KM1 : G10 verkrijgbaar.

Gestart door eve, 15 oktober 2014, 09:00:13 AM


Metpetergaathetbeter

fraaie wagon, stond er een op de openbedrijfdag Infrabel uitgestald in onze club  !


Groeten Peter ;)

PS leuke prijs als je er een treintje van samenspaart ! :-\ ;D

Arnold S1

Hallo Erik,

Bedoel je nu dat de G10's in de Pruisische en Beierse uitvoeringen van KM1 weer leverbaar zijn met de correcte staande staalprofielen aan de kopwanden?
Ik had ze ook besteld en ze zijn inmiddels al twee maanden bij mij in huis. Andreas Krug van KM1 ontdekte dat alle uitvoeringen van zijn G10 waren voorzien van gedraaide kopwandprofielen. Dat was niet de bedoeling bij de zogenoemde 'Länderbahn'-uitvoering, want daar horen de staalprofielen met de rug plat tegen het hout aan gemonteerd te zijn. Sindsdien is de uitlevering van deze uitvoering van de KM1 G10 gestaakt totdat er een oplossing voor was.
Dus Erik, weet U dan meer?

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

eve

Dag Arnold,

Neen ik weet niets meer. Afgaande op een bericht in Spur1info waarin gemeld werd dat de G10 leverbaar was (is) ben ik gaan kijken op de duitse site van KM1. Daar staan ze idd als leverbaar maar zonder details. Tegenwoordig moet je betalen om "premium"info te krijgen opdat kanaal... >:(
Misschien even een mailtje doen naar de importeur/verdeler met de vraag?

Met vriendelijke groeten,
Erik



Kees-Jan

Ik las Erik. Gek is het eigenlijk niet dat je betaald voor info. Msm zou digitaal leesbaar toch ook niet gratis zijn. De uitlevering van deze mooie wagen geeft mij weer ruimte om de zaag in een marklin te zetten. Heb er al iets leuks mee voor...... Servo, ketelwagen.....

loco

Arnold

De aankondiging op spur1info betreft nog steeds de eerste levering van de G10.
Mijn 3 wagens, die reeds enkele maanden geleden geleverd zijn, zijn  in tijdperk III. Deze kopprofielen staan niet met de rug tegen de kopwand.
Voor mij is dit geen probleem. In België hebben ze door de verbouwingen die ze hebben ondergaan verschillende soorten kopprofielen gekregen. Er zijn er zelfs bij met een L-profiel. Maar er zijn nog andere verschillende met de Duitse versies. Dus ik heb ook nog werk te doen als ik een Belgische variant wil maken.
Ik ben wel eens benieuwd of er een aangepaste versie gaat komen voor de Länderbahn.

Peter

Arnold S1

Hallo Peter,

Ikzelf heb de Reichsbahnversies. Er was wel wat typisch aan de hand: De ongeremde G10 DRG tijdperk II van KM1 is eigenlijk een duidelijke vroegere versie (IIa) dan de geremde versie duidelijk een late Reichsbahn-uitvoering (IIb tot IIc). Zo heeft de ongeremde versie spaakwielen, geen zgn. 'Endfeldverstärkung" (stalen schoor aan zijkant bij de uiteinden) en het opschrift Cassel met een 'C' zoals de plaatsnaam Kassel werd gespeld voor 1928. De staande profielen aan de kopwand zijn bij beide modellen ook gedraaid wat naar mijn inziens niet juist is, maar je kan niet alles perfect hebben  ;)

Mijn plan is om de staande profielen aan zowel de geremde als de ongeremde G10 te wijzigen in platte. Ook de verstevigingsschoren van de geremde G10 in DRG-uitvoering is voor mijn toepassing (1923-1928) onjuist en ik wil ze eigenlijk verwijderen als dat op een nette manier zou kunnen.

De profielen op de kopwanden kunnen eenvoudig worden vervangen. Deze zitten met een minimale hoeveelheid lijm met drie nokjes in gaatjes in 't huis gestoken. Op dezelfde plek komen nu liggende profielen. Hoe ik dat bedacht heb en uitvoeren zal vertel ik later als ik de nieuwe profieltjes in huis heb.
8)

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

Peter

Ik heb vandaag de nieuwe MIBA ontvangen en daarin staat een uitgebreide test/beschrijving van dit model.
Alleen staat er rechts onderaan een lijstje van de verschillende modellen die ze brengen met hun prijs, en bij een paar staat de vermelding "Ausverkauft"
Dat betekend volgens mij dat er veel vraag naar is en dat je dus snel moet zijn, wil je een of meerdere modellen hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter

Arnold S1

Hallo Peter,

Allereerst als men dit model graag had willen hebben, dan had men dat al ver van tevoren kunnen bestellen bij KM1. Niettemin zijn veel versies van deze wagons nog steeds verkrijgbaar bij KM1. De modellen die eventueel niet meer verkrijgbaar zijn, kunnen misschien nog op voorraad zijn bij andere leveranciers.
Zo zijn bijvoorbeeld schijnbaar alle G10 modellen in DRG-uitvoering uitverkocht bij KM1 zelf, maar heeft Spur-1.at deze uitvoeringen kennelijk nog wel op voorraad. Verder zou men kunnen kijken bij Modellbahn Seyfried.
Kortom, als je als liefhebber dit model echt in een bepaalde uitvoering zou willen hebben moet men toch wel even doorzoeken op 't internet...

Ondanks de genoemde foutjes, vind ik dit model van KM1 zeer geslaagd. Ik ben er zeker van dat ik er nog jaren plezier van kan hebben.

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

loco

Arnold

Bedankt voor je toelichting.
De KM1 is zeker geslaagd. Ik heb ook enkele Märklin's en die zijn duidelijk van een andere orde.
Ik hoop dat KM1 geen slachtoffer wordt van zijn eigen succes en daardoor steeds meer en meer kleine steekjes laat vallen. Dat zou jammer zijn.
Van een fabrikant mag je toch verwachten dat zij zichzelf goed documenteren vóór ze een model uitbrengen. Ik weet dat dit niet altijd gemakkelijk is.

Tot de volgende keer.

Peter


Arnold S1

#11
Hallo spoor 1 liefhebbers,

Ik vroeg me zo af of er nog meer mensen zijn die één of meer wagonmodellen van het type G10 van KM1 gekocht hebben (of ben ik de enige...).
Hoe dan ook: de profieltjes voor de kopwanden komen er aan. Zoals de website van Spur 1 Info al berichtte komen deze profielen uit Groot-Brittannië en de tip daartoe uit Nederland. Tja, drie maal raden wie dat geweest zou kunnen zijn...  ::)
De profieltjes komen per paar voor een kopwand, voor een wagon zijn twee paar benodigd. De prijs wordt £5,-- per paar (ongeveer €6,25) exclusief verpakking en verzendkosten, maar wel inclusief de voor GB geldende 20% BTW.
Deze profielen zijn met behulp van een 3D-printer gefabriceerd in doorschijnend acryl-kunststof en worden door de leverancier met een dunne laag primer bespoten om de verouderende invloed van ultraviolet licht op het kunststof teniet te doen.

Helaas heeft Andreas Krug, eigenaar van KM1, in een reactie op het artikel dat Friedhelm Weidelich op zijn site schreef over dit item nogal netelig gereageerd, dat is spijtig. Het is namelijk zo dat KM1 uitsluitend klanten in bezit van de goederenwagons in de zogenoemde 'Länderbahn'-versies tegemoet komt door de onjuiste profielen op deze wagonmodellen te vervangen.
De heer Weidelich, ik en nog vele anderen zijn van mening dat ook de latere versies nog steeds rondreden met de kopwandprofielen plat tegen het houtwerk. Voorts blijkt uit een reactie van de heer Weidelich, tussen de regels doorgelezen, dat Andreas Krug belangrijke mededelingen met betrekking tot producten van KM1 de spoor 1 nieuwspagina 'Spur 1 Info' niet informeert. Erg betreurenswaardig allemaal.

Eind deze week wordt begonnen met het printen van de profieltjes en ik hoop ze daarna vlot in huis te hebben.
Ik houd jullie op de hoogte!

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

loco

Neen Arnold, je bent niet de enige. Ik heb er vier rondrijden samen met de Märklinvariant
In België hebben nagenoeg alle varianten gereden. Kort na hun aankomst na WO1 werden ze geleidelijk alle groen geschilderd. Dit was de standaardkleur voor het Belgisch wagenpark. In de jaren 1930 werden ze voor de eerste keer verbouwd. Na WOII kregen de meeste nog een aanpassing in functie van een eventueel groot onderhoud. Dit was noodzakelijk wegens groot gebrek aan degelijke goederenwagens. Na 1955-1956 werden ze roodbruin geschilderd en kregen ze een nieuw nummer. Het is tijdens deze onderhoudsbeurten dat ook andere aanpassingen zoals de kopprofielen werden aangepast.
Over Andreas Krug hebben we allemaal onze mening. De klant komt vaak niet op de eerste plaats.
Mijn wagens zullen allemaal verbelgist worden op uitzondering van de ventilatieroosters. Voor mij moet de wagen ook niet 100 % correct zijn. 99% is ook goed. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de profieltjes en ook naar de manier waarop je ze gaat monteren. Ik heb dit zelf nog niet bekeken.
groetjes
Peter

Arnold S1

Ah, gelukkig maar Peter,

Ik ben heel benieuwd naar jouw voorgenomen modificaties om de G10 van KM1 op een Belgische wagon te laten lijken.
De eerste wijziging die ik heb doorgevoerd is het wijzigen van de koppeling: de enkelvoudige schroefkoppeling heb ik vervangen door een schroefkoppelingen met dubbele haak. Straks als de profieltjes binnen zijn is dat het volgende. De huidige profielen zijn met drie nokjes en minimale hoeveelheid lijm aangebracht in de daarvoor bestemde gaatjes. Met een scalpel zijn deze profielen voorzichtig te verwijderen. Mocht er nu een nokje afbreken en in het gat blijven zitten dan kan deze worden uitgeboord met een boortje van 2,8mm.
Peter, ik geef je hierbij een bijzondere en exclusieve voorschouw:



Verder wil ik bij de geremde versie de zogenoemde 'Endfeldverstärkung' verwijderen. (Dat zijn die schoorprofielen aan de hoeken)
De G10 van KM1 is een schitterend model, maar het dak is wel wat saai. Die vind ik te glad, dus daar denk ik straks met opgelijmde papieren tissue wat echte structuur aan te kunnen brengen.
Misschien is het model nog op te leuken met beweegbare vrachtbriefhouders van Asoa...



Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

loco

Arnold
Bedankt voor de mooie afbeeldingen en de tip van de vrachtbrief.
Ik vrees dat ik mijn voornemens tegen volgend jaar (Aalst of elders) ga (moeten) waarmaken.
Ik ga alvast mijn foto's eens rustig bestuderen van de Belgische G10's
De foto's zijn alle zwart/wit en daarop zijn de details niet steeds even duidelijk waar te nemen

peter