Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mehano HLD51

Gestart door Thommy, 21 oktober 2014, 22:43:01 PM

Thommy

Sinds vorig jaar ben ik wat aan het testen met digitaliseren van een paar locs.

Decodertjes van Hornby, niet duur bij testen (als ik eens 1 opblaas valt het van niet hoog) en paar van Lenz.

Nu, bij de meeste allemaal P&P (bv. Roco werkt alles direct)
enkel bij m'n Mehano 51 doet geeneen van de 2 merken wat ik wil.

rijden allemaal goed en wel, instellen snelheid enz. allemaal geen probleem.
Enkel, die rode lichten af zetten (normaal F2 functie) lukt niet. Lichten aan = wit en rood aan de andere kant. 0 van de F-toetsen doen iets. En die rode lichten wil ik dus af zetten, zo rijden ze niet in een stel.

moet ik daarvoor iets overbruggen of? Zie ik iets vrij simpels over het hoofd?
Greetz

Thommy

SuSke

Ik vermoed dat bij de Mehano 51 de lichten nog kruislings zijn door verbonden.
Heb er zelf nog geen een gedigitaliseerd, dus weet het niet zo-zo maar er zit ook een 8-polige decoder in net zoals bij de 77 en daar lukt dat ook niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ceuleer

Waarschijnlijk worden de voor en achterlichten via 1 uitgang van de decoder gestuurd, dus de lichten staan beiden op dezelfde baan op de printplaat gesoldeerd.
Ik weet dat met de mehano loco's met 21 polige decoders dit wel apart te schakelen is, maar met de 8 polige gaat het niet via de functies, dan ga je de lichten zelf apart moeten verbinden met de decoder.

Grz
gunter

Thommy

daar vreesde ik al voor...
iemand die weet hoe ik die moet "hersolderen"?
Heb zo het vermoeden dat ik bijna rechtstreeks op de decoder ga moeten schakelen...
Greetz

Thommy

ceuleer

Dus als ik het goed begrepen heb, wil je in dubbeltractie rijden en de achterlichten van de eerste en de voorlichten van de tweede moeten uit zijn. Of moeten de achterlichten van de tweede ook uit staan, wanneer je wagons versleept, en dat je ze terug kan aanzetten wanneer je zonder sleep rijdt.
Als je deze verlichting wil hebben, denk ik dat je dit met een 8 polige decoder niet in orde gaat krijgen. Je kan de originele print eruit halen en een ESU 21-pin adapter plate in je loc solderen en alle lichten apart aansluiten, dan kan je op een 21 polige decoder de juiste functies programmeren.
Alles is zo mogelijk, maar gemakkelijk gaat het niet zijn hoor. Want met verandering van rijrichting moet alles ook nog een juist andersom werken.

Grz,
Gunter

eve

Een 21-polige decoder heb niet noodzakelijk nodig. Op de meeste 8 polige decoders zit een groene draad aan pin 3. Dat is AUX1. Met enkele transistoren, weerstanden en diodes kan je de rode lichten aan en uit schakelen door gebruik te maken van het AUX1 signaal. Bij de tweede lok doof je gewoon alle licht.



Erik

B_Modelbouw

Meestal hangt er bij een 8 polige loc-decoder ook nog een paars draadje los te bengelen ... Dit is AUX2.

Ik ken de printplaatsituatie van de reeks 51 niet, maar je zou één kant gewoon kunnen laten zoals het is (wit/geel),
de lampen aan de andere kant zou je kunnen onderbreken en de niet gebruikte uitgangen hierop aansluiten (groen/paars).   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


bellejt

gewoon de rode lichten loskoppelen en aasluiten op aux 1 en aux 2 .Dan programmeren met programmer naar een functietoets en klaar is kees.Makkelijker kan niet.Vergeet eventueel niet de benodigde weertsnadjes ls je de rode leds loskoppelt.

reeves

Je kan ook de witte loskoppelen en deze aan de twee aux'en hangen, kan je rijden met dubbel wit(rangeren) en via de gewone lichtfunctie kan je de rode nog steeds bedienen, vb twee loks in dubbeltractie waarbij lok twee enkel de rode lichten branden

Groet Tom