Led verlichting koersborden M6 rijtuigen LS Models

Gestart door trainboattools, 26 september 2014, 22:13:27 PM

trainboattools

Hallo iedereen,

Ik vroeg mij af of iemand van jullie ervaring heeft met het flauw beginnen branden van de led koersbordverlichting van een set M6 rijtuigen van LS Models.
Betreft de set 43011, enkele weken ging het prima maar dan begonnen ze in intensiteit te minderen.

Thx voor de feedback..
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

ERVIN

Ja dat probleem heb ik hier ook , is te wijten aan de wielen die vuil geworden zijn.

trainboattools

gek dat de set met de stuurstandwagen dit probleem niet heeft, deze set is wel later uitgeleverd geworden, hebben altijd samen rondgereden.
de set 43011 heeft bij mij braaf in vitrine gestaan. (zoals helaas veel van het rollend materieel bij mij  :'()
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

eve

Worden die LED's geschakeld via een functiedecoder of hangen die gewoon aan de railspanning ?

Erik

ward

Bij het AC model kan je ze allesinds niet schakelen, van zodra er spanning op de rails komt gaan ze branden.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

trainboattools

idd branden altijd mee, als de volledige treinopstelling een langere tijd niet rijd gaat deze bij mij naar de opstelsporen die in verschillende blokken stroomloos kunnen gemaakt worden.
Hetzelfde verhaal voor de treinen met rijtuigen die geen afschakelbare interieurverlichting hebben.

De ene set van M6 rijtuigen heeft wel dit probleem de andere niet, vreemd hé
Als ik die problemen ervaar zullen er onder jullie ook wel lotgenoten zijn.

De desbetreffende set is trouwens voor de tweede maal in herstelling, eerste keer 12 weken weg en niet hersteld en nu sinds 4 mei weg voor herstelling en nog steeds niet terug.   Leve de afterservice van dealer en fabrikant!!!
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

B_Modelbouw

Zowel bij het AC als DC model neemt deze rechtstreeks voeding van de rails.

Schakelbaar kun je ze maken door ev. een decoder in te bouwen (in de toiletruimte),
of wachten (lang wachten) tot LS Models met de lichtset voor deze M6-rijtuigen uitkomt.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


trainboattools

Heb idd nog wel de intentie om led strips van ESU of KUEHN in te bouwen en de koersbordverlichting schakelbaar te maken, maar momenteel laat het budget dit nog niet toe.
Zal er onmiskenbaar knap uitzien met binnenverlichting.
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

itchy

Citaat van: trainboattools op 27 september 2014, 20:16:05 PM
Heb idd nog wel de intentie om led strips van ESU of KUEHN in te bouwen en de koersbordverlichting schakelbaar te maken, maar momenteel laat het budget dit nog niet toe.
Zal er onmiskenbaar knap uitzien met binnenverlichting.
de stripjes van KUEHN kosten zo'n 18 euro en bevatten een decoder (waar je ook nog sluitverlichting aan kan hangen bvb) maar ja voor een dubbeldekker maakt dat al 36 euro per rijtuig... reken maar uit een heel stammetje
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

trainboattools

Weet het maar heb ze al toegepast in de I2 rijtuigen van LSM en de M4 rijtuigset van marklin, deze hebben dan ineens stuurstandverlichting en knipperende binnenverlichting, net echt, leuke dingen toch van Kuehn :)
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

trainboattools

Voor even terug te komen op de flauw brandende koersbordverlichting, na telefonisch contact met de mensen van LSM hebben ze nieuwe PCB led's opgestuurd.
Deze heb ik zorgvuldig gemonteerd in de rijtuigen echter zonder succes, de hele boel brand nog even flauw.
Dan met een multimeter de weerstand gemeten van de stroombanen van wielen tot PCB aansluiting, zowel voor de getroffen rijtuigen als voor de wel perfect werkende en ik heb enkel een verschil bij de uitgangsspanning aan de PCB zelf.
Dus we mogen stellen dat het probleem niet bij de ledjes ligt maar wel aan print die het geheel van stroom voorziet.
Nu is het geweldige dat het bovenste deel van het zitcompartiment "verlijmd" is aan het onderste en je nooit aan de print aangeraakt zonder de boel te verkl**ten!  Hebben de chinezekes weer kunstig gedaan!
Zal mijn oor nog wel eens opsteken bij LSM, maar mochten jullie een oplossing hebben zou dit uiteraard superfijn zijn.

Yf
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

bellejt

zitten daaar geen weerstandjes op ? Mss deze eens meten bij de verschillende rijtuigen.Als er verschil is in waarde heb je meteen de oplossing : over de hoogste waarde een weerstandje parallel zetten.

trainboattools

Hallo beste medespoorders, na veel soldeerwerk en meetwerk met de multimeter ben ik eindelijk achter de oorzaak gekomen van de flauw brandende LED koersbordverlichting van de LS Models M6 rijtuigen.
Het probleem situeert zich niet bij de LED PCB noch bij de voedingsplatine in het rijtuig maar bij de kunstof lichtgeleider de het licht van de drie ledjes als ware weerkaatst door het venstertje van het rijtuig.
Hier zijn door de verschillende rijtuigen heen donkere en heldere kunstof lichtgeleiders gebruikt.
De heldere zorgen voor het mooiste effect de donkere voor het "flauw branden"

Ik had graag foto's willen posten maar dit lukt me niet om een of andere redenen, zijn nochtans gecomprimeerde files.
Maar hulp in onderweg!

Yf
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

trainboattools

Met de foto's ben ik blijkbaar nog niet aan de nieuwe aardappelen!!
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

doomslu

Citaat van: trainboattools op 02 november 2014, 22:13:56 PM
Met de foto's ben ik blijkbaar nog niet aan de nieuwe aardappelen!!
Heb je de instructies gevolgd? http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17841.0.html
Moeilijk is het niet. Tussen de IMG-tags zet je het adres van de foto op het internet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *