Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Verandering schaduwstation in Wijnegem

Gestart door jb, 22 september 2014, 16:38:57 PM

jb

Daar er steeds meer materiaal op de baan komt, de slepen langer worden en de ruimte alsmaar lijkt te krimpen, ben ik een beetje aan het brainstormen waar ik deze allemaal ga laten zonder al te veel nieuwe rails, wissels te moeten aanschaffen.
Boven op de omloop is geen plaats meer om veranderingen aan te brengen, dan maar het schaduwstation onder handen nemen.
Ik zou ook men auto buiten kunnen laten staan waardoor ik ineens 5 meter win......maar dat kan ik nog niet over men hart krijgen, misschien als de wagen wat ouder is  ::) ::) ::)  Dus voor nu houden we het maar bij het verleggen van wissels en rails.

Op dit moment ziet het schaduw station er zo uit dat er vier staan plaatsen zijn en één spoor waar het doorgaand verkeer over rijdt. De vier staanplaatsen zijn dan ook niet zo lang, een loc met drie rijtuigen er achter kan er net op, maar dan moet ik al goed mikken zodat de andere locs de achterkant van de sleep niet raakt, of vooraan de locs elkaar raken. Er wordt ook steeds in dezelfde rijrichting gereden, komende van de helix naar staanplaats. Daarna aan het einde van de tafel rond, voorbij het programmeerspoor en zo weer de helix op.





Gratis programma van internet gehaald om de lange saaie nachten mee te vullen....
leuke dingen voor de mens



Na wat knippen en plakken ben ik op het volgende uit gekomen,
Ok zo zouden de locs met hun sleep achteruit terug op de omloop moeten gereden worden, maar er zijn wel vier staanplaatsen die een stuk langer  geworden zijn en twee extra kleinere. Het is natuurlijk veel leuker, makkelijker en mooier dat ze gewoon van hun plaats rechtdoor kunnen vertrekken.....maar dat is iets voor in de toekomst dan  (y)



Vannacht nog een beetje puzzelen en eens kijken of ik nog ergens wat wissels tussen gepropt krijg zodat er van rijrichting verandert kan worden ofzo.....

Kautenbach

hoi Jorg,

Ik zou toch overwegen de auto buiten te parkeren, kun je ook een grotere bovenbouw maken ;D ;)

zorg voor doorgaande sporen, dus de bovenste oplossing, wellicht beginnen met 1e wissels al in de boog te leggen, verder misschien toevoegen kopsporen op elke hoek, kan ook in het bovenste plan, waarvan je dan 1 spoor goed bereikbaar maakt om eenvoudig complete treinen (in transportbakken) te wisselen, alternatief is een hele grote lade maken ipv wisselstraten.
blijft toch altijd weer n puzzel, succes ermee ;)

jb

Bedankt Wim, een grote lade........jij maakt me nog gekker dan dat ik al ben  :D   ben wel is een filmke tegengekomen van zo,n ding, ziet er erg indrukwekkend uit!

OlivierV

Mag ik eens de afmetingen van de beschikbare ruimte voor het schaduwstation, alsook waar de helix precies beneden uitkomt. Dan kan ik eventueel ook wat gaan tekenen. ;)

Trouwens, ik zag in je filmpjes dat je langs de krappe boog stijgt en langs de grote naar beneden komt. Normaal wordt dit omgekeerd gedaan (binnenste boog heeft een hoger stijgingspercentage dan de buitenste en dat is lastiger voor je locs).

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Let op Jorg,
Olivier gaat je straks voorstellen om hetgeen je al hebt aan baan,terug af te breken en helemaal opnieuw te beginnen!!!  :D

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 22 september 2014, 18:27:57 PM
Let op Jorg,
Olivier gaat je straks voorstellen om hetgeen je al hebt aan baan,terug af te breken en helemaal opnieuw te beginnen!!!  :D

;)
Neen, enkel een nuttigere indeling van zijn schaduwstation, tevens heeft hij ook al 2 niveaus, dus dat zit wel al snor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

755philippe

Hallo Jorg,

Even off-topic. Welk programma heb jij gratis van het internet gehaald ? Heb daar ook wel belangstelling voor.
Mvg

755philippe

Bolje

#7
Ik denk Scram. Het is inderdaad SCARM.
Zo te zien aan de 3D beelden.
Vele groeten,
Ronald

jb

Haha Rudy....dat zullen we maar niet doen  ;)  het zal er ooit wel eens van komen natuurlijk.
Olivier, klopt wat je zegt over het spiraal. Zo had ik het nog niet bekeken, de slepen zijn niet zo heel zwaar dus hebben de locs daar geen hinder van, maaaaaar in de toekomst ga ik daar wel rekening mee houden. Bedankt voor de tip  :)
De afmetingen weet ik nu niet direct van buiten, ben ook niet thuis dus kan niet even snel naar beneden lopen en gaan meten. De baan is 3m20 lang en bij de "L" 2m breed ofzo.....maar waar de sporen exact uitkomen na het spiraal???
Het Idee van Wim om de wissels in de bochten te leggen (toch van de twee buitenste sporen) daar voel ik wel iets voor, maar dan moet ik eerst gaan shoppen.
Philippe, het programma is genaamd: SCARM
http://www.scarm.info
Deze kwam ik tegen in een e-boek over modelspoor, en aangezien ik zot zen van gratis ben maar is gaan surfen  ;D

jb

Op papier (digitaal papier) is dit min of meer het beste wat ik uit men potlood kan schudden.



Nu maar hopen dat het plan niet groter getekend is dan de tafel zelf...ach een verandering hier en daar tijdens de aanleg, geen probleem.
De extra wissels zijn vandaag al aangekomen volgens mijn wederhelft, als bewijs kreeg ik een foto van een doos.   ::)
Bedankt voor PB Ervin  ;) dat heeft geholpen in men zoektocht.

mvg


ERVIN

Graag gedaan Maat.  ;)

Succes met je verdere plannen , ik blijf dit hier volgen.

OlivierV

Wat je ook kan doen is eerst je rechte wissels leggen (links is toch een stukje rechtdoor en vervolgens je gebogen wissels erachter, zo zou je je opstellengtes nog ietsje kunnen verlengen. ;)

Probeer toch te zien dat je ongeveer 2m of meer haalt per opstelspoor ... ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

jb

2 meter zou mooi zijn, dat moet wel lukken op een lengte van 3m20.
Die rechte wissel Olivier, bedoel je dan aan buiten of binnenste spoor van spiraal?
Buitenkant liggen nu twee rechte rails,rechte wissel en dan gebogen wissel. Aan de binnenkant zal dit niet mogelijk zijn omdat ik daar met een steun zit van het bovenste niveau (zichtbaar op foto van eerste post).
Mvg

OlivierV

Linderdaad, daar bedoel ik het linkerspoor mee en als je een lengte van 3m20 hebt dan moet 2 meter opstelruimte zeker lukken, trek er ongeveer een meter van af en je wissels zitten al in je bocht, dan moetje toch wel aan 2m kunnen komen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

jb

kzal men tippex en potlood nogs bovenhalen vannacht  ;)