Frosted Ultra Detailed reinigen en polijsten

Gestart door Dirkh, 26 augustus 2014, 21:14:27 PM

Dirkh

Hoi allemaal,

ik heb enkele stukken laten maken bij shapeways in ultra frosted detailed materiaal en heb de stukken gereinigd en ontvet.
Bij de een eerste proefstukje blijkt nu dat de wanden van mijn print niet volkomen egaal zijn, ze vertonen kleine streepjes, volgens mij van het printen, en bij het schilderen worden die zichtbaar.
Hoe kan ik die kleine stukken egaal maken zonder de details mee weg te schuren? ik dacht te polijsten of zo , maar wat kan ik hiervoor best gebruiken.

Ik kan geen foto plaatsen van het resultaat omdat ik geen macro stand heb op mijn toestel en de foutjes niet zichtbaar zijn op de foto's maar wel als ik de stukjes van dicht bij bekijk door de loep.

Ik zal morgen eens aan mijn zoon vragen om zijn foto toestel mee te brengen om enkele foto's te maken.

marc goovaerts

Beginnen met schuurpapier korrel 600 (carosserie-materialen) en daarna polijsten misschien ?

Dirkh

Schuren zal geen optie zijn vrees ik door de kleine details (0.2 mm enz) en ook doordat enkele vlakken niet bereikbaar zijn.

Ik heb geprobeerd door de loep enkele foto's te nemen om het resultaat te laten zien.



Op het dak van de cabine zie je zonder de verf ook duidelijk de lijnen.



Blijkbaar wat stop op mijn loep, zal eens moeten poetsen denk ik .


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Die lijnen van de printer ga je altijd hebben. Je zou kunnen proberen met tandpasta of koperpoets, wordt soms gebruikt om plexi terug helder te maken. Maar dat is wel ellebogenwerk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Een ander idee... Bij een modelbouwwinkel op de Turnhoutse Baan met oa poppenhuizen en zo  ;) hebben ze heel kleine, dunne staafjes met op de punt een soort schuurkopje om op heel kleine plaatsen te geraken. Ook onze collega's uit de 'military' gebruiken ze.

Dirkh

Dat zijn de stukjes van mijn overweg in schaal N. De volledige hoogte is een 7 mm dacht ik. Het stukje op de onderste foto dat zo gekarteld is, ongeveer 1 mm op 4 mm.
De schakelkast 7 op 8 en 9 mm hoog.

Tis klein maar ja schaal N. Waarschijnlijk gaat het niet echt opvallen met het blote oog maar op foto ziet het er niet uit. Ik heb maar schrik dat het bij die schakelkast wel echt gaat opvallen, maar bijna op elke kant is er wel een klein detail aangebracht waardoor schuren bijna onmogelijk is.
Dat van die tandpasta had ik ook al ergens gelezen, ga dat morgen eens testen, gelukkig heb ik nog enkele proefstukjes om te proberen.

doomslu

Als het zo klein is en je legt er een paar laagjes verf op, zou het dan niet 'onzichtbaar' worden voor het blote oog?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: marc goovaerts op 26 augustus 2014, 22:43:10 PM
Een ander idee... Bij een modelbouwwinkel op de Turnhoutse Baan met oa poppenhuizen en zo  ;) hebben ze heel kleine, dunne staafjes met op de punt een soort schuurkopje om op heel kleine plaatsen te geraken. Ook onze collega's uit de 'military' gebruiken ze.
Kan je zelf maken: een piepklein stukje schuurpapier op een mespuntje lijmen ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Zoals ik al zei, een glavezelborstel, en veel geduld.
Van Hama te verkrijgen, ook in de MediaMarkt!

marc goovaerts

Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 00:51:43 AM
Zoals ik al zei, een glavezelborstel, en veel geduld.
Van Hama te verkrijgen, ook in de MediaMarkt!
Ook bij bv Schleiper

bva25j

Ik heb jij foto's gezien, lik denk dat jij zal geen beter resultaat met drie D print ...

Sinds een jaar laat ik door shapeways mijn stukken printen ik ik heb nu beter resultaat maar ... er is altijd lagen hebben.

Voor zo kleine stukken heb ik spijtig genoeg geen goeie advies voor u :-\

Steam.N

Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 23:00:18 PM
Als het zo klein is en je legt er een paar laagjes verf op, zou het dan niet 'onzichtbaar' worden voor het blote oog?

Zou kunnen, maar dan ben je ook alle details kwijt, die je graag toont, en waarvoor je de moeite deed om ze uit te tekenen (vrees ik) ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }