Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

SPOORKEUZE: fleischmann profi of trix C?

Gestart door ThierryDS, 21 oktober 2014, 15:45:37 PM

ThierryDS

Beste leden,
Ik ben 5 jaar weggeweest uit de modeltreinhobby.  De microbe is echter wel nog blijven hangen blijkbaar want ik ben sinds augustus opnieuw aan het starten.  Ik doe DCC 2-rail.  Vroeger gebruikte ik trix C-rails maar ik vind de mogelijkheden nogal beperkt.  Ik twijfel eraan om naar fleischmann profi te gaan maar die hebben nog de code 100 profielen.  Wat het betreft het uitzicht vind ik fleischmann profi ook mooi.

Kan iemand me zeggen of die code 100 sporen ook goed zijn voor het moderne, hedendaagse materiaal van de verschillende fabricanten? Heeft iemand ervaring met fleischmann profi?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten
Thierry

Rangeerduivel

Geen ervaring met profi,
maar van horen zeggen;
Ze zijn zeker goed.
Wat de code100 betreft,
daar kan je met alles op rijden,ook met pizzamessen...
Hoe lager de rail,hoe meer je risico loopt dat de iets oudere wielen de dwarsliggers gaan raken.
Ze gaan daarom niet direkt ontsporen,maar het geeft een vervelend,ratelend geluid.

Hangt af van wat je van je baan verlangt,
moet ze er 100% 'echt' uitzien,of ben je een veelrijder....

;)

Klaas Zondervan

Als je geen overmaatse flenzen hebt zou je kunnen overwegen om een lager railprofiel te kiezen. B.v. code 83 of 75.
Verder zou ik adviseren om een spoortype te kiezen zonder aangebouwd ballastbed, en zoveel mogelijk te werken met flexibele sporen. Dan ben je veel vrijer in het sporenverloop, en niet gebonden aan het starre stramien van een fabrikant.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 oktober 2014, 16:34:01 PM
Als je geen overmaatse flenzen hebt zou je kunnen overwegen om een lager railprofiel te kiezen. B.v. code 83 of 75.
Verder zou ik adviseren om een spoortype te kiezen zonder aangebouwd ballastbed, en zoveel mogelijk te werken met flexibele sporen. Dan ben je veel vrijer in het sporenverloop, en niet gebonden aan het starre stramien van een fabrikant.

Je kan ze wel kombineren met flex-rails met dezelfde code,
maar dan is de kunst nodig om hetzelfde kleur ballast te realiseren...of toch ongeveer.

;)

ceuleer

Fleischmann heeft ook flex profirails. In't weekend heb ik ze nog vast gehad op de beurs op de stand van CC Rails.

Grz,
Gunter

ThierryDS

Ik heb eerder de voorkeur op toch met bedding te nemen omdat ik niet goed ben in het 'shotteren' van sporen, vandaar. Gunter, ik lees dat jij de sporen nog hebt vastgehad van Fleischmann.  Wat vind jij van het uitzicht ervan?

Klaas Zondervan

Fleischmann Profi rails hebben in mijn ogen een belangrijk nadeel: de bielzen zijn te kort. Dus toch niet zo erg profi.
Maar als je dat niet erg vind is het geen slechte keuze.

ceuleer

Citaat van: ThierryDS op 21 oktober 2014, 16:53:39 PM
Ik heb eerder de voorkeur op toch met bedding te nemen omdat ik niet goed ben in het 'shotteren' van sporen, vandaar. Gunter, ik lees dat jij de sporen nog hebt vastgehad van Fleischmann.  Wat vind jij van het uitzicht ervan?

Ik vindt de rails prachtig, bij mij hoeft het niet 100% hetzelfde uitzicht te hebben zoals in het grootbedrijf, het moet mooi en degelijk zijn.
Ga maar eens kijken naar volgende link, deze baan is van Erwin(Ervin op het forum), dan zie je hoe prachtig ze zijn.
https://www.flickr.com/photos/51065302@N03/with/5915949303/

Grz,
Gunter

ERVIN

Merci voor de link Gunter ( ceuleer). ;) ;D

Ja ik gebruik al vele jaren Fleischmann Profi rails , tot mijn grote tevredenheid , en ja die hebben ook flex-rails , die heel makkelijk te leggen of te buigen zijn.

Voor mij moeten die rails vooral dienen om over te rijden , heel veel rijden zelfs , het uitzicht zou niet correct zijn , kan zijn , maar stoort mij niet. ;)

ThierryDS

Inderdaad, bedankt voor de link.  Ik zit bij de trix c-rails vooral met het probleem dat je heel erg gebonden bent aan wat de fabrikant heeft voorzien.  En alles van de Marklin C-rails zit niet eens in het trix assortiment.  Ik vind de bedding van die C's ook nogal hoog, ondanks dat dit de ware hoogte op schaal zou zijn.  Ik denk, na het zien van de foto's in de link, dat ik eerder naar fleischmann profi neig.

OlivierV

Fleischmann Profi is geen slechte keuze, zeker gezien de verkrijgbaarheid ervan, echter ballasten leer je door te doen. Het resultaat wat je ziet bij ERVIN is profirail die gebalast en geairbrusht is...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

centauri167

De baan van Erwin is inderdaad "het bewijs" dat sporen reeds voorzien van een bedding er super kunnen uitzien.

Ik weet niet dat ik het toen bij men bezoek heb gevraagd, denk dat ik zo schrok van die prachtige baan dat ik het vergeten was, maar ik snap eigenlijk niet dat Erwin eigenlijk voor rails met balast heeft gekozen als je ziet hoeveel werk hij er nog ingestoken heeft ...
Alvast, het resultaat mag er zijn, Erwin zou makkelijk toegangsgeld kunnen vragen voor die baan en dan zou het nog drummen zijn, hoop dat ik ze in de toekomst nog eens kan aanschouwen, zal ondertussen nog veel veranderd zijn, toch zeker als ik de foto's bekijk.

OlivierV

Denk dat Erwin ooit met een startset van fleischmann is begonnen waar zijn twin-center in zat ... Afgezien van het feit dat de bielsen te kort zijn zijn dat wel heel goede en vrij mooie rails.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Bij een kleine uitbreiding onlangs heb ik ook met Profi-sporen gewerkt.
Had ik ze maar gekend toen ik ooit begon,er zou niets anders gekomen zijn.
Gemakkelijk te plaatsen,goede geometrie en een mooi uitzicht.
Ik kan het nu niet meer over mijn hart krijgen om mijn geballasterde Piko sporen uit te breken,ik zou teveeel schade hebben door de verlijming en ze daardoor onverkoopbaar maken.
En om ze in de prullenmand te smijten is het aantal(lees kostprijs) te hoog. :(

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 03 november 2014, 09:51:04 AM
Bij een kleine uitbreiding onlangs heb ik ook met Profi-sporen gewerkt.
Had ik ze maar gekend toen ik ooit begon,er zou niets anders gekomen zijn.
Gemakkelijk te plaatsen,goede geometrie en een mooi uitzicht.
Ik kan het nu niet meer over mijn hart krijgen om mijn geballasterde Piko sporen uit te breken,ik zou teveeel schade hebben door de verlijming en ze daardoor onverkoopbaar maken.
En om ze in de prullenmand te smijten is het aantal(lees kostprijs) te hoog. :(

;)

Nochtans niet moeilijk, en die flexen zijn er goed uitgekomen. Toch goed genoeg om nog te gebruiken in niet zichtbare dezelen/schaduwsecties (is code 100 ipv code 83, dus die horen sowieso al niet thuis in het zichtbare gedeelte).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan