startset voor printjes

Gestart door dani, 19 september 2014, 13:43:01 PM

dani

ik kwam dit tegen terwijl ik op zoek was naar een goedkoop start toestelletje voor het zelf etsen van printjes...

http://www.gotron.be/solderen/print/ets/etstank-met-verwarmingselement-pomp.html

Kan iemand me vertellen of dit de moeite waard is om mee te beginnen , of dat ik misschien beter iets zwaarder/duurder ga kijken ?

Ik vermoed dat ik ook nog een UV blichtings toestel zal nodig hebben voor het voorbereiden van de printjes ?
En dan de nodige ets producten (FeCl3 standaard ?)

Hoe lang gaat dat etsmiddel ongeveer mee, en mag je dat gewoon in de tank laten staan ans het niet in gebruik is of elke keer weer in de fles ?




Alvast merci !
Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Heb er al 2 versleten van die Velleman etsbakjes... Zeker OK voor de prijs maar als je ze laat vallen zijn ze kapot.  :D (andere ook trouwens)
Pompje 1 keer kapot gegaan, verwarmingselement 2 keer.
Etsmiddel niet laten staan want 't vervliegt en maakt de ruiten vuil. Etsmiddel kan lang meegaan maar hoe "verser", hoe "sneller" het resultaat... beetje gelijk frietvet > eigen keuze!

UV-bak zelf gemaakt....

Peter

Wat zijn dan de ervaringen met de groepsaankoop van zo'n estset die Gerolf heeft geregeld
Daar zou dan ook al eens wat reklame voor gemaakt mogen worden
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

@dirk : thanks, daar heb ik wat aan.   "vers" etsmiddel is vanzelfsprekend beter, maar hoe weet je wanneer je moet verversen ?  En dan bedoel ik niet als het helemaal gesatureerd is  en troebel...  gewoon om een idee te hebben van hoeveel printjes je etst met een "lading" etsmiddel.    ik ben er me terdege van bewust dat de grootte van de print hier een rol speelt, alsook het en-kelzijdig of dubbelzijdig  etsen, en zeker niet in het minst de  hoeveelheid koper je weg etst  (dus hoeveel "lege ruimte" op je print)... maar een richtcijfer zou leuk zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dirver

Ik gebruik 50% water, 25% zoutzuur en 25% haarblondeermiddel.
Opwarmen in de microgolfoven (20 sec.).
Je mag er wel niet boven hangen vanwege de dampen maar verder goedkoop en snel werkend.

De UV-bak heb ik gefreesd en voorzien van UV-LED's (zie mijn site www.verbandt.be --> Projectent --> diverse projecten --> UV-lichtbak)

Greets,
Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!

dirver

Een etsbak kan je perfect en goedkoop maken door een glazen bakje te laten snijden (in Brico bijv.) en het glas met doorschijnend Tec7 te lijmen.
Als verwarmingselement, thermometer en luchtbelblazer in diezelfde Brico eens langs het vis/aquarium-materiaal langsgaan.
Hoedanook heel wat goedkoper dan de bovenste aanbieding.
Met de (model)trein was je er geweest !!

Huugooke

ter inspiratie: mijn lichtbak, gemaakt uit plastic plaat 5mm. Een TL UV lamp, een timer uit bouwpakket. Schuif beveiligd met microswitch want naar zo'n straf UV licht kijken is niet gezond.


Havoc

Het is de moeite als je morgen wil beginnen met etsen. Anders is zelf maken een betere optie. Tripje langs de aquariumwinkel en brico en een weekendje prullen.

FeCl3 wordt niet slecht. Met een scheut zoutzur en peroxide erin gaat het nog langer mee. De laatste keer heb ik persulfaat gekocht omdat ze niet genoeg FeCl3 hadden om mijn bak te vullen (voor 3 liter heb je 1.5kg nodig). Gaat ook goed, minder smerig dat wel.

Lichtbak is ook simpele zelfbouw. Mijn exemplaar staat hier ergens op het forum. Gaat beter nu ik de glazen een gewassen heb :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

dat zal ik zeker eens overwegen, die zelfbouw.
Het is niet dat ik vanavond nog mijn eerste printje wil maken, gewoon in de toekomst misschien.   

bedankt voor al de tips en informatie, mannen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Ik zal eens kijken of ik een fototoestel heb dat werkt en mijn etsbak constructie hier zetten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 19 september 2014, 16:25:18 PM
Ik zal eens kijken of ik een fototoestel heb dat werkt en mijn etsbak constructie hier zetten.
Gij zwanzer gij! ;D

Huugooke

Met dat gedoe met die pompjes, is dat echt nodig? Ik stak dat gewoon op zijn kant in een bak en liet de natuur zijn gang gaan. Of gaat dat weer vlugger?

Havoc

Dat gaat vlugger en je hebt minder onderetsing. Geen ramp als je een printje moet maken met componenten van voor WOII maar voor SMD niet aan te raden.

Ik zwans niet. Fototoestellen met film genoeg, maar digitale die werken en waarvan de batterij opgeladen is dat is een ander probleem.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 19 september 2014, 18:48:20 PM
Dat gaat vlugger en je hebt minder onderetsing. Geen ramp als je een printje moet maken met componenten van voor WOII maar voor SMD niet aan te raden.

Ik zwans niet. Fototoestellen met film genoeg, maar digitale die werken en waarvan de batterij opgeladen is dat is een ander probleem.

1.Moet toegeven dat ik daar wel af en toe in roerde, en dat van WOII vind ik wel wat cassant! Neem dan de eerste Golfoorlog!
2.Batterij opladen duurt 10 minuten; voor die paar foto's is dat genoeg.

Sattrickske

UV bak en fotogevoelige plaat zijn overbodig als je een laserprinter hebt (toner transfer methode).  Print afdrukken op fotopapier (mag inkjet papier zijn) op de laser met contrast op maximum.  Papier (bedrukte kant) tegen blanke koperplaat en strijkijzer erop (heetste stand) gedurende 10 minuten heel hard aandrukken.  De toner is in feite plastic en kleeft nu aan het koper.  Het boeltje in lauw water leggen en dan stilletjes het papier eraf pulken.  Daarna gewoon etsen...

Als etsmiddel gebruikte ik liever amoniumpersulfaat, werkt veel beter dan FeCl3.  En als de oplossing diepblauw werd was ie uitgewerkt.  Persulfaat was zo krachtig dat je geen pomp en verwarming nodig had.  Werkte perfect bij kamertemperatuur; als de oplossing aan z'n einde kwam, hielp het om het wat op te warmen (40-50°).

Heb vroeger altijd zo gewerkt, tot ik een CNC ter beschikking had...