Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MARKLIN DRAAISCHIJF INSTALLEREN

Gestart door TECHWIL, 04 november 2014, 15:04:17 PM

TECHWIL

Ervaringen bij de Installatie van een MARKLIN draaischijf  7286 op een bestaande treintafel.
Daar het moeilijk was een opening uit te zagen in de bestaande teintafel  zonder de steunbalken te beschadigen en dat daarenboven de tafelplaat lichte vervormingen had (40 jaar oud)  werd besloten de schijf op een afzonderlijke plaat te monteren en deze dan op de tafel  te plaatsen. Dit had ook als voordeel dat het aansluiten van de 24 afstelsporen op de draaischijf veel  precieser en gemakkelijker kon gebeuren dan gebogen over de bestaande tafel.


1)Daar de draaischijf binnen een R3 spoor moest komen heb ik uit een standaard  MDFplaat 14 mm dik van 122 x 244 cm in de BRICO een plaat laten zagen van van 90 cm x 110 cm .Hetgeen overbleef van de standaard plaat kan later voor andere doeleinden worden gebruikt.
MDF platen zijn heel stevig en vervormen niet.
2)Een groot stuk inpakpapier op de plaats gelegd waar de draaischijf gepland was en met een stift de contouren aangeduid .
Het papier volgens deze lijn uitgesneden en op de MDFplaat gelegd.
3)Nu op de plaat deze contouren met de stift overgebracht.
4)Met de figuurzaag de plaat op dezelfde vorm gebracht.
5)Na wat pas en meetwerk bepaald waar de opening voor de schijf het best kwam,er rekening mee houdend dat een van de schijfsporen aansluiting moet geven op de bestaande sporen.
6)Een circel van 340 mm (is zo in de MARKLIN handleiding vermeld) uitgezaagd.
7)De schijf kan nu geinstalleerd  worden, de aansluitstukken moeten zorgvuidig worden aangebracht zodat de schijf vrij kan draaien, vergt wel wat zacht duw en trekwerk.
Alles moet mooi  horizontaal liggen en de aansluitstukken goed ingeklikt.




8)Nu kunnen de sporen aan de aansluitstukken worden gestoken en worden afgesloten met een buffer.
De sporen vastkleven helpt om het geheel  mooi  horizontaal te houden.
9)Aansluiten aan een 16 V AC bron laat toe de werking te testen en die dingen aan te passen welke het ronddraaien moeilijk maken, meestal met het afvijlen van enkele uitstekende bramen op te lossen.
10)Nu worden aan de onderkant van de MDF plaat met geinstallerde draaischijf houten voetjes van minstens  30 mm dik gekleefd om te beletten dat de draaischijfonderkant de bestaande treintafel raakt en omhoog wordt gedrukt. De bovenkant van de MDF plaat komt zo op 30 mm + 14mm =44 mm boven de bestaande tafel.
Het aansluitspoor zal bijgevolg van de treintafel naar de draaischijf klimmen om die hoogte te overbruggen.
11)De MDFplaat met draaischijf en opstelsporen wordt nu op de treintafel geplaatst. Best dit met 2 te doen om precies te kunnen werken.
12)Van een oud laken enkele +- 8 cm brede strips afgescheurd, deze in een plaasteroplossing  gedompeld en aangebracht langs de zijkant van de MDFplaat om de opening tussen de plaat en de treintafel  weg te stoppen. Dit voorlopig groen geschilderd, zal later met struikgewas worden bekleed.
13)Aansluitspoor met toegangshelling maken en aankoppelen.
14)De elektrische aansluitingen maken.
De draaischijf is nu operationeel.
Verdere decoratie en het opstellen van de loks kan beginnen.


RENWIL

Olivier77

Beste Rene,

Prachtige realisatie maar ik zou in het vervolg geen MDF meer gebruiken.
Is helemaal niet zo vormvast als jij denkt.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Rangeerduivel

Zet een MDF-plaat schuin tegen een muur,en ze zakt na een tijdje gegarandeerd door!

;)

mivc057

Dat is inderdaad zo, niets beter dan multiplex voor modulebouw.
Trouwens voor wie interesse heeft heb ik nog een zo goed als nieuwe Marklin draaischijf (ref 7286 met 18 aansluitrails) te koop met passende locloods. Vraagprijs:190 euro alles in.

ceuleer

Mijn baan die al enkele jaren afgebroken is wegens plaatsgebrek was ook van MDF. Onder de platen stonden schragen, en de platen waren aan mekaar bevestigd met vierkantige aluminium profielen.
Ze heeft jaren gestaan, en de platen zijn nooit doorgezakt, de platen waren wel dikker, de dikte was 18 mm, dat weet ik niet zo juist, dus ik vind MDF eigenlijk zeker niet slecht. Vroeger gebruikte ik het ook in de auto om klankkasten voor subwoofers te maken en hoedenplanken te verstevigen, ook daar bleef de vorm intact.

Grz,
Gunter

Peter

mmm, lijkt me eerder een Fleischmann draaischijf, die nu ook onder de naam Märklin wordt verkocht
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about