Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Weatheren van materieel.

Gestart door Stedahult, 02 november 2014, 14:49:40 PM

Metpetergaathetbeter


krisds

Bedankt voor de goede uitleg, heb hier ook van die poeders liggen (van mig denk ik), maar nog niet durven starten. Dat ga ik met deze handleiding binnenkort dus eens doen.  :)

Stedahult

Voor dat ik verder ga met de volgende wagon, even een dienstmededeling...

De kleuren die ik hier gebruik, zijn geënt op de kleuren die ik in Zweden heb
gefotografeerd. Die op de wagons aldaar zitten. Net over de plas in Denemarken
zijn de kleuren van vervuiling al lichter. Als je gaat vervuilen, zoek dan eerst wat
voorbeelden van vervuiling op internet. Of vanuit je eigen foto's. Dan heb je het
meest natuurlijk gangbare wat er in jou modelwereld rondrijd vanuit 1:1.

---

De NSB Hbikks "Fra dør till dør".



Wederom hetzelfde begin als bij de postvagn. Koppelingen en wielen eraf.
Wielen even met Vallejo 71.080, dat is eigenlijk voor de air brush, maar vloeit mooier.



---

De zijwanden geef je een laagje Artitec 70.010 (grijs). Eerst met de harde penseel
opbrengen, en daarna met de "fijne" penseel nabewerken uiteraard verticaal.
Bij deze eerste stap sla je het verticaal natrekken van de wand met de harde
penseel over. Omdat deze wanden meer detail tegen de spanten hebben.



Waasje erover, en de eerste stap is gereed.



Dan doen je beide kopwanden, deze krijgen geen onderlaag.
Maar meteen een enkele laag 70.011 (zwart-bruin). Deze breng ik op met een
smal penseel met harde haren, zodat je overal goed tussen kan komen.
Let op. Vuil ligt op de horizontale spanten, niet op de onderkant.
Daar plakt het vuil vanzelf op de vlakke plaat.





Waasje, en eventueel de gele handwielen nogmaals een poedertje geven.



---

Vervolgens geef je het frame met de wielstelhouders een laagje 70.009 (railroest bruin).
Neem gelijk de onderrand van de zilveren schuifdeuren mee. Bij een lichte vervuiling doe ik dat 2 keer.

1ste keer



Na de 2de keer ziet het er net wat beter uit.



---

Dan begin je pas met het dak, eerst de buitenkanten van het dak.
Nog niet het middenvlak. Als eerste neem je de vlakkenlijn die het
dichts tegen het midden zit.



Bij de 2de laag neem je ook het vlak wat onder een hoek
van 15° staat. Dit hoeft niet geheel gedaan te worden, het is meer
een kwestie van zorgen dat je het hier en daar meeneemt.



Dan doe je de eerste stap nog een keer, zodat het vuil goed tegen
de spanten aan zit. En het dak goed smerig word.



Tot slot doe je het midden van het dak, en vergeet de kopsekanten
daarvan niet. Anders heb je net zo een glimmend randje.



---

Hieronder kun je zien dat geen enkele wagen hetzelfde is. Terwijl ik bij alle
3 dezelfde verhoudingen gebruikt heb. Alleen heb ik het penseel bij de één
wat meer laten wandelen dan bij de ander.



---

Wat ook belangrijk is, als een wagon klaar is. Laat je hem even een dagje uitharden.
Voor dat je de wagon in gaat zetten op je baan. Tik deze een paar keer met de wielen
op een plankje. Bij het poederen van de onderzijde van de wagon, blijft er poeder
zitten tussen de kieren van de kap en het onderstel. Dit wil je niet in je ballast of
tussen de wissels. Dat kan tot vervelende storingen leiden.
Mvh. Steef

centauri167


SuSke

@Steef,
Geef je die wagons een laagje matte vernis na "elke" poederbeurt, of gewoon op het einde?
Je hebt anders toch een pak "wachttijd" tussen de verschillende lagen, of is gewoon "luchtdroog" voldoende om verder te gaan?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stedahult

Na elke beurt Frans, de lak is in 3 minuten droog.

Dries in minutes!  ;)
Mvh. Steef

Stedahult

Gisterenmiddag werd door die vriendelijke meneer van Post.nl het volgende afgegeven..

Een Banverket Qlt specialvagn. Een testrijtuig van de Zweedse ProRail.
Dit rijtuig is niet makkelijk te vinden, en kwam het per stom toeval tegen op Ebay.
Nou ben ik niet van de benauwde, dus meteen maar begonnen met verfraaien...
Sluitseinen was Lima even vergeten, maar die kan ik best zelf monteren.
Verder het interieur voorlopig even grijs gespoten, daar ik nog geen foto's
heb van de binnenkant. Draaistellen verlaagd en losse onderdelen gemonteerd.



Het één op één voorbeeld (een zusje ervan Qla) is nu in dienst van GreenCargo.
Dat word de vuildraad van de Qlt.



---

Ben maar alvast begonnen met het dak een vleugje vuiligheid te geven.
Deze laag 70.009 poets je gewoon zoals de foto toont waar vuil zit.
Uit de losse pols dus, niet te moeilijk gewoon doen..



Laagje twee, dat is voor mij even genoeg..



Dan ziet het gemonteerd er al best leuk uit.





---

Morgen de ramen zijwanden eens gaan doen, deze blijven wat subtiel.

( Inmiddels zijn we 24 uur verder, en ben ik nog met de sluitseinen bezig. Het interieur
is er weer uit, daar ik inmiddels foto's heb gevonden via een Zweedse modelspoor collega.)
Mvh. Steef

Stedahult

Het rijtuig moet nog even wachten, net als de onderdelen daarvoor waar ikzelf op wacht.

Vanmorgen even twee wagons aangepakt. Als eerste een Res van Fleischmann.
Het voorbeeld heb ik gefilmd in Zweden, daarna in Houten dit model gekocht.

https://www.youtube.com/watch?v=Dq5AN46YLTA



De containers die op de wagon zaten zijn in de kuikenbak verdwenen.

De vervuiling is vrij simpel, wat donkerbruin in 1 en 3 lagen.
1 laag op het chassis en 3 op de kleppen. Eerst uiteraard de hendels in kleur.





De wielstellen doe ik altijd apart, werkt beter vanuit de hand.





Gereed in de vitrine om 24 uur uit te harden. De wagon word geheel met vaten geladen.
In allerlei kleuren, nieuw of juist gebruikt. Deze draai ikzelf uit aluminium staf.



-------------------------------

Dan het andere slachtoffer. Afgelopen week binnen gekomen. En erg nieuw.
Daarbij was de wagon niet geheel naar de werkelijkheid.



Plaatje van de echte.



Het rembordes dient verwijderd te worden, en het bovenstuk van het kopschot
in dezelfde lichte blauwgrijze kleur als het dak en chassis.







De kleur is gemengd met:
Revell matt 43 (drupje)
Revell 52 (drupje)
Humbroll matt 34

De Grote TetraPak letters zijn met Revell 52 bijgewerkt.



Chassis met een waasje donkerbruin en de hendels op kleur.
Een vleugje roest op- en naast de aspotten.





De wagen geheel klaar. Op de foto lijkt hij net wat vuiler. Al zit er zeer weinig op.
Mvh. Steef

loebaske

Pure klasse, je durf iets laten zien en dat vind ik belangrijk, men leert altijd bij van een ander...

Martin Welberg

Als ik naar de voorbeeldfoto kijk zou je het onderstel, aspotten enzo nog wel wat aan kunnen zetten..verder mooi subtiel !

Stedahult

Onderstel is schaduw, en inderdaad de aspotten. Kleurtje is op...
Mvh. Steef

Stedahult

Enige tijde geleden kocht ik deze 2 E-tjes van Klein modelbahn voor een tientje.
Gisterenavond eens een proefje gedaan et een aantal kleuren verf en
vervolgens vanmiddag met 4 kleuren poeder aan de gang. Tis wel wat geworden..

















Eens kijken wat het volgende slachtoffer word.
Mvh. Steef

loebaske

Best geslaagd, nu afwerken met dry brush en wat roest... ook waar de beschadiging is, op die plaatsen roest het eerst...
de zijwanden bovenaan zijn te mooi, met een soldeerbout langs de binnen zijde lichtjes laten opwarmen en de plastiek plooi naar buiten..

Stedahult

De foto's geven een ander beeld dan hier op de werktafel.
De wanden staan wat bol naar buiten, en de bakken worden
voorzien van schroot. Dry brushen kan pas na 24 uur, anders
ligt het pigment eraf. En dat betekent opnieuw beginnen.
Mvh. Steef

sdz1976

Knappe dinges!!!!!!!!!!!!!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1