Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

3D-printed "Preiserkes"

Gestart door marc goovaerts, 01 oktober 2014, 11:42:11 AM

marc goovaerts

A dream comes true...
Toen ik jaren geleden 3D-printing begon te bestuderen, was mijn spontane reactie dat we nu zelf onze 'Preiserkes' zouden kunnen ontwerpen.
Maar prijs, resolutie, vaardigheid met software...

Toch is er blijkbaar iemand in geslaagd om dit te doen, zelfs in N, zonder het 'poppetjes-effect' dat je bij de meeste keinseriefabrikanten tegenkomt.



Een deel van een set CIWL-personeel van 30 stuks die voor zo'n 16 euro verkocht worden. Ze bestaan ook voor HO, maar dan voor zo'n 28,5 euro. En voor N is er ook een set wielrenners.
Te vinden op: http://www.shapeways.com/shops/panzervstanks?section=Figures&s=0

Maar of we ooit genoeg de 3D-software zullen beheersen om dit soort figuren zelf te kunnen ontwerpen is wel zeer de vraag !

Thommy

wss eerder naar autodesk maya gaan... OF via hun 3D foto-programma (foto's maken van object en dit wordt dan omgezet naar een 3D tekening).

nu, grootste kans met Maya, software om bv. figuren te tekenen voor spellen.
Greetz

Thommy

Geert

Als je weet welke evolutie gewone printers hebben gemaakt de laatste jaren. Van matrix printers in zwart, met lage resolutie en zeer trage printsnelheid. Naar de huidige inkjet- en laserprinters in hoge resolutie en met meerdere kleuren en zeer snel.

Als je weet welke evolutie de scanners gemaakt hebben, van handscanners die je zelf moest voortbewegen tot de huidige snelle automatische hoge resolutie scanners.   

Als je weet dat de huidige printers ook een scanner heeft ingebouwd.

Als je weet dat je deze laatste voor 100€ al kunt aanschaffen.

Dan weet ik bijna zeker dat er over enkele jaren al 3D printers met ingebouwde scanner in hoge resolutie met meerdere kleuren zeer betaalbaar gaan worden....


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

marc goovaerts

Nu, voor bv laserprinters vind ik dat de evolutie qua resolutie de laatste jaren toch wel wat stil staat.
Voor N-beschriftingen zou het voor mij nog een klets scherper mogen.

janieburton

Citaat van: marc goovaerts op 01 oktober 2014, 11:42:11 AM
A dream comes true...
Toen ik jaren geleden 3D-printing begon te bestuderen, was mijn spontane reactie dat we nu zelf onze 'Preiserkes' zouden kunnen ontwerpen.
Maar prijs, resolutie, vaardigheid met software...

Toch is er blijkbaar iemand in geslaagd om dit te doen, zelfs in N, zonder het 'poppetjes-effect' dat je bij de meeste keinseriefabrikanten tegenkomt.



Een deel van een set CIWL-personeel van 30 stuks die voor zo'n 16 euro verkocht worden. Ze bestaan ook voor HO, maar dan voor zo'n 28,5 euro. En voor N is er ook een set wielrenners.
Te vinden op: http://www.shapeways.com/shops/panzervstanks?section=Figures&s=0

Maar of we ooit genoeg de 3D-software zullen beheersen om dit soort figuren zelf te kunnen ontwerpen is wel zeer de vraag !

Mooi!