Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

vastzittende kortkoppelingen LSM I11 rijtuigen

Gestart door trainboattools, 22 oktober 2014, 22:04:37 PM

NielsVV

Ah ok, nu snap ik het verschil tussen de 18'en (dankzij de foto van Peter). Zijn inderdaad de 18² die ik zie.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

ward

Vergeef me manne, maar menne iphone wou die 18² ni doen :')
Om dan toch duidelijk te maken even zo gedaan ;)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--


SuSke

Mooi, en hoeveel ritten ?????

Lijkt mij ook maar om een testrit te gaan, aangezien er geen andere loc aangekoppeld is en het stuurstandrijtuig tegen de loc staat.
Beetje onlogische combinatie om dienstregelingen te gaan rijden.
Hoewel, zeg nooit nooit bij NMBS, haar wegen zijn even ondoorgrondelijk als die van God.

Geeft me wel de mogelijkheid om deze combi ook eens op de clubbaan te laten bollen  ;) ;) (en liefst op een tentoonstelling dan)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 02 maart 2015, 12:41:15 PM
Mooi, en hoeveel ritten ?????

Lijkt mij ook maar om een testrit te gaan, aangezien er geen andere loc aangekoppeld is en het stuurstandrijtuig tegen de loc staat.
Beetje onlogische combinatie om dienstregelingen te gaan rijden.
Hoewel, zeg nooit nooit bij NMBS, haar wegen zijn even ondoorgrondelijk als die van God.

Geeft me wel de mogelijkheid om deze combi ook eens op de clubbaan te laten bollen  ;) ;) (en liefst op een tentoonstelling dan)
Het zal toch meerdere keren gereden hebben en gezien het stuurrijtuig achter de loc hangt en soms niet denk ik dat de loc gewoon omloopt? Iets wat men vroeger toch vaker deed in kopstations, nu is dat met die trek-duw stellen bijna niet meer nodig natuurlijk.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

modelbaanHO

Ik heb al meerdere keren een combinatie zien rijden waarbij de lok aan de kant van het stuurstandrijtuig stond. Combinaties met I11 stuurstanden en dikwijls ook de Benelux trek-duw combinaties.Waarom dat zo was heb ik geen idee. Vermoedelijk een defect in het stuurstandrijtuig.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

OlivierV

Citaat van: modelbaanHO op 02 maart 2015, 13:18:39 PM
Ik heb al meerdere keren een combinatie zien rijden waarbij de lok aan de kant van het stuurstandrijtuig stond. Combinaties met I11 stuurstanden en dikwijls ook de Benelux trek-duw combinaties.Waarom dat zo was heb ik geen idee. Vermoedelijk een defect in het stuurstandrijtuig.
Of loc niet geschikt om in trek-duw te rijden (zoals dat met de 18(1) het geval was), of de installatie van de loc niet geschikt voor combinatie met dat stuurrijtuig.
Verzin een reden en ze bestaat allicht wel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Misschien ben je hier ook iets mee, wat foto's van waar de reeks 15 zoal mee gereden heeft.

https://www.flickr.com/photos/laufbe/sets/72157622956406383/

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

mogelijks ligt de verklaring dat die wagons een stam vormen en men deze behieldt ook als er niet met het stuurrijtuig gereden kon/kan worden en hing/hangt  men die of achteraan/in het terugrijden(vooraan) achter de loc !(of omdat men een gewoon I11-rijtuig diende te vervangen wegens defecten ! :-\

Heb al meermaals zo'n combinaties zien rijden :) zelfs met aanweerszijden een loc ! :-\

Groeten Peter ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 maart 2015, 16:26:40 PM
Heb al meermaals zo'n combinaties zien rijden :) zelfs met aanweerszijden een loc ! :-\

Dat was dan meestal met voor en achter een HLE26...
http://www.flickr.com/photos/41782203@N04/5507108523

;)

Metpetergaathetbeter

ik dacht zelfs al met de nieuwe 18 of 19 ! :-\



ward

#103
Vroeger werd er veel meer zo gereden, en in het eindstation werd er dan een rangering gedaan en de loc aan de andere kant gehangen.
Tegenwoordig gebeurd dat minder (omslachtig, tijdrovend, duur..), maar de benelux is hier een mooi voorbeeld van.
Daar de reeks 28 niet functioneert met het stuurrijtuig, zetten ze deze ofwel altijd rond, ofwel wordt er met 2 locomotieven gereden.
Dat er stammen rondrijden met 2x hle18 met m6 of i11 erbij had mogelijks 4 redenen:
- voor de M6 de "200" ram (stuurrijtuig M6 mag maar 160, 18-19 200)
- defect aan 1 van de locomotieven
- defect aan het stuurrijtuig
- bestuurder heeft niet de kennis van stuurrijtuig
Het laatste als voorbeeld: met de oude dienstregeling reden regelmatig de i11 rijtuigen met 1x18/19 naar Oostende. In het weekend deden ook bestuurders van Gent dit, maar zij kenden het stuurrijtuig niet. Vandaar dat er een extra loc voor het stuurrijtuig werd gehangen.
Kort ervoor hebben ze een tijdje met een combo 2x27 gereden omdat nog niet alle bestuurders de locomotief 18-19 kenden..
In praktijk komt er het op neer dat er zeer veel combinaties mogelijk zijn.

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

centauri167

@Ward: dat vond ik nu eens een interessante uitleg, heb weer wat bijgeleerd  ;)