Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ontmoeting met een fabrikant

Gestart door Metpetergaathetbeter, 17 september 2014, 20:47:07 PM

Rangeerduivel

Dat is inderdaad zo Frans,
Maar door de onbereidwillige reactie van de baas heeft ook de vertegenwoordiger de moed in de schoenen laten zakken,

Mede doordat de fabrikanten meestal géén modeltrein liefhebbers zijn.
Het draait (zoals verwacht) enkel om de centen.
BUSINESS!!

Vraag ik mij nu af,
zou VBV een treinliefhebber zijn,of enkel zakenman,of beide? :-\

;)

marc goovaerts

Citaat van: SuSke op 01 oktober 2014, 11:43:34 AM
Daarnaast speelt ook zeker het "het hemd is nader als de broek" principe,
Een mooi voorbeeld daarvan zijn altijd al de N-Wikings geweest.
Als een historicus binnen een paar eeuwen enkel daarnaar kijkt, dan kan hij enkel besluiten dat de Duitsers de tweede wereldoorlog gewonnen hebben en alle andere automobielfabrikanten overgenomen hebben. Voor dat laatste zouden ze zelfs nog niet eens helemaal ongelijk hebben...

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 01 oktober 2014, 09:31:43 AM
Voor de eurostar moet je bij Hornby zijn, wel in 00 : EUROSTAR

Dat weet ik en juist daarom koop ik hem niet daar hij in OO is (1/76 of 1/72).

Maar ik herinner mij dat toen de eerste Eurostar reed dat kort daarna Marklin met de aankondiging kwam dat zij hem in model gingen maken, maar blijkbaar is dat met stille trom afgevoerd.


Citaat van: SuSke op 01 oktober 2014, 11:43:34 AM
Daarnaast speelt ook zeker het "het hemd is nader als de broek" principe, want hoe kanje nu een omzet realiseren in zo'n belachelijk klein land als Belgë, terwijl een fatsoenlijk marktonderzoek misschien had uitgewezen dat er ook afzet zou zijn in Nederland, Frankrijk en zelfs Duitsland.


Dat is juist maar heeft Nederland dan duizenden modelspoorders meer dan België?(Voor Frankerijk en Duitsland is dat wel anders)


Citaat van: SuSke op 01 oktober 2014, 11:43:34 AM
Misschien ook vermelden dat die "baas" totaal geen voeling heeft met "wat" hij produceert en enkel naar zijn R.O.I. (return on investment) kijkt. Waarschijnlijk ligt ook het ontbreken van een degelijke "kosten-baten" studie en een fatsoenlijk onderbouwd marktonderzoek aan de basis van de voorwaarden van de "baas".


Voor die "bazen" maakt het niet uit wat ze produceren, condooms met drukknopen :D :o of met ritssluitingen  :D ::) of modeltreinen als het maar verkoopt en dat ze hun ROI op een zo'n kort mogelijke tijd terug hebben en dat ze goede kwartaalcijfers kunnen tonen aan hun aandeelhouders
 

ceuleer

Citaat van: janieburton op 01 oktober 2014, 12:58:52 PM
Citaat van: SuSke op 01 oktober 2014, 09:31:43 AM
Voor de eurostar moet je bij Hornby zijn, wel in 00 : EUROSTAR

Dat weet ik en juist daarom koop ik hem niet daar hij in OO is (1/76 of 1/72).

Ik heb hem ooit gehad van Lima in H0, en Jouef heeft hem ook uitgebracht.
Dit zijn dezelfde treinen, alleen een andere doos met een ander merk erop.
Zelfs op de onderkant van de Lima stond het logo van Jouef.
Lima 149765




Jouef 748300


Grz,
Gunter

rgp

Hallo,

De EUROSTAR is op 1/76.

Wat die ROI betreft: meestal moet binnen de drie maand na start verkoop  de break-even gerealiseerd zijn en binnen het jaar alles verkocht om te vermijden van teveel dood kapitaal te hebben.

Dat van die boze bazen en dito aandeelhouders wordt wel stilaan afgezaagd.  Steek uw spaarcenten in een product, maar 10.000 exemplaren die ge op 20 jaar verkoopt, he.

Roland

ceuleer

Deze eurostars zijn op 1/87.
Ik heb ook een GNER van Hornby gehad, die was 1/76, als ze naast mekaar stonden zag je het verschil zeer goed.

SuSke

Citaat van: rgp op 01 oktober 2014, 20:53:19 PM
...Steek uw spaarcenten in een product, maar 10.000 exemplaren die ge op 20 jaar verkoopt, he...

Ik weet waarover je praat Roland, been there and saw it.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: rgp op 01 oktober 2014, 20:53:19 PM

Dat van die boze bazen en dito aandeelhouders wordt wel stilaan afgezaagd. 
Roland

Waarom afgezaagd?

Citaat van: rgp op 01 oktober 2014, 20:53:19 PM


  Steek uw spaarcenten in een product, maar 10.000 exemplaren die ge op 20 jaar verkoopt, he.

Roland

Verklaar u nader?
 

modèlisme

RGP heeft gelijk. Waarom investeren in zaken die na 20 jaar pas verkocht zijn.
Hetzelfde geldt voor klein serie fabrikanten. Men moet steeds maar investeren en tenslotte koopt men de producten zeer langzaam of niet. Waarom nog risico nemen.
Hobbyisten hebben gemakkelijk zeggen wat ze allemaal willen, maar om zaken te doen moet men verkopen, of je kan de boeken dicht doen.
En verkopen zit er bijna niet meer in.

 

SuSke

Citaat van: janieburton op 02 oktober 2014, 01:56:56 AM
Citaat van: rgp op 01 oktober 2014, 20:53:19 PM

Dat van die boze bazen en dito aandeelhouders wordt wel stilaan afgezaagd. 
Roland

Waarom afgezaagd?

Citaat van: rgp op 01 oktober 2014, 20:53:19 PM


  Steek uw spaarcenten in een product, maar 10.000 exemplaren die ge op 20 jaar verkoopt, he.

Roland

Verklaar u nader?

Zoals daar staat Janie.
Neem uw spaarcenten en investeer die in een eigen bedrijf onder je eigen verantwoordelijkheid.
Je hoeft zelfs nog niet direct iets te produceren.
Durf het risico lopen dat je die spaarcenten als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen wanneer de zaken iets minder vlot lopen dan jij had gedacht.
Durf het risico lopen in een financieel klimaat dat zelfstandige ondernemers nog altijd afschildert als profiteurs die met een dikke auto rijden en veel op restaurant zitten.
Durf het risico lopen om in de clinch te gaan met ambetnaren die alleen de letter willen volgen en geen grijntje begrip willen tonen voor jou problematiek.

Zolang je alleen maar centen "ontvangt" voor je gepresteerde arbeid, zonder te weten wat daar naast nog allemaal komt kijken om jou die centen te "kunnen" geven, moet je niet opde kap van handelaren en bazen zitten.
Zolang je niet weet welk een risico je loopt door je eigen centen te investeren in een eigen zaak en je dan de rekeningen ziet binnenkomen maar nog geen cent hebt binnen gekregen om die rekeningen te betalen, spreken we elkaar weer over investeren, ROI, risico's, marketing, verkoopstrategie,...

Veel succes toegewenst dan.

Als je de media volgt, zou je op de hoogte zijn dat er ondertussen al 30% minder kleinhandelaars en kleine zelfstandigen zijn dan pakweg 10 j geleden. En dat kan je niet allemaal op de komst van de supermarkten en hypermarkten steken.


Vandaar van mijnkant voor al die kleinseriafabrikanten, bedankt dat jullie er wel aan durven beginnen om ons iets te geven wat er op de reguliere markt niet te vinden is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Ik kan jullie alvast verzekeren dat de Belgische fabrikanten (klein en groot) ook treinliefhebbers zijn.
Anders hadden ze trouwens allen al lang de boeken dicht gedaan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kees-Jan

Klopt Luc.

Ik luister naar mijn klanten en heb gekeken waar de niches opgevuld kunnen worden.

Mijn klanten zijn er blij mee en ik ook. Dat ik bepaalde zaken of diensten niet meer lever is gewoon het gevolg hier van. Alles doen kan namelijk niet en de dingen die ik doe kan ik daardoor goed doen.

Iedereen blij.

Tot over een paar weken.

janieburton

Citaat van: SuSke op 02 oktober 2014, 10:44:40 AM
Citaat van: janieburton op 02 oktober 2014, 01:56:56 AM
Citaat van: rgp op 01 oktober 2014, 20:53:19 PM

Dat van die boze bazen en dito aandeelhouders wordt wel stilaan afgezaagd. 
Roland

Waarom afgezaagd?

Citaat van: rgp op 01 oktober 2014, 20:53:19 PM


  Steek uw spaarcenten in een product, maar 10.000 exemplaren die ge op 20 jaar verkoopt, he.

Roland

Verklaar u nader?

Zoals daar staat Janie.
Neem uw spaarcenten en investeer die in een eigen bedrijf onder je eigen verantwoordelijkheid.
Je hoeft zelfs nog niet direct iets te produceren.
Durf het risico lopen dat je die spaarcenten als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen wanneer de zaken iets minder vlot lopen dan jij had gedacht.
Durf het risico lopen in een financieel klimaat dat zelfstandige ondernemers nog altijd afschildert als profiteurs die met een dikke auto rijden en veel op restaurant zitten.
Durf het risico lopen om in de clinch te gaan met ambetnaren die alleen de letter willen volgen en geen grijntje begrip willen tonen voor jou problematiek.

Zolang je alleen maar centen "ontvangt" voor je gepresteerde arbeid, zonder te weten wat daar naast nog allemaal komt kijken om jou die centen te "kunnen" geven, moet je niet opde kap van handelaren en bazen zitten.
Zolang je niet weet welk een risico je loopt door je eigen centen te investeren in een eigen zaak en je dan de rekeningen ziet binnenkomen maar nog geen cent hebt binnen gekregen om die rekeningen te betalen, spreken we elkaar weer over investeren, ROI, risico's, marketing, verkoopstrategie,...

Veel succes toegewenst dan.

Als je de media volgt, zou je op de hoogte zijn dat er ondertussen al 30% minder kleinhandelaars en kleine zelfstandigen zijn dan pakweg 10 j geleden. En dat kan je niet allemaal op de komst van de supermarkten en hypermarkten steken.


Vandaar van mijnkant voor al die kleinseriafabrikanten, bedankt dat jullie er wel aan durven beginnen om ons iets te geven wat er op de reguliere markt niet te vinden is.

Dat is allemaal juist en ik luister ook naar nieuwsberichten en weet ook dat er minder kleinhandelaren zijn dan vroeger.

Als ik spaarcenten had dan zou ik mij misschien aan wagen, maar ik heb nu eenmaal geen spaarcenten om dat te beginnen.

Ik zeg ook niet dat kleinhandelaren "profiteurs" zijn maar het gaat hier over fabrikanten, ze noemen zich toch zo graag multinationals of multinationals met "durf risco kapitaal" die zijn wel van een ander kaliber als een kleinhandelaar.

Ik weet dat dit een oud probleem is waar men over kan discussiëren tot in de eeuwigheid.
 

dani

als ik ooit een fabrikant zou mogen ontmoeten, dan zou ik graag eens samen gaan eten met de CEO van Lego
(maar dat is hier niet relevant zeker ? )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.