Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

e wissel

Gestart door Benny, 25 augustus 2014, 08:26:29 AM

INFO

Idd Patrick, dat was een typo, komt ervan als je scheel en groen zit te ergeren.

Uiteraard is de Frequentie verdubbeling alleen bij dubbelzijdige gelijkrichting het geval, anders mis je een halve periode. Thx maar weer, houd je bij de les.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 23:31:54 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 19:52:02 PM
Spreek voor jezelf man! Ik weet verdomd goed waar ik het over heb.
Het zou wel fijn zijn als je dat wat beter onder woorden kon brengen.
Want jij bent wel heel duidelijk in het kleineren van mensen!

Huugooke

Citaat van: INFO op 26 augustus 2014, 23:48:21 PM
Benny,

Je mag je wissels met een wisselspanning aansturen, maar ook met een gelijkgerichte spanning aldan niet afgevlakt.

Als je het enkelzijdig gelijkricht en je gaat uit van een 50 Hz wisselspanning dan krijg je een gelijkspanning van 100Hz, en dat kan heel handig zijn als je wisselstraten van een diode-matrix wil gaan aansturen.

@Klaas, laat Hugo, ik weet zeker dat jij wel weet waar je over spreekt.

Groetjes

Ook een bewering die bewijst hoe goed je weet waar je het over hebt! En jij oordeelt over iemands kennis?
Zijn er te weinig fora in Nederland dat jullie hier de grote wetenschapper moet komen uithangen?
Wel hier is een formule voor Klaas en jou: K4MK !

INFO

Tja Hugo, een vergissing maken is heel menselijk, maar het durven toegeven daarvan siert de mensch.
Verder denk ik niet dat we verder in discussie hoeven met je, dat is zonde van de tijd, en zal niets opleveren.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

Citaat van: INFO op 27 augustus 2014, 00:55:24 AM
Tja Hugo, een vergissing maken is heel menselijk, maar het durven toegeven daarvan siert de mensch.
Verder denk ik niet dat we verder in discussie hoeven met je, dat is zonde van de tijd, en zal niets opleveren.

Groetjes
Goed idee; en ga desnoods samenwonen!

Huugooke

Het is weer zo; het volstaat dat een paar stijfhoofdige beterweters hun gelijk willen halen, mede omdat ze zelf niet begrijpen wat er staat, om je hele plezier te bederven in dit forum. Het is voor mij een stuk contact met de buitenwereld dat nu niet verloren gaat. Voor de zoveelste keer zeg ik hier vaarwel, en weer was het door een onnozele discussie met een noorderbuur.

Benny

Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 01:03:25 AM
Het is weer zo; het volstaat dat een paar stijfhoofdige beterweters hun gelijk willen halen, mede omdat ze zelf niet begrijpen wat er staat, om je hele plezier te bederven in dit forum. Het is voor mij een stuk contact met de buitenwereld dat nu niet verloren gaat. Voor de zoveelste keer zeg ik hier vaarwel, en weer was het door een onnozele discussie met een noorderbuur.

Maar nee hugooke, blijf gerust. Ik ben dankbaar voor alle bijdragen in dit topic, heb het al eens vermeld in dit topic. We(beginners) hebben alle hulp nodig!

EVP

Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 01:03:25 AM
Het is weer zo; het volstaat dat een paar stijfhoofdige beterweters hun gelijk willen halen, mede omdat ze zelf niet begrijpen wat er staat, om je hele plezier te bederven in dit forum. Het is voor mij een stuk contact met de buitenwereld dat nu niet verloren gaat. Voor de zoveelste keer zeg ik hier vaarwel, en weer was het door een onnozele discussie met een noorderbuur.


Huugooke, laat het gaan jong aub.... ik wardeer je bijdrage hier enorm.( Laat sommige van die noorderburen voor wat ze zijn..)  Pak de draad weer op .
Denk aan de vele anderen die je wel geholpen hebt met je adviezen , en niet aan die ééne die altijd het laatste woord wilt hebben !

doomslu

Citaat van: EVP op 27 augustus 2014, 09:57:31 AM
Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 01:03:25 AM
Het is weer zo; het volstaat dat een paar stijfhoofdige beterweters hun gelijk willen halen, mede omdat ze zelf niet begrijpen wat er staat, om je hele plezier te bederven in dit forum. Het is voor mij een stuk contact met de buitenwereld dat nu niet verloren gaat. Voor de zoveelste keer zeg ik hier vaarwel, en weer was het door een onnozele discussie met een noorderbuur.


Huugooke, laat het gaan jong aub.... ik wardeer je bijdrage hier enorm.( Laat sommige van die noorderburen voor wat ze zijn..)  Pak de draad weer op .
Denk aan de vele anderen die je wel geholpen hebt met je adviezen , en niet aan die ééne die altijd het laatste woord wilt hebben !
Ik vrees dat we hier - opnieuw - de verkeerde kant aan 't uitgaan zijn.  >:(

Ik heb niets verkeerds gelezen dat schreven is door een 'noorderbuur'...  :(

BACK TO TOPIC!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

#69
Citaat van: Huugooke op 27 augustus 2014, 00:36:49 AM
Wel hier is een formule .......: K4MK !


Hier heb ik toch een tijdje moeten op studeren eer ik 'm snapte hoor! :D :D :D
Ik wil/zal mij niet in de discussie mengen maar dit vond ik toch een goeie

;)

SuSke

Citaat van: Benny op 26 augustus 2014, 19:12:52 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 17:04:00 PM

a/ Omdat men blijkbaar de railspanning gebruikt om wissels te sturen, die wordt dan gelijkgericht dus. Wat ik een slecht idee vind want blijkbaar verbruikt dat een dikke ampère volgens jouw berekeningen. Al is het maar eventjes.


Ik begrijp het niet goed meer, word er railspanning gebruikt om wissels te sturen of word dit apart gevoed. Het begint verwarrend te worden..... :-\

Benny, het wordt hier inderdaad een beetje verwarrend.
Even pogen wat opklaring te geven.
Een wissel heeft stroom nodig om te werken, of je nu analoog gelijk- of wisselstroom) of digitaal rijdt, maakt geen verschil.

Stel: je rijdt analoog / je bedient je wissels via een schakelkastje
Dan: moet je voor elke wissel 2 draden voorzien van je wisselkastje naar de wissel, 1 draad kan van je transfo naar de wissel en 1 draad gaat van je transfo naar het schakelkastje

Stel: je rijdt digitaal / je bedient je wissels via een schakelkastje
Dan: zie hierboven

Stel: je rijdt digitaal / je bedient je wissels via je digitale centrale
Dan: moeten je wissels uitgerust zijn met een wisseldecoder die je digitaal signaal kan ontcijferen.
In principe ga je het signaal voor je wissels via de rijstroom naar de wissel sturen waar het opgepikt wordt door de wisseldecoder.
Je hebt dan je 2 mogelijkheden om je wissels van stroom te voorzien:
- vanuit de rijstroom die ook je digitaal signaal doorgeeft aan je wissels
- vanuit een afzonderlijke transfo die de stroom levert via de wisseldecoders
Voor de goede orde moet hier ook gezegd worden dat je eventueel 2 verschillende centrales kan gebruiken om je treinen en wissels te bedienen, maar dan moet je ook voor je wissels een aparte ringleiding voorzien waarover je de digitale informatie kan sturen (LDT-Key Commander)

Wissels die een ingebouwde decoder hebben zullen dus noodgedwongen hun schakelstroom uit de rijstroom te halen.
Wissels gestuurd door een losse (meestal met 4 of 8 gecombineeerd) decoders kunnen hun stroom uit de digitale rijstroom of uit een afzonderlijke transformator halen.

Aan jou dus de keuze welk systeem van wissels je wil gaan gebruiken en dat is dan weer afhankelijk van het type sporen dat je wil gebruiken.

Ik hoop dat je het nu iets duidelijker ziet  :)

Aan alle experten terzake, ga nu a.u.b. niet beginnen zeuren over stroom en spanning en sturing en zo verder maar help Benny om door het bos de bomen te zien, waarvoor dank.  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Benny


Huugooke

Deze had ik nog gemaakt, en wil ik je niet weerhouden; een beeld is toch 1000 woorden waard?
Dit is de zuiver analoge oplossing. Die kastjes zijn er in vele merken.


Benny

blij dat je terug bent hugo  ;)

thx voor de foto