Belgische Sommerfeldt bovenleiding maken.

Gestart door ERVIN, 21 september 2014, 23:06:50 PM

ERVIN

De diesels blijven hier zeker mijn cargo's trekken hoor , hoe meer diesels , hoe beter voor mij , maar we moeten met de tijd mee hé , dus moest er wel bovenleiding komen.  :D

De verf die ik gebruik voor mijn masten is zwart en wit , die ik dan meng tot ik het bevredigend resultaat bekom.

Of mijn hele baan onder draad komt weet ik nog niet , voor de toegang tot het kopstation en het station zelf heb je twee mooie ESU locs. :-[

Gerolf

Mooie foto, Erwin  8)
Een natuurgetrouwe bovenleiding plaatsen is intensief, en niet goedkoop. Maar het loont de moeite  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Misschien een beetje vooruitlopend op de zaken maar waar en wanneer (ik bedoel in groot spoor) worden de spaninrichtingen geplaatst?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

evan

Michael,

Een afrol is gemiddeld een 1,2 Km lang met langs beide kanten een spantoestel.  In het midden van zo een afrol zit een vast punt.  Eigenlijk heb je dus telkens een regelbaar gedeelte van 600 meter dat naar je vast punt toe werkt.

Een vast punt bestaat uit een eenvoudige kabelconstructie tussen hoofddrager en rijdraden.  De rijdraden zijn regelbaar door het spantoestel en de hoofddrager is een vaste ophanging.  Als er dus een strakke verbinding zit tussen die twee, bewegen de rijdraden niet op dat punt.  In model zou dit maar een onbenullig draadje wezen en zelfs te "verwaarlozen".

Een afrol voor een wissel of meerdere wissels is vaak niet langer dan 600 meter dus heb je aan één zijde een spantoestel en aan het andere einde een rechtstreekse verankering op een paal.


Elke paal met vaste verankering of spantoestel heeft één of twee -geel zwart geschilderde-trekstangen.

Groetjes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

B_Modelbouw

In iedere geval een mooi systeem om op één stoel twee uithangers te monteren met recuperatie materiaal,
echter gaat dit niet steeds op voor een bovenleiding boven wissels. En gebeurt het ook vaak dat er twee
stoelen worden gemonteerd boven hetzelfde spoor ... Zie foto van Luc.

Alles hangt af van de positie waar de palen staan en hoe de draden elkaar kruisen of naderen boven de wissel.

Wit-zwarte trekstangen komen ook nog voor   ;)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Rangeerduivel

Citaat van: ERVIN op 26 september 2014, 09:24:18 AM
De diesels blijven hier zeker mijn cargo's trekken hoor , hoe meer diesels , hoe beter voor mij ,......... voor de toegang tot het kopstation en het station zelf heb je twee mooie ESU locs. :-[

Dus heeft het toch vruchten afgeworpen....?

Ben ik blij om!  :D :D

;)

doomslu

Is dit geen ideaal draadje om over bovenleiding te praten?  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Idd. Luc, gooi dat ander maar van het forum, is anders niet overzichtelijk...

raf

hier ga ik dan op inpikken met de bovenleiding voor de tgv lijn op mijn baan

de gebruikte masten gaven een probleem daar er R1 en R3 masten bestaan (dank u evan voor de uitleg)
met de R1 masten zou ik in de problemen komen bij de omhooglopende helling

zoals je kunt zien op de foto zou de houder van de feader kabel de grond gaan raken bij verdere plaatsing
dus moest er overgegaan worden op de R3 masten waar de feader kabel aan de binnen kant zit en dus geen probleem meer geeft


de verschillen tussen de palen is dat ik ook de bovenste uithouder moest vervangen naar een I profiel en dat de isolatoren anders komen te zitten
daar er steeds aan de kabels getrokken moet worden zijn er dus 2 verschillende palen



de palen zijn gemaakt van messing H profiel en de ronde uithouder is 1 mm
de uithouder voor de feader kabel is 1 X 2 mm I profiel
onder is een M3 messing bout gesoldeerd om de palen vast te kunnen zetten op de baan
de afstanden tussen de palen word 20 cm en in de bochten komen ze op 10 cm te staan maar daar moet ik nog naar kijken of ze verder uit elkaar kunnen .
hangt van de positie van de rijdraad af als ik die aan het plaatsen ben

de tweede paal met een reeds geplaatst muurtje maar het moet nog op gevoegd worden

en hier de tgv onder de draad

meer kan ik op het ogenblik niet laten zien want meer is er nog niet klaar
hopelijk een aan vulling op het bouwen van de belgische palen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

Kan je schets maken met de afmetingen die je hanteert Raf ?

raf

#40
ja ik heb de afmetingen van een andere mast over genomen dus ik zit te wachten op evan zijn bijdrage in dit gegeven

maar dit is de mast waar ik me aan gehouden heb wat de hoogte tussen de neerhouder en de spoorstaven aan gaat
de mast is bovenaan verlengt om de feader kabel te kunnen plaatsen



mijn masten zijn vanaf de grond tot aan de top 12.5 cm en ik heb 7 cm tussen de rails en de neerhouder
dit omdat de dubbeldekker tgv iets hoger is dan de andere niet dubbel dekkers
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske


chef garde


raf

hoi

de palen vorderen gestaagd maar ik moet de werkzaamheden onderbreken daar ik geen 1 mm I profiel genoeg heb
ik ga daar waar de muur begint de palen op steun muurtjes plaatsen want dat vind ik een echt mooie uitdaging om te doen
daar de draad toch geen stroom voert kan ik er eigenlijk mee doen wat ik wil

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: raf op 26 februari 2015, 09:52:54 AM
...
de afstanden tussen de palen word 20 cm en in de bochten komen ze op 10 cm te staan maar daar moet ik nog naar kijken of ze verder uit elkaar kunnen .
hangt van de positie van de rijdraad af als ik die aan het plaatsen ben
...

Die 20cm is toch echt kort. Kan je ze niet op 30 à 35cm zetten, dat zal een heel stuk mooier zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.