Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

DIESELMUZIEK voor liefhebbers

Gestart door Rangeerduivel, 30 augustus 2014, 21:43:11 PM

Rangeerduivel

De zwevende kabine van Roco werd destijds ook geleverd met sound,
dit noem ik echter géén sound maar kattegejank!

Tip voor mensen die van dieselsound houden zoals ik;

Smijt die oude decoder er uit (hij kan altijd dienen voor bvb in een stoomloc)
en investeer in een nieuwe ESU-locsound V4.0
Zet (of laat zetten)daar de sound voor NOHAB (Esu 54438)op,en het maakt een wereld van verschil.
De sound is recenter en 100% werkelijkheidsgetrouw,het is echt de investering (99€) waard
Het is volgens mij één van de beste dieselsounds uit het ESU-gamma.
Zoals jullie wel weten kan je de sounds beluisteren op de site van ESU.
Maar nogmaals,je moet er van houden....zoals ik

;)

mivc057

De sound van Esu voor de Nohab is inderdaad schitterend.
Zit gemonteerd in mijn Schaal 0 bolle neus op een XL-decoder. Precies echt.

Gerolf

... en klinkt hij ook door een klein luidsprekertje (lage tonen) in H0 ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kris

Hallo,
Ik heb hem ook al voor meerdere kennisen op een xl decoder geplaatst , prachtige sound
Vooral het hernemen van de toeren bij het vertragen is zeer mooi
Kris

bollen neus

Zelf bij aankoop van DCC Ho model klinkt de sound al goed, enne ook gewoon op analoog rijden en geven ze muziek. De mogelijkheden zijn dan wel beperkt maar das dan ook het verschil of ge analoog of digitaal rijdt natuurlijk.
Voor spoor O en 1 is de sound nog echter door de grootte en volume van de body.
Den Eric.

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 31 augustus 2014, 00:14:32 AM
... en klinkt hij ook door een klein luidsprekertje (lage tonen) in H0 ?

Gerolf,

Het HO model van Roco is voorzien van 2 ruimtes voor ronde luidsprekers(23mm-2x1w)als je deze in serie legt doen ze het voortreffelijk.
De decoder kan in de batterijkast.
Het spreekt voor zich,als je zwaardere luidsprekers gebruikt dat ze een nog betere klank afgeven
Dit heb ik toegepast bij mijn 5206.
Bij de zwevende kabine heb ik omgekeerd gewerkt,
De decoder bovenaan en één rechthoekige luidspreker in de batterijkast,die ik opengewerkt heb zodat het geluid er 'uit' kan.
Wel afschermen met wat vliegengaas want dat is een metaalstofzuigertje hé!

Op die manier heb ik 2 loc's met weliswaar dezelfde sound,maar je hoort het verschil,en dat is konform de werkelijkheid waar ook bij iedere loc een verschillend typisch klankbeeld is.
Doch mijn mening is dat de tweede,dus met rechthoekige luidspreker,het beste resultaat geeft.

;)

bollen neus

Rudy, hou ook rekening mee der is geen enkele loc die dezelfde sound heeft in het echt.................. dus er moet altijd een verschil zijn.
Den Eric.

Rangeerduivel

Citaat van: bollen neus op 31 augustus 2014, 11:59:37 AM
Rudy, hou ook rekening mee der is geen enkele loc die dezelfde sound heeft in het echt.................. dus er moet altijd een verschil zijn.
Den Eric.

Citaat van: Rangeerduivel op 31 augustus 2014, 11:49:15 AM

Op die manier heb ik 2 loc's met weliswaar dezelfde sound,maar je hoort het verschil,en dat is konform de werkelijkheid waar ook bij iedere loc een verschillend typisch klankbeeld is.


;)

Voila...zoals ik al zei dus! :D

;)

bollen neus

Ave Maria, maar een "vlottende cabine" is helaas ook niet een "bolle neus" das de Quasimodo van de NMBS in die tijd. ;)
Den Eric.

Rangeerduivel

Citaat van: bollen neus op 31 augustus 2014, 12:10:20 PM
Ave Maria, maar een "vlottende cabine" is helaas ook niet een "bolle neus" das de Quasimodo van de NMBS in die tijd. ;)
Den Eric.
Ja,mooi vind ik ze ook niet,gelukkig hebben ze geen bult op hun rug(dak)  :D

Maar ik heb nooit gezegd dat een zwevende kabine een bolle neus is,(zie post 1 maar na!)
ik heb ze allen geplaatst onder de noemer NOHAB (zal wéér nie goe zijn zeker! :D)

;)

bollen neus

Rudy, met mij is alles goed dank U om de bezorgdheid. ;)                       ;D
Den Eric

Sicco

Citaat van: Rangeerduivel op 31 augustus 2014, 12:17:03 PM
Citaat van: bollen neus op 31 augustus 2014, 12:10:20 PM
Ave Maria, maar een "vlottende cabine" is helaas ook niet een "bolle neus" das de Quasimodo van de NMBS in die tijd. ;)
Den Eric.
Ja,mooi vind ik ze ook niet,gelukkig hebben ze geen bult op hun rug(dak)  :D

Maar ik heb nooit gezegd dat een zwevende kabine een bolle neus is,(zie post 1 maar na!)
ik heb ze allen geplaatst onder de noemer NOHAB (zal wéér nie goe zijn zeker! :D)

;)

Nee, want Nohab heeft hoegenaamd niks met de hier bedoelde AFB's van doen, maar dat willen we met z'n allen blijkbaar maar niet weten en wat maakt het uit  ;D  ;D

bollen neus


Rangeerduivel

Citaat van: Sicco op 31 augustus 2014, 12:52:33 PM

Nee, want Nohab heeft hoegenaamd niks met de hier bedoelde AFB's van doen, maar dat willen we met z'n allen blijkbaar maar niet weten en wat maakt het uit  ;D  ;D

Niets maakt het uit,maar we moeten ze toch ergens mee noemen hé...

Ik heb dat nogal gehoord,maar alhoewel niemand wil dat ze NOHAB genoemd worden,weet iedereen bij het woord NOHAB over welke NMBS loc's men het heeft.

Daarbij komt nog dat dit draadje gaat over het dieselgeluid dat ze maken,en dat is voor al dezelfde motoren,hetzelfde geluid
op een paar accessoires na.

;)