Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Licht in de hondekop

Gestart door Huugooke, 26 augustus 2014, 17:51:00 PM

Huugooke

Voor ik hier weer iemand onder zijn duiven schiet: is het al eens beschreven hoe je verlichting in de "Hondekop" (Benelux) aanbrengt. ;D

Frans Bosmans

#1
Voor het "L" sein is het makkelijk met deze,
http://www.digikeijs.nl/drc54-lichtset.html
Voor het "A" sein is standaard af fabriek prima.

Huugooke

Sorry Frans, ik was niet duidelijk: ik bedoelde interieurverlichting.

Frans Bosmans

Voor het interieur kan het makkelijk met ledstrips van eender welk merk met een condensatortje erbij tegen het pinken.

Huugooke

Citaat van: Frans Bosmans op 26 augustus 2014, 18:08:03 PM
Voor het interieur kan het makkelijk met ledstrips van eender welk merk met een condensatortje erbij tegen het pinken.
In de niet gemotoriseerde wagen zijn de wielen niet van sleepcontacten voorzien. Alles moet dus van de motorwagen komen. Ik zie in de elektrische koppeling nog een contact vrij.
Met een vrije functie van de decoder zou dat dus te schakelen zij, of is dat teveel voor Corneel?
Als je de die sleepcontacten kon voorzien kan dat licht zo gevoed worden, desnoods met een functiedecoder.

Frans Bosmans

Ik heb de sleepcontacten al even klaarliggen maar het is er nog steeds niet van gekomen ze te plaatsen. Je kan eventueel doorverbinden in de koppeling op de twee vrij plaatsen.

Huugooke

..en waar haal je die sleepcontacten? Bestellen bij PIKO?

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 18:06:57 PM
Sorry Frans, ik was niet duidelijk: ik bedoelde interieurverlichting.

Dat is geen licht in de Hondekop maar ijn het hondenlijf :D

;)

Frans Bosmans

Hugo, dat zijn veercontacten van Brelec. art. ST281-1
inhoud;
4x veercontacten 28mm lengte
4x soldeercontacten
4x klinknageltjes (pennen)

Maar zoals ik al zij, ze zijn nog steeds niet gemonteerd. Heb al schrik om het zakje open te doen en dat er van die kleine frullekes zoek geraken.


Huugooke

OK, dus niet iets specifiek van Piko; ik kijk dan wel eens in mijn eigen rommelbakje!

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 00:39:31 AM
OK, dus niet iets specifiek van Piko; ik kijk dan wel eens in mijn eigen rommelbakje!
Als je een beetje handig bent Hugo, en ik denk wel dat jij dat bent, dan kan je met enkele smd's of 2 gewone leds en een rietje goede verlichting maken.

Ik heb mijn M2 rijtuigen van Marklin ook zo voor pakweg €2 euro voorzien van verlichting (4 smd leds per rijtuig, een weerstand en stroomafname gebeurt via een gestript draadje).

Superen Marklin M2

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 27 augustus 2014, 09:48:23 AM
Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 00:39:31 AM
OK, dus niet iets specifiek van Piko; ik kijk dan wel eens in mijn eigen rommelbakje!
Als je een beetje handig bent Hugo, en ik denk wel dat jij dat bent, dan kan je met enkele smd's of 2 gewone leds en een rietje goede verlichting maken.

Ik heb mijn M2 rijtuigen van Marklin ook zo voor pakweg €2 euro voorzien van verlichting (4 smd leds per rijtuig, een weerstand en stroomafname gebeurt via een gestript draadje).

Superen Marklin M2

Groet,
Olivier
Mooi lichteffect trouwens!
Ik heb er uiteindelijk Viesmanns in geplaatst, passen mooi. Wel vindt ik de kleur meestal ofwel te wit, ofwel te geel.