Heljan Class 66 : probleem 2

Gestart door eve, 27 augustus 2014, 11:06:49 AM

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 14:14:48 PM
Citaat van: eve op 27 augustus 2014, 13:40:29 PM
Ik heb trouwens geschreven dat de kortkoppelmechaniek van de Heljan niet is aangepast voor lange loks.
Ik begrijp niet goed wat je daarmee bedoelt.
Ik neem direct aan dat je snapt hoe een kortkoppelkinematik werkt, maar ik verwijs toch even naar NEM352
De kinematik heeft twee (virtuele) draaipunten (m). De afstand B van dit draaipunt tot de hartlijn van het voertuig moet minstens zo groot zijn als de afstand E van de buitenkant van de bufferschotel tot de hartlijn. Als dat bij beide voertuigen zo is, dan draait het centraal aangrijpingspunt van de koppelingen (g)  altijd voor de bufferschotels langs, en kunnen ze dus niet in elkaar haken.

Als ze toch in elkaar haken, dan is er maar één conclusie mogelijk: één van de kinematiken heeft een foute maatvoering, of functioneert niet goed.

NEM 352 beschrijft oa. de betere vorm voor een coulisse : de meeuwvorm.
Heljan Class 66 is uitgevoerd met een coulisse in V-vorm, 2 rechte benen vertrekkende van de punt.
Bij het maken van een hoek (tussen lok en aanhanger) geeft de meeuwvorm meer verlenging tussen beide voertuigen bij een relatief kleine hoek.

Maar ook als de meeuwvorm niet aangepast is aan de lengte van de wagon of lok waarvoor hij moet dienen, dan loopt mis. Roco verkocht vroeger 2 verschillende "Nachrüst"-sets : één voor korte en één voor langere voertuigen.

Erik


Rangeerduivel

Citaat van: eve op 27 augustus 2014, 14:25:37 PM

NEM 352 beschrijft oa. de betere vorm voor een coulisse : de meeuwvorm.
Heljan Class 66 is uitgevoerd met een coulisse in V-vorm, 2 rechte benen vertrekkende van de punt.
Bij het maken van een hoek (tussen lok en aanhanger) geeft de meeuwvorm meer verlenging tussen beide voertuigen bij een relatief kleine hoek.

Maar ook als de meeuwvorm niet aangepast is aan de lengte van de wagon of lok waarvoor hij moet dienen, dan loopt mis.

Erik

Erik,

Blijkbaar was mijn uitleg niet duidelijk genoeg?  :D :D :D

BTW,bij het meten van de lengte der kortkoppeling ben ik uitgegaan van de steekkoppeling van Roco.

Naat 't schijnt worden de koppelingen op jouw foto in post15 niet meer gemaakt.

Ik wens Erwin veel succes met het zoeken in tweedehands naar deze... ;D ;D

;)

eve

Toch wel Rudi. Maar er zijn ook doordrammers op de wereld...

Erik

ERVIN

Toch ook eens even reageren , dat deze loc nog kinderziektes heeft is nu al wel duidelijk , gebruineerde wielen die supersnel vuil worden , na een uurtje rijden ging de loc voor geen meter meer vooruit , door die vuile wielen kreeg je een kerstboomeffect van de verlichting ( flikkeren) , nadat het fine-tuning bedrijf dit euvel op een deftige manier had opgelost , zijn we begonnen met de testritten , de loc deed het toen heel goed , soepel rijden met een rustig lopende motor.

Toen gingen we de trekkracht eens uittesten , op het eerste zicht ging alles prima , maar al na de eerste bocht gingen de ketelwagons uit de sporen , af en toe een ontsporing kan natuurlijk gebeuren , al gebeurt dat hier zelden , maar swat , de ketelwagons terug in de sporen gezet en opnieuw vertrokken , en opnieuw gingen ze uit de sporen , dit kon geen toeval meer zijn , en toen zijn we verder gaan zoeken met het gekende gevolg.

De loc ziet er qua detaillering super uit , maar de mankementen die hij nu heeft zouden niet mogen voor een loc uit deze prijsklasse!!

Dit gaat uiteraard vervolgd worden en we zullen jullie op de hoogte houden. ;)

Thommy

je hebt toch langere "koppelingen"? ik bedoel geen beugel, maar bv. kadee koppelingen kun je in verschillende lengtes bestellen.

en zijn deze roco's niet langer?
http://1stclass.mylargescale.com/willebrand/HO/foto%20nateriaal/40271%20roco%20kort%20koppeling.jpg
Greetz

Thommy

eve

Thommy,

1. Kadee-koppelingen zijn geen KORT-koppelingen : zij geven geen starre verbinding !

2. De getoonde ROCO's zijn uit het stenen tijdperk van de kortkoppelingen. Er is beter op de markt.

3. Erwin gebruikt Fleischmann-Profikoppelingen. Dan moest Heljan maar op de doos schrijven "Niet geschikt voor Fleischmann-Profi-koppelingen" of "Minimum straal 600 mm".

Erik

Rangeerduivel


Klaas Zondervan

Er is nog een punt waarop je kunt controleren. Staat de koppelingschacht wel op de goede afstand achter de buffers?
Ik bedoel dan de maat e in NEM362
Die afstand mag maximaal 7,5 mm zijn.

Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 28 augustus 2014, 10:57:28 AM
Citaat van: Thommy op 28 augustus 2014, 10:28:18 AM
en zijn deze roco's niet langer?
http://1stclass.mylargescale.com/willebrand/HO/foto%20nateriaal/40271%20roco%20kort%20koppeling.jpg

Dat zijn de Roco's waar ik het over had in post7 Thomas,dus die zijn niet langer!

;)

dju, dacht van wel... Waren toch goeie koppelingen, vond ze beter dan de fleischmann dingen.
Nu enkel nog kadee's hier...
Greetz

Thommy

ERVIN

Ondertussen zijn de testritten met succes gedaan , alle soorten goederenwagons hebben achter de Class 66 van Heljan gehangen , en nergens is er nog een ontsporing geweest , dus test geslaagd.

En hier is hij dus , de Heljan Class 66 van Ascendos .



ceuleer

Alle, eindelijk alles opgelost.
Ferm machien Erwin.  ;)

Grz,
Gunter

Stieven76

Citaat van: ceuleer op 28 augustus 2014, 15:19:00 PM
Alle, eindelijk alles opgelost.
Ferm machien Erwin.  ;)

Grz,
Gunter

Inderdaad knap ding! Daar mag ook een filmpje van komen  ;D

ERVIN

Merci mannen , een filmpje , oké maar let niet op de kwaliteit hé.

De eerste is de Heljan Class 66 , de tweede , eveneens nieuw , de DE677 van HGK ( Mehano )


Michael

Alle test ritten geslaagd, maar hoe hebt je dit nu opgelost?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

B_Modelbouw

De oplossing staat toch bovenaan ... koppeling verlengt en vrije ruimte opgevuld.

Weer een Klaasje bij daar in Mol, gelukkig weer een diesel want die bovenleiding blijft ook maar aanslepen.
En zonder Elentric gene E-lok op de baan ;o)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC