Koppeling van digitale banen: elektrische konsekwenties?

Gestart door Michiel, 13 november 2014, 08:55:04 AM

Michiel

Hallo iedereen,

ik heb een vraagje betreffende het verbinden van onafhankelijke banen die digitaal (DCC) gestuurd worden. Het elektrisch aspect speelt me parten (theoretisch, want praktisch is er nog niets), en kom er niet uit.


  • De verschillende banen worden bestuurd door verschillende centrales: vb een Lenz, een Intellibox en een Z21. Deze hebben een verschillende digitale pulscyclus, en zijn niet in fase. Is dit een probleem?
  • De boosters hebben een verschillende spanning. Is dit een probleem?
  • De sporen zijn mogelijk verschillend gepolariseerd

Mijn  eerste idee was om het spoor dat de banen verbindt een kortsluitmodule te gebruiken. Is dat voldoende? Is het uberhaubt mogelijk om digitale banen te koppelen kwa elektrisch aspect? Wat gebeurt er tijdens het moment dat metalen treinwielen beide digitale kringen met elkaar verbinden? Hoe vang ik de potentiele problemen op?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

nooit ofte nimmer meer dan 1 centrale op een stuk spoor zetten.
Dus ook niet op het verbindingsspoor.     ELKE  fabrikant van centrales vermeldt duidelijk dat dit kan leiden tot onherroepelijke schade.

Er zijn hier recent al enkele topics over geopend dacht ik.   De moeite om eens door te lezen.



Wat je wel kan doen is het verbindigsspoor bvb via een 2-polig wisselrelais  om schakelen tussen de 2 stukken baan dat het verbindt.

Als een trein van baan 1 komt en op het verbindingsspoor rijdt, doe zet het spoor stroomloos , schakel het om naar baan 2 en zet het weer onder stroom.   (en omgekeerd)

Er komt wat denkwerk en handigheid bij kijken maar het kan perfect.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Het was natuurlijk nooit de bedoeling om de verschillende centrales aan elkaar te knopen. Dat is duidelijk.

Ik zou dubbelzijdig geïsoleerde railsecties gebruiken, maar vroeg me af wat met het moment dat de trein over de beide secties staat. Maar jouw tip om een volledige sectie te schakelen per relais tussen de beide centrales is top! Zó evident dat ik er niet aan dacht.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Waarom wil je verschillende centrales aansluiten?
Kan je de aansluitingen niet zo maken dat elke module zijn eigen besturing kan hebben, maar eens je modules verbind deze de zelfde besturing gebruiken ? Dit moet toch niet zo moeilijk zijn?

Ik stel mij ook de vraag hoe je de locs gaat besturen met 2 of meer centrales.. Stel uw loc is een bepaalde snelheid aan het rijden, als deze op een andere baan komt, dan zal de loc de snelheid nemen van deze centrale.. en dus sneller of trager gaan rijden. Of ben ik verkeerd.

Met de oplossing dat Dani geeft wil dit zeggen dat een trein steeds bij het veranderen van baan even stil gaat staan. Das volgens mij ook niet zo mooi om naar te kijken.

Voor Marklin bestaan er kleine bruggen die de sleper omhoog tillen, op het moment dat je van 1 centrale naar de andere overgaat, dan maakt de sleper slechts met 1 centrale contact. Voor DCC niet brijkbaar dus.

marc goovaerts


Michiel

De betreffende banen zijn onafhankelijk gebouwd door verschillende personen op verschillende plaatsen, en hebben dus hun eigen ontwikkeling en een eigen besturingssysteem. Ze hebben dus al verschillende centrales, feedback protocols en wat nog meer.

Om de banen te koppelen zijn we nu eenmaal gebonden aan de beperking om met een "sluisspoor" te werken; treinen zullen er waarschijnlijk moeten stoppen om dan overgenomen te worden door de andere centrale. Overname tijdens het rijden lijkt me voorlopig nogal risicovol, want het besturingssysteem moet de loc die zich aanbied herkennen (met vb Railcom?) en opnemen in het bestaande verkeersysteem. Of dat zomaar gaat tijdens het rijden, dat weet ik nog niet. Ik heb geen ervaring met Railcom? Ik ga ervan uit dat ze best stoppen tijdens de overname. (Men kan een "excuus" bedenken waarom de trein er moet halt houden). Doorrijden is meegenomen.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 13 november 2014, 10:18:54 AM
(Men kan een "excuus" bedenken waarom de trein er moet halt houden)
Een station voor passagierstreinen, een sein dat op rood staat voor de rest ?

Michiel

Een halte is een mooi excuus voor boemeltreinen om er te stoppen. Ik dacht persoonlijk aan spoorwerken, maar er zijn nog tal van ideeën te bedenken waarom elke trein er even halt houd. Het kader is België 1900-1920. De fantasie is de beperkende factor. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

De omschakeling van één centrale naar de andere kan automatisch: vanaf het moment dat een trein volledig op de overdracht-sectie staat, kan een relais worden omgezet.
Moét in dergelijk geval de trein stil staan ?
Je zou een standaard snelheid kunnen afspreken op die sectie, waardoor de overdracht niet opvalt.
Als het tóch een stop-sectie moet worden, zijn er mogelijkheden genoeg qua inkleding/verantwoording.

Spijtig dat er geen communicatie/protocol tussen centrales bestaat.
Anders konden de trein-instellingen aan mekaar worden doorgegeven, vóór een trein wordt overgedragen.

Sporen met verschillende polariteit kunnen nog vermeden worden: ofwel door een standaard in te stellen, of door de polariteit van één van de banen om te wisselen (of neem ik hier een te korte bocht ?).

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 13 november 2014, 10:30:48 AM
De fantasie is de beperkende factor. ;-)
En voor jouw tijdperk bv de mogelijkheid om zelf werkende Belse armseinen in N te bouwen...

Michiel

#10
Citaat van: Steam.N op 13 november 2014, 10:50:33 AM
Spijtig dat er geen communicatie/protocol tussen centrales bestaat.
Anders konden de trein-instellingen aan mekaar worden doorgegeven, vóór een trein wordt overgedragen.
Er bestaat geen communicatieprotocol tussen verschillende centrales of tussen verschillende besturingssystemen. Maar met Railcom denk ik dat men treinen die zich aanbieden automatisch kan herkennen en opnemen in het besturingssysteem. Ten minste, wanneer het besturingssysteem met Railcom om kan: vb. Koploper niet, Traincontroller wel.

Het mooie van Railcom is dat het de parameters van de trein uitleest (vb ook snelheid), waardoor de trein in principe gewoon zou kunnen doorrijden op dezelfde snelheidstap. Het spanningdsverschil tussen de boosters zal dan toch een snelheidsverandering veroorzaken. Ten minste, dit is als ik de werking van Railcom een beetje heb goed heb begrepen. Of leest Railcom alleen maar het adres uit?

Citaat van: Steam.N op 13 november 2014, 10:50:33 AM
Sporen met verschillende polariteit kunnen nog vermeden worden: ofwel door een standaard in te stellen, of door de polariteit van één van de banen om te wisselen (of neem ik hier een te korte bocht ?).
Het signaal is digitaal, met een pulstrein dat van polariteit wisselt met elke bit van informatie, honderden keer per seconde. Elke centrale heeft z'n eigen pulstrein en is niet synchroon met de andere centrales. Koppeling van twee centrales, ongeacht de fase, leidt tot kortsluiting. De oplossing van Dani met de ompoolrelais voor het volledige sluisspoor, is perfect en simpel. Ik heb al een principeschema op papier staan.

Citaat van: marc goovaerts op 13 november 2014, 10:59:55 AM
En voor jouw tijdperk bv de mogelijkheid om zelf werkende Belse armseinen in N te bouwen...
Dat staat op mijn verlanglijstje, tot kandelaars aan toe. Ik wil het erg graag eens proberen, maar voorlopig is de prioriteit ervan erg laag. Komt ooit wel eens.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 13 november 2014, 11:14:41 AM
...
Citaat van: marc goovaerts op 13 november 2014, 10:59:55 AM
En voor jouw tijdperk bv de mogelijkheid om zelf werkende Belse armseinen in N te bouwen...
Dat staat op mijn verlanglijstje, tot kandelaars aan toe. Ik wil het erg graag eens proberen, maar voorlopig is de prioriteit ervan erg laag. Komt ooit wel eens.

Staat ook op mijn verlanglijstje.
Heeft iemand gedetailleerde foto's of plannen/afmetingen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Er bestaat een boek in 2 delen expliciet over Belgische armseinen in al haar vormen en versies. Ik ken de exacte titel niet meer, maar heb het gezien bij de eShop van PFT/TSP.

P.S. opgezocht: "Histoire de la signalisation ferroviaire en Belgique - tome 1 & 2"
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Snobby Crash

Michiel,

ik ben al enkele dagen bezig wat meer te leren over iTrain.
Ik dacht in de handleiding gelezen te hebben dat iTrain meerdere
centrales kan aansturen.

Kijk eens in de handleiding van iTrain....
http://i-train.nl/download/3-0/iTrain%203%20handleiding.pdf
pagina 24,

Maar ik denk at je meerdere centrales kan gebruiken met iTrain, waarvan
je bevoorbeeld 1 centrale gebruikt voor je rijdend materiaal en een tweede
gebruikt voor het schakelen van wissels seinen enz....

Geert