Terug beginnen

Gestart door Baureihe 68, 02 oktober 2014, 19:45:50 PM

Rangeerduivel

De aankoopprijs van de getoonde sets ligt redelijk hoog...
Maar om op jouw vraag te antwoorden,
Er zit een Multimaus in,en daarmee heb je meteen een besturingsysteem in handen waar je een zelfs grote modelbaan kan mee besturen,met ontelbare loc's en alle toeters en bellen(uitgezonderd 3rail!)
Dus ik zou zeggen ;ga er voor maar zoek een goedkopere handelaar...

http://www.roco.cc/de/product/228260-0-0-4-1-0-0-001001/products.html

;)

ceuleer

Een grote modelbaan besturen zou ik niet direct zeggen Rudy, als je de foto bekijkt zit er geen zware transfo bij, ik denk dat je niet veel locomotieven tegelijk kan laten rijden met deze set.


centauri167

Je kan er toch makkelijk enkele locomotieven tegelijkertijd mee aandrijven. Als je het manueel wil houden, het rijden, is dat dus geen enkel probleem. Anders kan je er nog altijd een versterker bijsteken.

Rangeerduivel

Tja Gunter,
Ik doelde meer op de MM op zich,rijden,programmeren(CV's),wissels bedienen e.d.
De trafo is een 36VA,en die heb ik zelf ook,en om mijn baan te besturen(die heb je trouwens al gezien) is die zeker zwaar genoeg,hij doet het bij mij voortreffelijk.
Indien men er toch meer zou van verlangen kan men die trafo gerust vervangen door een zwaarder type,en dat zou nu toch een niet zo grote meerkost zijn.

;)

ceuleer

Ja Rudy, dat is waar, bij u werkt het perfect.
Ik was aan't denken, hoe groot wil hij zijn baan maken, hoeveel locomotieven moeten er tegelijk kunnen rijden ?
Zo een 36 VA transfo, hoeveel treinen kan je er eigenlijk tegelijk mee laten rijden, heeft iemand dat al getest ?
Een loksound gaat ook meer stroom verbruiken dan een lokpilot.
Ik heb met mijn ecos 2 eens 10 locomotieven met loksound tegelijk laten rijden, dat is dus mogelijk, misschien gaat het met 15 of 20 ook nog.
Bij de ecos is de uitgangsspanning regelbaar en staat bij mij op 18 V, de uitgangsstroom zit dan volgens de handleiding tussen de 4A en 5A.
Ik heb geen idee hoe sterk een transfo van 36 VA is.
Iemand een idee ?

SuSke

36 VA / 18 V = 2A ---> dus 2 à 3 treinen op vol vermogen

Als je dus die 4 à 5A wil bereiken moet je een "zwaardere" transfo hebben, bv een 75VA
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Ik denk niet dat je het zo simpel mag uitrekenen Frans. We zitten met digitaal, en er gebeurt heel wat met die voltjes vooraleer ze aan de loc worden aangeboden! Er is verlies door al die omzettingen, maar ook winst door de motorsturing (hoe heet dat weer? Iets met PM)  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 11 december 2014, 16:34:26 PM
36 VA / 18 V = 2A ---> dus 2 à 3 treinen op vol vermogen

Als je dus die 4 à 5A wil bereiken moet je een "zwaardere" transfo hebben, bv een 75VA

Op mijn baan rijden inderdaad maar 2 treinen tegelijkertijd(soms met sound aan),één in elke richting.
Daarbij staan er verschillende treinen met verlichting aan in wachtstand,seinverlichting,en de MM staat uiteraard ook onder stroom,dus verbruikt een beetje.
Daartussen wordt al eens met een andere loc(bvb2 gekoppelde HLR77 met sound) gemaneuvreerd.
Dit alles wordt door de 36VA-trafo zonder problemen gevoed.
Onnodig te zeggen dat de meeste verlichting(en) met led's zijn,dus verwaarloosbaar verbruik volgens mij.
Ik rij volledig handmatig,en meerdere loc's gelijktijdig laten rijden vormt een te groot risico op botsingen...

;)

OlivierV

Ge kunt ook uw baan in secties opdelen en met boosters werken. Boosters worden dan verbonden met de hoofdcentrale, maar elke booster neemt een stuk van de baan voor zijn rekening.

Als ik dan bv kijk naar de baan van Erwin, die heeft een booster of 4 voor zijn gehele baan ;)

Groet,
Olivier

PS: de mm op zich is geen slecht begin, ik gebruik die zelf ook maar dan met een transfo van 50VA.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Als je wissels en verlichting op een andere transfo plaatst dan kan je met zo'n 36VA toch al een stuk verder...

Een stilstaande loc heeft enkel een beetje verlichting en de decoder dat verbruikt... veel zal dit niet bedragen...
En om meer dan 3/4 locs ter zelfde tijd te laten rijden mag je al een mooie baan hebben (ben je geen starter meer).
Daarbij rijden de locs niet op vol vermogen, dus die halen het max vermogen ook niet...

Je kan dus mooi starten met een 36VA

Klaas Zondervan

Citaat van: philippe_007 op 12 december 2014, 12:25:37 PM
.....en de decoder dat verbruikt... veel zal dit niet bedragen...
De decoder zelf verbruikt bijna niks. Bij ons op de analoge baan rijden wel eens locs met decoder. Die trekken in rust zo weinig dat ze door de stroomdetectie niet worden gezien. Dat is dus minder dan 1mA.

Baureihe 68

Bedankt voor jullie reacties !

En om op jullie vragen te antwoorden, het wordt zeker geen grote treinbaan en waarschijnlijk zullen er daardoor ook maar 2 locs maximaal aan het rijden zijn.
Met andere woorden mag dat, op basis van jullie reacties, geen probleem vormen voor de hardware van zulk een starterset.   

Dus nu op zoek naar eentje, liefst met stoomlocomotief (zelfs indien geen tijdperk II, kan ik deze misschien "omvormen" naar dat tijdperk) en zo weinig mogelijk rails, aangezien ik er toch niets mee ben. Ik veronderstel trouwens dat Tillig een aansluitrail die bij deze transfo past?

Vriendelijke groeten,

Gert

Rangeerduivel

Citaat van: Baureihe 68 op 12 december 2014, 20:46:08 PM
Ik veronderstel trouwens dat Tillig een aansluitrail die bij deze transfo past?

Waarschijnlijk wel,maar dat is geen must,je soldeert gewoon de draden aan 2 raillassen en weg ben je

Let wel,gewoon aansluiten,geen ontstoorder(of hoe noem je zo'n ding?)tussen de 2  aansluitpunten bij digitaal!

Aangeraden is een ringleiding te voorzien,zodat je jouw baan op meerdere plaatsen van stroom kan voorzien
Raillassen bieden niet altijd 100% stroomdoorvoer

;)

philippe_007

Dag Gert,
Als je vandaag naar Houten gaat dan zal je zeker uw grief vinden voor een mooi prijsje :-)


Gerolf

Citaat van: Rangeerduivel op 12 december 2014, 23:12:01 PM
Waarschijnlijk wel,maar dat is geen must,je soldeert gewoon de draden aan 2 raillassen en weg ben je

Beter aan de rail zelf solderen: dan hoef je niet te rekenen op het contact tussen raillas en rail ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw