NMBS Colli (en andere) in N iemand ?

Gestart door marc goovaerts, 13 november 2014, 01:18:39 AM

marc goovaerts

Hallo,

Guytoonet op het TMM-forum en op trains-160.be zal geen onbekende zijn voor N-ers die er ook al eens naartoe surfen.

Maar er zitten er misschien ook hier die er nog niet geweest zijn.
Daarom heeft hij mij gevraagd dit draadje hier in het nederlands te openen...

Hij heeft de NMBS Colli-wagon in 3D ontworpen



en daarna laten printen. Links Shapeways, rechts Materialise. De Shapeways-variant kwam er gladder uit...



Deze beelden uit het nooit genoeg geprezen traintamarre van Patrick tonen dat de basiswagon heel wat mogelijkheden biedt:








Daarom ook aan Vlaamse kant: zijn er N-ers die voor zulke wagons interesse zouden hebben ?

J_Vandereycken

Zeker en vast,... en afhankelijk van de prijs meerdere modellen :-)

Michiel

Fantastisch initatief. Ik zou eventueel wel een paar wagonnetjes kunnen gebruiken (nee, niet voor anno 1920 ;-) ), maar is Shapeways strak genoeg? Ik ben ook benieuwd hoe het onderstel wordt aangepakt, de koppelingen en dergelijke. In elk gavl interessant om in het oog te houden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Het chassis vraag ik me ook af. Hij had er al eentje gevonden, maar dat was 7 mm te lang.
Ook het Shapeways-product is inderdaad te ruw om zonder nabewerking af te gieten. Voordeel van gieten is dat je het origineel eerst op punt kan zetten, terwijl telkens herprinten ook telkens nabewerken betekent.

Nu, Guy is geen handelaar en wil er ook geen slaatje uit slaan. Voor hij verder denkt wil hij alleen weten of - en hoeveel - interesse er zou zijn.
Het zou dus handig zijn, moesten jullie er 'zo ongeveer'-aantallen op kunnen plakken.
Het is waarschijnlijk wel een nu-of-nooit. Zoadat hij in één ruk kan doorwerken zonder telkens te moeten stoppen.
En het zal eerder een zelf te monteren/schilderen/decals plakken-resultaat worden, niet een kant-en-klaar fabrieksproduct in een blinkend doosje...

59erke

Hier zeker ook interesse voor een aantal wagentjes.
Maar wat met de decals, kunnen ze worden meegeleverd of wordt het een opdracht voor de koper deze te zoeken ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Goed initiatief!

Zelf heb ik ook wel interesse in deze wagons, zeker versie NMBS colli.   (Onderstel kan ook eventueel 3D getekend en geprint worden.)  Wat zou de prijs zijn?

En ik zal de enige wel niet zijn denk ik.  Er zitten trouwens heel wat N-rijders niet op dit forum, kwestie is om hen te kunnen bereiken.

De reeks 91 van Guytoonet is ook bijzonder knap, hij had mij deze getoond in Leuven.  Alleen nog een geschikte motorisatie.  En niet te vergeten de Belgische seinen in schaal N van André van het franstalige forum.  Ook een knap staaltje werk.