Arduino start

Gestart door Bolje, 06 september 2014, 10:14:19 AM

Bolje

Om een beetje in de sfeer van de week te blijven:  ;)
Ik zat al een tijdje met dit idee, maar door de verschillende draadjes deze week over dit onderwerp (microprocessors, ed), de interesse toch wat verder aangewakkerd.
Zou dit een goed starterpakket zijn?
http://www.benl.ebay.be/itm/UNO-R3-Starter-Kit-1602-LCD-Servo-Dot-Matrix-Breadboard-LED-Resistor-for-Arduino-/151183574145?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23333e4481&_uhb=1
Zo, ja. Waarom?
Zo, nee. Waarom niet? Andere voorstellen?
Mijn bedoeling is om ook te starten (aan te leren). Hoe, wat, wanneer,... bepaalde dingen aan te sturen op een eenvoudige wijze.
Ik denk dat er nog wel mensen zijn op het forum die met dezelfde vragen zitten, maar dat er hier ook verschillende zitten die kunnen helpen bij een basiskeuze.
Dus: graag jullie mening, opinie en vooral hulp. :)

Hartelijk dank,
Vele groeten,
Ronald

PietB

#1
Dat is geen verkeerde kit, maar alleen jammer dat er een Uno bordje bij zit.
Die is redelijk beperkt met zijn I/O aansluitingen.

Dit lijkt mij een betere aanbieding.Mega2560

De mega heeft meer I/O an andere features dan de UNO. en voor die 8 Euro meer hoef je het denk ik niet te laten.

grt Piet.

[edit] schrijffout hersteld. Piet.

Opa-Bullcat

Ik heb 1 van de 2 setjes in huis gehad vorig week, als ik eens zin heb in wat anders als rails leggen werp ik er een blik op, het zag er op het eerste gezicht niet verkeerd uit wat ik aantrof in het doosje.

minitreintje

Ik zou sowieso een UNO aanschaffen (niet de SMD versie!), ik ben ook begonnen met een MEGA maar ik gebruik hem nu niet zoveel meer tenzij ik echt veel I/O nodig heb en dat is bijna nooit bij modelspoor.
Als je dingetjes bouwt met Arduino en gaat overzetten in echte projecten op een printplaat kan je natuurlijk een print maken voor je Arduino boardje op te zetten.
Beter is om enkel de nodige elektronica over te zetten op een PCB want dat is veel goedkoper.

Dan komt de UNO van pas, je kan de originele µC eruit halen en een lege flashen met de Arduino IDE en een USBTinyISP zonder veel geknoei want dat is dan juist plug-en-play.
Bovendien als je verder gaat met het programmeren van µC's zal je merken dat Arduino soms te kort schiet. Dan ga je meestal aan Port Manipulation doen maar de werking daarvan is verschillend bij elke µC. Dus een projectje van een MEGA met Port Manipulation werkt niet meteen op een UNO enzovoort. Als je met digitalWrite(), digitalRead(), analogRead(), ... werkt is dat geen probleem wel met port manipulation.

Niet dat je van dat laatste veel moet aantrekken als je begint met Arduino maar ik wil je gewoon uitleggen waarom een UNO zo handig is t.o.v. een MEGA.


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

philippe_007

Sowieso is het best om met een Arduino uno te starten, alle voorbeelden (of toch de meeste) op het net zijn nl voor dit bord geschreven.
Eens uw projecten werken kan je deze omzetten naar eventueel een ander bord.

Bolje,

Let op met pakketten dat je buiten de EU koopt, boven de 20€ moet je nl import tax betalen en dat durven ze soms serieus door te rekenen bij bv DHL (normaal is de tarief 10 a 12€ admin kosten + 21% BTW (onder de 150€), maar bij DHL rekenen ze nog eens BTW op de verzendkosten en dan kan dat snel oplopen...)

Ik koop mijn materiaal bij aliexpress.com (als ik tijd heb om te wachten, reken 15 a 20 dagen) of bij hobbycomponents.com (in de UK, binnen de 3 dagen thuis).


Bolje

Citaat van: philippe_007 op 06 september 2014, 18:44:52 PM
Sowieso is het best om met een Arduino uno te starten, alle voorbeelden (of toch de meeste) op het net zijn nl voor dit bord geschreven.
Eens uw projecten werken kan je deze omzetten naar eventueel een ander bord.

Bolje,

Let op met pakketten dat je buiten de EU koopt, boven de 20€ moet je nl import tax betalen en dat durven ze soms serieus door te rekenen bij bv DHL (normaal is de tarief 10 a 12€ admin kosten + 21% BTW (onder de 150€), maar bij DHL rekenen ze nog eens BTW op de verzendkosten en dan kan dat snel oplopen...)

Ik koop mijn materiaal bij aliexpress.com (als ik tijd heb om te wachten, reken 15 a 20 dagen) of bij hobbycomponents.com (in de UK, binnen de 3 dagen thuis).
Hartelijk dank voor de info.
Maar wil dit nu zeggen dat een programma voor de UNO niet werkt op de MEGA of omgekeerd?
Er is een klein prijsverschil voor toch extra in/output. Het zou jammer zijn om na enkele maanden te beseffen dat je een in of out tekort bolt? ???
Hetgeen Dylan schrijft kan ik inkomen, maar dat is echt toekomstmuziek. Eerst leren kruipen, enz.
Is er een vergelijkbaar startpakket te vinden in Europa? Ik weet dat ik moet rekening houden met extra taks, maar dit is meestal goedkoper dan hier aankopen. ;)
Vele groeten,
Ronald

minitreintje

Het zal wel werken maar niet allemaal. Als je bijvoorbeeld een programma hebt die een LED laat knipperen op uitgang 52 dan zal deze niet op de UNO werken omdat er gewoon geen I/O pin is met nummer 52 op de UNO. Wel op de MEGA natuurlijk...

Als je snel wilt beginnen kijk dan eens bij Hobbycomponents.co.uk.
Binnen de week in huis en zeer goede prijzen!

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Geert

Met zulke prijzen is het bijna niet meer de moeite om zelf iets te ontwikkelen. Maar het is gewoon een deel van onze hobby, zelfbouw  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

philippe_007

Inderdaad Geert,
voor een 2€ kan je een micro Arduino kopen den ben je al heel goed in de buurt.

Bolje,
alles wat op de uno werkt, werkt ook op de mega, enkel komen de poortnr's niet overeen en zal je soms wat moeten zoeken. Daarom wordt er aangewezen steeds een project te starten op de uno, eens het werkt kan je het overbrengen naar een Mega of ander bord.

Huugooke

er staat wel "compatible". Ik weet niet of er forumleden zijn die er meewerken, maar bij mij komen de nekharen overeind bij dat woord!

Bolje

Citaat van: Huugooke op 07 september 2014, 20:18:00 PM
er staat wel "compatible". Ik weet niet of er forumleden zijn die er meewerken, maar bij mij komen de nekharen overeind bij dat woord!
Heb je het over de borden van hobbycomponents.com?
Vele groeten,
Ronald

PietB

Citaat van: Huugooke op 07 september 2014, 20:18:00 PM
er staat wel "compatible". Ik weet niet of er forumleden zijn die er meewerken, maar bij mij komen de nekharen overeind bij dat woord!
Dat is in dit geval (nog) geen reden tot zorgen, Hugo.
Dat wordt het pas als de grote bedrijven zich er mee gaan bemoeien, zodat compatibiliteit omgeven is met voorwaarden en uitzonderingen.
Alle bordjes maken gebruik van de Atmel AT controller.

grt Piet.

Huugooke

Citaat van: Bolje op 07 september 2014, 20:29:54 PM
Citaat van: Huugooke op 07 september 2014, 20:18:00 PM
er staat wel "compatible". Ik weet niet of er forumleden zijn die er meewerken, maar bij mij komen de nekharen overeind bij dat woord!
Heb je het over de borden van hobbycomponents.com?
Die bedoel ik ja. Bij Conrad bijvoorbeeld heeft men ook zo'n alternatief, dat niet zo goedkoop is. De commentaren zijn er niet zo lovend over.

PietB

Citaat van: Huugooke op 07 september 2014, 21:34:21 PM
Bij Conrad bijvoorbeeld heeft men ook zo'n alternatief, dat niet zo goedkoop is. De commentaren zijn er niet zo lovend over.
Bedoel je deze Hugo?
http://www.conrad.nl/nl/the-arduino-starter-kit-095060.html

Bolje

Citaat van: PietB op 07 september 2014, 21:47:14 PM
Citaat van: Huugooke op 07 september 2014, 21:34:21 PM
Bij Conrad bijvoorbeeld heeft men ook zo'n alternatief, dat niet zo goedkoop is. De commentaren zijn er niet zo lovend over.
Bedoel je deze Hugo?
http://www.conrad.nl/nl/the-arduino-starter-kit-095060.html
Dit is toch een 'echte' arduino?
Vele groeten,
Ronald