3 op de "Intellibox"  (voorbeeld)  ook adres  3 op de Ecos.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Die "sniffer" lijkt potentieel te hebben, maar ik kan me zo niet meteen indenken hoe ik dit practisch moet invullen en gebruiken. Ik heb een Lenz LZV100 zonder sniffer.  :-\

Voor mannen met een ECOS 2 kan dit mogelijk een uitkomst bieden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Ik vermoed dat je een soort mudulebaan wenst te realiseren, bestaande uit mudules van verschillende deelnemers?
En elke deelnemer heeft zijn eigen centrale om zijn eigen module dus aan te sturen?

Als dat het opzet is, moet je bepaalde dingen op voorhand met de deelnemers afspreken.
Ik ken weinig van digitaal, maar ik vermoed dat volgende denkwijze niet fout is.
De echte digitalisten mogen me dus zeker verbeteren.

Als je afspreek dat elke deelnemer zijn digitaal signaal dat uit de centrale komt direct opsplits.
Eén digitale lus voor het rijden en één digitale lus voor alle mogelijke bedieningen (wissels, seinen, ...) en lokale (tot de eigen module beperkte) rijbewegingen, ...
Er is geen elektrische verbinding tussen de ene en de andere lus, tenzij bij eigen thuisgebruik.
Dus bij thuisgebruik sluit je de eigen centrale aan op de rijlus EN op de bedieningslus.
Als er modules van verschillende deelnemers aan elkaar worden gekoppeld, dan sluit de gebruiker enkel zijn centrale aan aan de bedieningslus.
Om het rijden dan te regelen komt er een extra centrale bij die dus alleen maar dient om de trienen te doen rijden.

Of denk ik hierin fout?

Paul

Michiel

Jouw redenering lijkt op te gaan indien er uitsluitend handmatig en op zicht wordt gereden. Maar wanneer men een geäutomatiseerd treinbedrijf wilt blijven gebruiken, dan heb je een koppeling nodig tussen rij-lus en de apparaat-lus. En gezien het op totaal verschillende banen gaat, met totaal verschillende hardware en protocolkeuze (vb S88 / Loconot / RS /...) is het koppelen van de banen en gebruik van 1 besturingsysteem niet zomaar mogelijk, laat staan dat je vooraf de logica van beide banen moet gaan ingeven in 1 besturingssysteem. Dat is weken werk.

Maar mogelijk heb jij een helderdere brainwave dan ik. Ik ben ook maar een bescheiden gebruiker van DCC, en zie waarschijnlijk niet meteen alle mogelijkheden en opties. Ik denk dikwijls nog te "analoog" (met onder-andere het sluisspoor-concept en relais)  ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Paul's oplossing kan werken

Je hebt wel voor elke deelnemer een inloop/uitloop-spoor nodig, waarop je treinen kunt méé de gemeenschappelijke baan kunt opsturen of er terug van af laten komen.
Op dat ogenblik is dat spoor gekoppeld aan de centrale besturing.

Alle wissels stuur je locaal aan.
Dus weinig configuratie als je gaat samenrijden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

hoe je het ook draait of keert, als je wil "samen rijden" zullen er altijd afspraken nodig zijn, ook "digitale" afspraken.

Zo ga je best dezelfde lok adressen voorzien, en liefst ook hetzelfde protocol spreken.   Dat zal voorkomen dat een lok met een multiprotocol decoder in de war geraakt als hij een module met MM2 en daarna een module met DCC berijdt...  (alhoewel het perfect mogelijk is bij de moderne decoders)
Wat de aansturing van wissels, seinen en dergelijke betreft, weer hetzelfde systeem :afspraken maken.

Misschien is er ook een mogelijkheid om de  S88 bus te "delen" voor detecties ?
(maar dan zitten we al vrij diep in de techniek)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

#22
Inderdaad, afspraken zijn belangrijk om het geheel werkbaar te maken. Mijn uitgangspunten waren:


  • Schaal N, werken met een overgangsbak met afgesproken kopse maten en dubbelsporige (2 x enkelspoor heen- & terugspoor, links regime)
  • Digitaal DCC + Railcom (adresherkenning van binnenkomende trein)
  • In alle deelnemende besturingssystemen zijn alle verwachtte locomotieven met adres gedefinieerd. Adressen zijn uniek!
  • Elke baan heeft een volledig autonome werking, met een procedure voorzien om treinen van en naar de overgangsbak te sturen
  • Elke spoor van het dubbelspoor op de overgangsbak bestaat uit een sluisspoor waar de langste trein volledig in opgevangen kan worden. De werking van het sluisspoor wordt nog uitgewerkt, de afspraken moeten nog bepaald worden.

Je ziet, het principe heeft vorm gekregen, maar de exacte invulling moet nog uitgewerkt worden.

Persoonlijk verkies ik niet om een totaal-integratie van alle deelbanen na te streven dmv het koppelen van de digitale lijnen, feedbacklijnen, sturing van alle randappartuur (seinen, wissels, deurtjes, kranen, geluiden...). Ik heb vb geen S88! Dus, liever werken met een overganssegment dat alle problematiek ven het doorsturen van treinen opvangt. De rest is vrij.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

dat lijkt mij al een vrij aardige start, daar kom je al een heel eind mee.
Natuurlijk ga je wel vrij lange "overgangsstukken" hebben als je de langste trein er volledig op wil.
Ik zou eerder mikken op  bvb "3x de langste lok of dubbeltractie" want uiteindelijk zal verlichting in wagons of zo minder invloed hebben, zelfs niet als er een functiedecoder in zit.

Just my 2 cents
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Wagons met metalen wielen zullen kortsluiting maken, wagons met binnenverlichting leggen kortsluiting over de lengte van hun pick-up sectie (vb lengte van de wagon). Duwtreinen stoppen fout (met lok achteraan op verkeerde nietgeschakelde stuk)....

Ik vrees dat we met een bepaalde maximale treinlengte moeten werken en de secties zodanig lang maken dat een volldige trein erin kan opgenomen worden. Zo erg is dat niet. In N is 2 meter al erg lang, en kan je er een trein met mogelijk 12 rijtuigen in opvangen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)