Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

digirails servodecoder

Gestart door bruureke, 30 september 2014, 11:32:18 AM

bruureke

Hallo,

Ik ben aan het verzinnen om de wissels in het zichtbare deel van mijn toekomstige baan te voorzien van servo bedieningen, mooier verloop en geen miserie met defecte spoelen.  De baan wordt uitgevoerd in K rails en  heb al verschillende mogelijkheden gezien maar nu vond ik op de site van digirails een setje bestaande uit een servodecoder en 4 Servo's voor net geen 50 euro, ik vermoed dat dit geen slechte producten zijn? Of kan het nog goedkoper met zelfsoldeer printjes en servo's apart. iemand al ervaring met dit merk?

dirver

Maarten,

Hier een wel heel goedkope oplossing:
http://usuaris.tinet.cat/fmco/download/4servo_manual_v2.pdf

Geert is bezig hier een 2x drukknop, 2x servo variant op te programmeren.
Zodoende kan je ook nog handmatig schakelen.

Greets,
Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!

B_Modelbouw

Een alternatief al je 't zelf wil opbouwen is mogelijk ook dit;

http://www.miniatuura.nl/miniatuura/?page_id=574
en zoek even op SERVO TINY.

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


bruureke

Allebei alvast bedankt, ja dit zou toch een pak minder moeten kosten, alhoewel ik nog niet veel zelfbouw elektronica heb gedaan zou ik me er nog wel aan wagen, eens op het gemak bekijken, nog gebruikers van dit soort decoders?

B_Modelbouw

Zelf heb ik slechte ervaringen met de Servo decoders van Uhlenbrock ... Na een tijdje een enorme stank, bleek dat de condensator op de print geëxplodeerd was,
andere gelijkaardige modellen vertoonde een bult waar zich de condensator bevindt, bijgevolg vervangen door ofwel zelfbouw (Tiny) of deze van Digirails.

Deze laatste heeft het voordeel dat je niet enkel vier servo's kan bedienen maar ook vier uitgangen kan schakelen.   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


dani

#5
met een Atmel 328, of een "kleine" goedkope PIC µC,  een gaatjesprintje en 4 goedkope 5g servootjes kan je volgens mij zo iets maken voor max 25 euro.

Maar naarmate de kwaliteit van de servo's beter moet eijn, gaat de prijs wel navenant omhoog !

kwaliteit kost geld, mensen....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bruureke

Ja die van digirails spreken me wel aan, heb nu al wel heel wat artikels gelezen van zelfbouw en ik zou met het breadboard dat ik nog heb liggen en de componenten die je terug vindt op schema's wel zelf iets kunnen bouwen als test, ik weet alleen niet of het programmeren in DCC dan al mogelijk zou zijn? het bovengenoemd schema van usuaris lijkt me te doen maar ik zie ook dingen die Geert al heeft gepost die heel interessant zijn, vele mogelijkheden dus dat zal weer zoeken worden.