Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

condensatie tender

Gestart door raf, 11 november 2014, 09:49:54 AM

raf

heeft belgiƫ ooit stoom loco's gehad met een condensatie tender
ik dacht dat ze korte tijd wel gereden hebben om militaire terug te gaan halen ergens ver weg
maar ik kan het nergens terug vinden
ik dacht zelfs dat loco's zo van duitsland over genomen waren en er zelfs niets aan veranderd is geworden
dus ze zouden maar een heel korte tijd in dienst zijn geweest


het zou om dit type gaan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marc goovaerts

Ons vader heeft die omgezet naar een 27 002 met een tender 40 001.
Waar hij de info gehaald heeft, kunnen we hem helaas niet meer vragen.

dgrr57

27.002 had een kortere tender met 5 ventilatie-roosters langs beide kanten.
27.001 (nooit hersteld) en 27.003 hadden een lange tender (zoals hierboven) met 6 ventilatie-roosters langs beiden kanten.

Nummer van tender heb ik niet terug gevonden.

Mooi artikel in SJ 126 en 127  ;)

Huugooke

de uitleg met foto's kan je vinden in "Vapeur en Belgique II" en ook in "Stoom", van Phil Dambly.
Boeken die al lang op je boekenrek moesten staan, naast het kookboek van de Boerenbond.
En bij de onvergelijkbare Rixke Rail zal je het zeker vinden.

Ter informatie:
twee loc's deden dienst: de 27.002 en 003. Verschil was dat .002 tien radiatoren had en de .003 twaalf.
Radiatoren om de stoom terug te condenseren naar water.
Vervoerden verlofgangers tussen Kassel en Brussel Noord in 1945
Stelplaats Schaarbeek
In 1946 deden ze dienst in Kortrijk, Gent, Jette en Verviers
Info uit bovengenoemd boek.
Het model dat je hebt afgebeeld zou dus de 27.003 kunnen worden. Over de kleur is nogal wat discussie, maar grijs is denkelijk juist.

Huugooke

Als model had je de PIKO, maar dan uit de voormalige DDR, waar je de 27.002 van kan maken.
Alleen nog windleiplaten toevoegen en grijs spuiten.
Spijtig genoeg is de aandrijving op zijn minst onbetrouwbaar.

marc goovaerts

Citaat van: Huugooke op 11 november 2014, 10:52:07 AM
Spijtig genoeg is de aandrijving op zijn minst onbetrouwbaar.
Inderdaad, vooral de tandwielen op de aandrijvingsassen  :-\

raf

dus van deze marklin lok is de ombouw naar een belgische loc te doen
ik kan deze voor een klein bedrag over nemen omdat hij nog analoog is en dat is dus toppie voor mij daar ik analoog rij
ik dacht dat marklin daar ook een belgische versie voor uitgebracht had maar dat kon ik nergens vinden
wat de boeken aan gaat is dat ik een paar boeken heb maar waar liggen ze nu weer
ik ben echt niet te lui om te zoeken hoor maar soms zie je op het net door het bos de koeien niet meer staan want er is echt zoveel info dat ik vanaf gisteren reeds een uur of 8 aan het zoeken ben

groetjes en bedankt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 11 november 2014, 10:56:52 AM
Citaat van: Huugooke op 11 november 2014, 10:52:07 AM
Spijtig genoeg is de aandrijving op zijn minst onbetrouwbaar.
Inderdaad, vooral de tandwielen op de aandrijvingsassen  :-\
Die barsten open, een typisch verschijnsel voor de harde plastic (en niet alleen die uit de DDR :-) ) uit die tijd!
Plakken helpt niet, vervangen of laten repliceren ( 3D print?)


Metpetergaathetbeter

zijn dat niet die tenders die werden gebruikt om vluchtelingen na de WOII vanuit Zwitserland naar Belgie terug te brengen, die onderweg niet mochten stoppen en waarvoor/door  die tenders werden gebruikt ?

Groeten Peter ;)

dgrr57

Citaat van: dgrr57 op 11 november 2014, 10:33:26 AM
Nummer van tender heb ik niet terug gevonden.

Tender 40.001 voor 27.002 en tender 40.002 voor 27.003 (dankzij SJ 127)

marc goovaerts

Bedankt Patrick, daarmee zat ons vader dus wel juist...

dgrr57

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 november 2014, 12:01:22 PM
zijn dat niet die tenders die werden gebruikt om vluchtelingen na de WOII vanuit Zwitserland naar Belgie terug te brengen, die onderweg niet mochten stoppen en waarvoor/door  die tenders werden gebruikt ?

Groeten Peter ;)

Ze mochten wel stoppen maar Frankrijk weigerde water en kolen te geven. Dankzij de grote condenstender hadden ze water genoeg. Voor de kolen waren er enkele goederenwagen aangekoppeld (tussen locomotief en rijtuigen) (SJ 127)

raf

ja dat was dus wat ik bedoelde
ik wist dat ze ergens niet voor mochten stoppen maar dacht dat het oostenrijk was maar dan is het toch frankrijk geweest

@ hugo maar dit is een digitale en die ik op het oog heb is nog analoog
en is zo een 120 euro goedkoper en daar dan een electronische omschakelaar in van 10 euro heb ik een mooie machine voor weinig geld

die 37172 vind je met de 100 tegelijk
het enige waar ik ?? bij heb is dat het een analoge loc is en de verkoper geeft het nummer 37172 op
dat nummer is van de digitale loco
iemand enig idee van de nummer van de analoge versie

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

Citaat van: raf op 11 november 2014, 12:36:03 PM

@ hugo maar dit is een digitale en die ik op het oog heb is nog analoog
en is zo een 120 euro goedkoper en daar dan een electronische omschakelaar in van 10 euro heb ik een mooie machine voor weinig geld

die 37172 vind je met de 100 tegelijk
het enige waar ik ?? bij heb is dat het een analoge loc is en de verkoper geeft het nummer 37172 op
dat nummer is van de digitale loco
iemand enig idee van de nummer van de analoge versie

gr raf
het was maar als voorbeeld van de schildering