Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belgische Sommerfeldt bovenleiding maken.

Gestart door ERVIN, 21 september 2014, 23:06:50 PM

raf

nee ik denk het niet want uit de tunnel komende is  het rechte stuk  maar een 50 cm en dan heb ik een lange bocht met in de bocht terug een recht stuk van 20 cm
ik zit nu op 3 palen op een trein lengte en dat is te doen dacht ik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf














zoals je kunt zien moeten der in de bochten nog masten bij komen
als ik dan op de rechte stukken de masten verder uit elkaar ga zetten dan gaat het verschil nog meer op vallen

het probleem is dat de baan 40 jaar geleden ontworpen is en dat de tgv lijn er bij gekomen is en eigenlijk er niet bij past
maar omdat ik hem van mijn overleden schoon moeder heb gekregen wil ik hem niet weg doen en heb ik de rails er tussen gewurmd als een apart stuk spoor .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Begrijpelijk.
Als het geheel maar goed smoelt  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: ERVIN op 21 september 2014, 23:06:50 PM


Als er nog bijkomende vragen zijn , stel ze gerust , ik zal indien mogelijk ze proberen te beantwoorden , maar Evan komt hier ook bijna dagelijks langs , en hij kan , uiteraard , nog meer info en tips geven. ;)

Erwin,
Ook ik ben er aan begonnen,maar heb een vraagje;
De ogen voor de hangdraad zijn ook voorzien van een (kunststof) isolator,
deze ogen worden tegen de achterzijde van de overspanningsbalk gesoldeerd,maar hoe vermijd je dan dat de kunststof isolator door de warmte van het solderen naar het plafond van de treinkamer stijgt? :-\

;)

raf

propje watte er rond en dit nat maken wil wel eens helpen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

#50
De bout moet warm genoeg zijn (350 a 400°) zodat je snel te werk kan gaan.  Op die manier moet je de hele constructie niet warmstoken  voor je tin smelt.  Bovendien gebruik je best een vloeimiddel.  Sommerfeld heeft een goed eigen middel, maar het dient wel nadien goed afgewassen te worden.

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

OK,bedankt Evan en Raf,
Als ik beide tips gelijktijdig gebruik moet het zeker lukken!

;)

C.B.

Ja , als je de soldeerolie gebruikt van Sommerfeldt (aanrader) moet je het nabehandelen. Ik gebruik white spirit , als je niks doet gaat het zeker roesten.
Groetjes.
Claudio.

bellejt

ooit al iemand gedacht aan een weerstandsoldeerstation ? Makkelijk te maken en éénmaal je er mee wegbent soldeert dat zeer snel en efficient.

link

loebaske

Meen dat er reeds een handleiding/artikel is verschenen in MSM van Gerolf ontrend weerstandsolderen??


VBS

Misschien nog een leuke aanvulling op het draadje ,
een filmpje hoe een fransman bezig is met de bouw van compound bovenleiding ,als je de masten op vaste afstanden hebt staan ,zeker interessant. Verder zou ik als aanvulling willen geven strek eerst de draden alvorens te gebruiken op de mal zij ze een stuk rechter ,
https://www.youtube.com/watch?v=0YTk7LaKsqc

zie de eerste volgers wel ??!!
succes er mee, Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

loebaske

Mooie bijdrage, mijn mal is uit een alu profiel, in ieder geval zoals aangehaald, eerste de draden rechten en strakker aanspannen, stof tot nadenken en verbeteren..

raf

ik ben dus ook van plan om mijn rijdraad zelf te maken en dacht de draden te spannen met een boormachine
in principe hetzelfde als deze man het deed met die nagels maar ik dan met stokjes (sate prikkers)maar op de koppen wel een nagel of schroefje
dan aan een kant de draden er overheen (2 meter dus 4.20 draad)en aan de andere kant een buisje waar de draad doorgaat en dan in een boorkop spannen en de draden strak draaien
moet geen boormachine zijn kan ook met een stokje door de draden te steken en deze zo strak te draaien
maar ik heb nu weer wat info vergaard want sommige zaken wist ik niet hoe ze te doen en nu weer wel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw