Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

wielmaten schaal 1/1

Gestart door Davy, 30 augustus 2014, 13:08:19 PM

Davy

Weet iemand waar ik de wielmaten kan vinden van de bv. M6 rijtuigen en de goederen tremels?
zou deze eens zelf willen maken in H0

Gerolf

Zelf - zoals met een draaibank ?
Waarom zou je dat doen? Bijna alle wielen zijn te koop ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Davy

Idd bij ons opt werk maken wij zowat alles zolang het maar niet te groot is.
Hier en daar vind je wel wielen maar ik zou graag een paar RP25 of miss wel proto87 wielen proberen.
De meeste RP25 zijn vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld en die diameters zijn meestal kleiner dan hier.

Havoc

Heb niets voor de M6, maar oudere types (tot M3) gebruiken 1010mm.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bundesbahnfreak

Davy. Heb dit draadje pas ontekt. Welke wielmaat bedoel je voor de M6? Wij hanteen bij NMBS veel soorten wielmaten. Bedoel je de diameter? Mvg Rudy

Davy

Hoi!
Ik bedoelde idd de wieldiameter :)
Ik heb ze in de tijd ingeruild in de winkel. De diameter van een Y25 bogies ben ik zelf gaan opmeten en maak ik nu zelf.

Klaas Zondervan

Citaat van: Union Pacific op 17 september 2016, 09:25:46 AM
De diameter van een Y25 bogies ben ik zelf gaan opmeten en maak ik nu zelf.
En wat kwam er uit dat opmeten?
Bij wieldiameters moet je bedenken dat ze ver kunnen afslijten. Bij goederenwagens is een diameter van 1000mm vrij gangbaar, maar dat kan door slijtage en herprofileren afnemen tot 950mm voordat het wiel vervangen moet worden. Dus een opgemeten maat zegt niet alles over de maat in nieuwstaat.
Overigens valt me op dat bij de gegevens van spoorwegmaterieel de wieldiameter zelden wordt genoemd.

Davy

Ik heb er een paar opgemeten en degene genomen die er vrij nieuw uitzagen. En eigenlijk kom ik op dezelfde maat uit als de origineel wielen,
dia 10,35 dus. Die van mij tonen wel wat kleiner omdat de flenshoogte 0,55 is.

Bundesbahnfreak

Hoi Davy.  HV M6: nieuwe wielen: 925mm. Sleetgrens 860mm. Groetjes

Metpetergaathetbeter


Bundesbahnfreak

Hoi Peter, met de I11 heb ik beroepshalve geen ervaring.

Mvg

Rudy